چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۵:۲۸
۰ نفر

نتایج مطالعات جدیدی که در مجله «نیچر» منتشر شده نشان می‌دهد خشکسالی و حریق توانایی جنگل‌های آمازون را در ذخیره کربن کاهش می‌دهد.

رود آمازون


نتایج این مطالعه نگرانی‌ها را نسبت به اینکه بزرگ‌ترین جنگل گرمسیری جهان از یک بلعنده کربن به منبع تولید کربن تبدیل شود، افزایش داده است. کارشناسان محیط‌زیست با کمک نمونه‌برداری‌هایی که با استفاده از هواپیما به‌مدت 2سال و هر دو هفته یک‌بار بر فراز جنگل‌های آمازون انجام داده‌اند دریافتند که به‌دلیل کندی رشد و وقوع حریق‌های گسترده، این جنگل‌ها که در سال‌های پرباران تصفیه‌کننده کربن بودند حالا در سال‌های کم باران و خشک، خود نیز به منبع تولید کربن تبدیل شده‌اند.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی مونگابی، جان میلر، کارشناس مرکز همکاری مطالعات علوم محیط‌زیست (CIRES) وابسته به سازمان ملی امور اقیانوسی و جوی آمریکا (NOAA) با بیان مطلب فوق افزود: جنگل‌های آمازون در حال تغییر هستند و ما شاهد سال‌های خیلی خشک و سال‌های خیلی بارانی هستیم که درصورت ادامه این روند، این منطقه به یک منبع عظیم تزریق‌کننده کربن به جو تبدیل خواهد شد، روندی که سبب سرعت بخشیدن به روند افزایش گرمای جهانی می‌شود.

نتایج این مطالعه از مقایسه سال 2010میلادی به‌عنوان یک سال به‌شدت خشک و سال 2011میلادی به‌عنوان یک سال پرباران حاصل شده است. در سال 2010میلادی، حریق گسترده سبب آزادسازی 500میلیون تُن گاز کربن به جو شد که این میزان حدود 200میلیون تُن بیش از سال 2011میلادی بود.

کد خبر 249309

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز