همشهری‌آنلاین - امیر زنده‌رود: دکتر داود زارعیان مدیر کل روابط‌عمومی شرکت مخابرات و رئیس انجمن متخصصان روابط عمومی ایران است.

داود زارعیان

وی دارای دکترا علوم ارتباطات از دانشگاه علامه طباطبایی است که در ششمین همایش روابط عمومی الکترونیک به عنوان استاد پیشگام روابط عمومی الکترونیک معرفی شده است.

دکتر داود زارعیان به چهار پرسش همشهری‌آنلاین در راستای معرفی روابط عمومی شرکت مخابرات پاسخ داده است که در زیر می‌خوانید:zareian

  • تعریف "روابط عمومی" چیست؟

ارائه تعریف از یک پدیده اغلب کاری سهل و ممتنع است چرا که همواره این بیم احساس می‌شود که تعریف ارائه شده جامع و مانع نباشد. اما برای این که پاسخی به این پرسش داده باشیم می‌توانیم بگوئیم که روابط عمومی، چنان که از معنای خود عبارت هم مستفاد می‌شود شامل همه اموری است که به ارتباط یک نهاد و عموم افراد با آن (در درون و بیرون از نهاد) مرتبط می‌شود. این امور حداقل سه زمینه اطلاع‌رسانی، آموزش و تبلیغات را شامل می‌شود، و در نهایت، ایجاد تفاهم بین سازمان و عموم مرتبط با آن را به عنوان هدف مد نظر و توجه دارد.

علاوه بر این، تعریف اینجانب از روابط عمومی عبارت چنین است: روابط عمومی مدعی مردم در داخل سازمان و مدعی سازمان در جامعه است.

  • روابط عمومی شرکت مخابرات ایران در ارتباط با ارباب رجوع چه نقشی را ایفا می‌کند؟

همان‌طور که در شرح فعالیت‌های یک واحد روابط عمومی در سوال قبل بیان شد، روابط عمومی شرکت مخابرات ایران می‌کوشد فضای مناسبی را برای ارتباط بین شرکت و مخاطبان آن که طیف بسیار گسترده‌ای از مشترکین خدمات تلفنی ثابت، سیار و خدمات اینترنتی هستند فراهم کند. از یک طرف نیازها، گلایه‌ها، پیشنهادات و انتقادات مشترکان را به مسئولین شرکت منتقل نماید و از طرف دیگر، دیدگاه‌های سازمان را نیز به مخاطبان منتقل نماید. در عین حال، روابط عمومی شرکت می‌کوشد به طرق مختلف فرهنگ عمومی استفاده از وسایل و خدمات ارتباطی را نیز در کشور ارتقاء بخشد.

  • اصلی‌ترین دغدغه روابط عمومی شرکت مخابرات ایران در ارتباط با رسانه‌ها چیست؟

با علم به اهمیت رسانه‌های جمعی در ایجاد یک تفاهم سازنده بین شرکت و مخاطبان آن، و نیز مدیریت افکار عمومی، روابط عمومی شرکت مخابرات ایران همواره کوشیده است تا ارتباطی خوب و موثر را با تمامی این رسانه‌ها برقرار ساخته و تا حد امکان پاسخگوی مسائلی باشد که مطرح می‌کنند.

به همین نسبت، روابط عمومی از رسانه‌ها نیز انتظار دارد که در رویکردی صادقانه و بی‌طرفانه فضای مناسبی را برای ارتباط رسانه‌ای در اختیار شرکت بگذارند. منشور روابط عمومی شرکت مخابرات در این زمینه عبارت از صداقت، تعامل گسترده و پاسخگویی در زمان مناسب است. البته در موارد خاص از روش‌های واکنشی، مثل تکذیب، توضیح و... نیز استفاده می‌کند.

  • برنامه آینده روابط عمومی شرکت مخابرات ایران چیست؟

با توجه به تغییرات بنیانی مهمی (از جمله خصوصی سازی شرکت مخابرات ایران) که در چند سال اخیر رخ داده است و نیز، با توجه به توسعه و گسترش بی‌وقفه امکانات و خدمات ارتباطی، شرکت مخابرات ایران می‌کوشد که در میان شرکت‌های خدمات‌رسانی داخل کشور در جایگاهی پیشتاز قرار داشته باشد. به همین دلیل اقدام به انجام پروژه‌ای مهم کرده که به پروژه تحول نظام اداری مشهور است.

روابط عمومی شرکت نیز با تدوین برنامه ارتباطی در چهار بخش ارتباطات داخلی، ارتباطات بیرونی، ارتباط با سهامداران و مدیریت برند، تلاش دارد در جهت برنامه‌های کلی شرکت مخابرات ایران و مدیریت افکار عمومی اقدام کند.

کد خبر 250164
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز