همشهری‌آنلاین - امیر زنده‌رود: علی جهانی مدیر روابط عمومی بانک پارسیان و مدرس دانشگاه است.

علی جهانی

وی که دانش آموخته رشته علوم ارتباطات و روزنامه‌نگاری می‌باشد در بین سال‌های ۸۲ تا ۸۷ سمت مدیریت امور فرهنگی و روابط عمومی بانک مرکزی را بر عهده داشت است.

علی جهانی به چهار پرسش همشهری‌آنلاین در راستای معرفی روابط عمومی بانک پارسیان پاسخ داده است که در زیر می‌خوانید:

  • تعریف "روابط عمومی" چیست؟ علی جهانی

همانگونه که از مفهوم این نام دو سیلابی و پر معنا بر می‌آید؛ ما با موضوع و کانسپتی مهم از مفاهیم علوم انسانی که سخت در ارتباط و آمیخته با انسان‌ها و روابط ایشان است روبرو هستیم. البته با شعاعی گسترده به بزرگی تاریخ گذشته، پیچیدگی زندگی کنونی و آینده بسیار تعجب‌آوری که پیش رو دارد.

در تبین ها و تعریف های مختلف از "روابط عمومی" به روشنی از واژه هایی همچون "انسان" "رابطه" "سازمان" و بازخورد به فراوانی استفاده شده است چرا که روابط عمومی تلاشی آگاهانه، برنامه ریزی شده و مستمر برای ایجاد و حفظ و تقویت حسن نیت و بالا بردن شناخت بین سازمان و مردم است. البته که این تلاش ها لازم است به یاری روش های علمی و تجربه‌های موفق انجام شود. مدیران سازمان ها به مدد کارگزاران حرفه ای روابط عمومی در پی ایجاد تفاهم و پیدایش حس علاقه‌مندی و بدست آوردن پشتیبانی و همدلی گروه هایی است که سازمان با آن‌ها سروکار دارد یا فکر می‌کند در آینده سروکار خواهد داشت. این گروه ها؛ کارکنان، مشتریان، سهامداران و در مجموع ذینفعان سازمان هستند.

  • روابط عمومی بانک پارسیان در ارتباط با ارباب رجوع چه نقشی را ایفا می‌کند؟

روابط عمومی بانک پارسیان، با داشتن کارکنانی صادق، دلسوز و کار آشنا، همچون همه کارکنان پر تلاش شعب سراسرکشور به عنوان یک بانک تمام عیار خصوصی، عموما از واژه "ارباب رجوع" که واژه‌ای منسوخ و مربوط به دوایر دولتی است استفاده نمی‌کند، بلکه با افتخار از کلمه مشتری، ذی نفع و سهامدار بهره می‌برد و در اندیشه و رفتا خود آنان را "صاحب بانک" می‌داند. بی شک چنین روابط عمومی خود را ملزم به استفاده از انواع روش های علمی در حوزه اطلاع رسانی، اقناع و آگاهی رسانی دانسته، ضمن حفظ حرمت دارندگان حساب در بانک و صاحبان سهام برای مشتری حق قایل بوده و می‌کوشد که اطلاعات او را محرمانه نگاهدارد و در تلاش است تا بجز ارایه خدمات بانکی و پولی به عنوان یک مشاور امین رفتار با وی در تعاملی دوسویه به هم فکری بنشیند.

اطلاع رسانی به مردم و کارکنان که منجر به شکل‌دهی صحیح افکار عمومی می‌شود، از نقش‌های انکار ناپذیر روابط عمومی است چرا که یکی از پیش شرط‌های توسعه یافتگی، داشتن شهروندانی آگاه و مطلع است. بدین منظور دریافت نظرات مشتریان از درگاه های مختلف و متنوع و ارائه پاسخ‌های مناسب و به هنگام به نقدها و پیشنهادهای ایشان نیز از وظایف و کارهای اجرایی شیرین روابط عمومی است. ما همواره نظرات مردمی را چون "زر ناب" بر شمرده و از آن برای ارایه خدمات بهتر و به روزتر بیشترین استفاده را می‌بریم.

  • اصلی‌ترین دغدغه روابط عمومی بانک پارسیان در ارتباط با رسانه‌ها چیست؟

همه روزه با پایش"رسانه‌ها" که یکی از ارکان سه گانه و مهم رشد و توسعه جامعه تلقی می‌شوند، در کنار و همدوش "مردم" و همراه با "حرفه روابط عمومی" سعی داریم این سه ضلع مهم را مانند سه زاویه نورانی با یکدیگر مانوس کرده و با بازتاب اخبار، نقدها و نظرهای بیرونی به مدیران سازمان از یک سو و انعکاس اهداف و برنامه‌های بانک از سوی دیگر به مردم، بویژه به مشتریان ارتباطی سالم و موثر را بسازیم.

شما که از اهالی پر تلاش رسانه هستید به نیکی می‌دانید که این کار از ظرافت و حساسیت ویژه‌ای برخوردار است، از این رو در تعاملی مشفقانه با همکاران گرانقدر رسانه، سعی می‌کنیم صحیح‌ترین راه و بهترین شیوه را با همفکری یکدیگرکه دربردارنده حفظ حقوق مشتریان و حرمت مردم و همچنین نفوذ درست و کارساز خبر باشد برقرار کنیم.

در این تعامل دوستانه اگرچه من به تجربه دیده‌ام؛ زود به زود همکاران حوزه پول، بانک و اقتصاد تعویض می‌شوند اما همچون روشم که در بانک مرکزی داشتم برای اصحاب رسانه دوره‌های کوتاه و تخصصی آموزش مبانی پولی و بانکی را با کمک موسسه عالی بانکداری برپا کردیم تا خبرنگاران این حوزه از مهارت کافی برخوردار باشند.

می‌توان به جرات گفت: روابط عمومی یک عنصر اساسی سیستم ارتباطات و اطلاع رسانی است چه برای درون سازمان یا بیرون آن که با این مهم، افراد را قادر می سازد تا از بسیاری از جنبه‌ها با موضوعاتی آشنا سازد که در زندگیشان بسیار تاثیرگذار است. بنابراین ارتیاط دوستانه و همکاری بین روابط عمومی و رسانه‌ها، همچنین پرهیز از حاشیه پردازی و پرداختن به موضوعات اصلی و داشتن جلسات و نشست‌های دوره‌ای و دیدار با مدیر ارشد سازمان با خبرنگاران و دبیران سرویس‌های خبری کمک می‌کند تا با اعتمادی دو جانبه تصمیمات درست و به نفع مردم گرفته شود.

  • برنامه آینده روابط عمومی بانک پارسیان چیست؟

تلاش‌های بی‌پایان و متنوع روابط عمومی با تبلیغ صرفا تجاری محصول و خدمت متفاوت است. کار ما در روابط عمومی به طور مرتب نو شدن و هر روز با پدیده‌ای جدید و راهکاری مدرن روبرو شدن است. با این نوع نگاه روابط عمومی شایسته است همواره نوآورانه، برای خدمت بیشتر به مشتری آماده باشد و کار خود را با عشق گره بزند، عشق به مردم، عشق به ارتباط و عشق به خلق راه‌های جدید برای رفع مشکل و زدن پل بر روی فاصله‌ها. باید باور داشت که تا مشتری هست روابط عمومی هست و بهتر بگویم تا انسان هست روابط عمومی هم هست.

به نظر من کسانی که به روابط عمومی در حد یک نهاد تبلیغ و ترویج کالا و خدمت می‌نگرند آن را کوچک می‌کنند من باور دارم که روابط‌عمومی یک هنر است بله هنر هشتم! و هنر آن یافتن راه و رمز ورود و نفوذ در دل هاست. آینده روابط عمومی با این زاویه دید و نوع نگاه تضمین است و ما از خدای مهربان همواره مدد می‌خواهیم که به ما این توان و فرصت خدمت را عطا کند. تا با کمک او و ابزار مدرن ارتباطی و همیاری وسایل ارتباط جمعی بتوانیم فاصله‌ها را کم و همکاری‌ها را جلب و مشکل را به فرصت تبدیل کنیم.

کد خبر 251621
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز