شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۶:۳۷
۰ نفر

گروه شهری: اعضای شورای شهر می‌گویند که با وجود تصویب آیین‌نامه مدیریت یکپارچه شهری، این آیین‌نامه همچنان در مجلس باقی‌مانده و روند اجرایی به‌خود نگرفته است.

 این در حالی است که تجربه کشورهایی که با سبک‌کردن سیستم‌های دولتی و واگذاری امور به مدیریت شهری به سمت مدیریت یکپارچه رفته‌اند، نشان می‌دهد که این مسئله می‌تواند منجر به کاهش هزینه‌ها از یک‌سو و جلو رفتن بهتر و سریع‌تر کارها از سوی دیگر در کلانشهرها شود. یکی از علل مهمی که چنین مزایایی را به‌دنبال دارد، به حداقل رسیدن همپوشانی کارهای دولت و شهرداری است. حال این سؤال مطرح می‌شود که پس چرا مدیریت یکپارچه شهری تاکنون شکل عملیاتی به‌خود نگرفته است؟ سخنگوی کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران علت را این می‌داند که اهمیت این موضوع هنوز باور نشده است.

محسن پیرهادی در گفت‌وگو با همشهری در مورد مزایای مدیریت یکپارچه شهری گفت: «تحقق مدیریت یکپارچه شهری سبب می‌شود تا دستگاه‌های خدمات‌رسانی به مردم در شبکه منسجم کار را دنبال کنند. در واقع وقتی یک مدیریت واحد مسائل را دنبال کند، خروجی‌های زیر به‌وجود می‌آید؛ 1- هزینه مالی و انسانی اداره شهر کاهش می‌یابد. 2- کیفیت خدمات‌رسانی در شهر افزایش می‌یابد. 3- به رفع نیازها و مشکلات شهری در کوتاه‌مدت کمک می‌کند.» وی در مورد خروجی‌های مثبتی که برشمرد مثال هم زد و گفت: «وقتی یک‌مدیریت واحد مسئله آلودگی هوا را دنبال کند، می‌تواند بفهمد که کار در کجا درست و در کجا نادرست دنبال می‌شود یا اصلا کدام شرکت وظیفه خود را انجام نمی‌دهد. از سوی دیگر تبعات اقداماتی را که برای رفع آلودگی هوا انجام داده باید بپذیرید و پاسخگو باشد.» پیرهادی در ادامه به این نکته هم اشاره کرد که همین الان موازی‌کاری‌ها دارد ضرر و زیان به مردم، شهر و مدیران شهری وارد می‌کند و باعث می‌شود تا منابع و انرژی از دست برود.

یک‌دست صدا ندارد

این عضو شورای شهر اعلام کرد که هم‌اکنون برنامه‌ها با هم نظم و هارمونی ندارد و همین سبب می‌شود تا برنامه‌ریزی 5ساله بر شهر سخت شود. پیرهادی در توضیح روشن‌تر این موضوع گفت: «بنده به‌عنوان عضو شورای شهر خبر ندارم مثلا در اداره‌های آب، برق و آموزش و پرورش چه اهدافی در برنامه 5ساله‌شان دنبال می‌شود. یعنی جدا از هم و جزیره‌ای کار می‌کنیم و از حال و روز هم خبر نداریم. هر دستگاه با گرفتن بودجه، کارش را انجام می‌دهد اما وقتی خبر ندارد دیگری چه کار می‌کند، کارش محسوس نیست و در کل انگار کاری انجام نداده است.» سخنگوی کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران در برابر این سؤال که موضع مجلس شورای اسلامی در برابر مدیریت یکپارچه شهری چه بوده است، از بعد فرهنگی پاسخ داد: «این فرهنگ باید نهادینه شود که برای پیشبرد اهداف در جهت رفع نیازهای مردم، بتوانیم جایگاه و اختیارات خودمان را به دیگران واگذار کنیم.»

محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران اما معتقد است که اقدامات خوبی تاکنون در این زمینه صورت گرفته است و عنوان کرد: «انصافا برای تحقق مدیریت یکپارچه شهری اقدمات بسیار عملی در دوره چهارم شورای شهر تهران صورت گرفته زیرا این بحث یکی از اولویت‌ها از ابتدا بوده است»؛ این نکته‌ای بود که وی در گفت‌وگو با همشهری به آن اشاره کرد. سالاری همین تعامل به‌وجود آمده بین شورا و شهرداری با دولت و حضور وزرا در جلسات شورای شهر را حاصل همین پیگیری‌ها عنوان کرد. به‌هر ترتیب این عضو شورای شهر در صحبت‌هایش اظهار امیدواری کرد که تعاملات به‌وجود آمده باعث شود تا در میان‌مدت تصدیگری‌های 22گانه زیرمدخل درون‌شهری به شوراها واگذار شود.

کد خبر 252287

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز