رئیس شورای شهر تهران به جای تهرانگردی در پایتخت در آستانه ایام فاطمیه به سنت هر ساله خود به شهر مقدس قم و دیدار مراجع و علمای این شهر رفت.

پس از بازدید مسجد جامعی قرار شد مرمت خانه تاریخی آیت‌الله بروجردی انجام شود.


به گزارش ایسنا در این برنامه احمد مسجدجامعی در بیوت حضرات آیات عظام حسین وحید خراسانی و سیدموسی شبیری زنجانی حضور یافت و در دیدارهای جداگانه‌ای با آیات عظام علوی بروجردی و جواد شهرستانی دیدار و گفت‌وگو کرد. مسجد جامعی ابتدا به دیدار آیت‌الله جواد شهرستانی داماد آیت‌الله سیدعلی سیستانی رفت و با صرف صبحانه در بیت این مرجع شیعه از موزه ایشان دیدن کرد.

در این موزه آثاری از کشورهای عراق، افغانستان و ایران که توسط افراد مختلف به آیت‌الله شهرستانی و آیت‌الله سیستانی اهدا شده است نگهداری می‌شود. برجسته‌ترین اثر این موزه قرآنی است که روی 313 دُر نجف نوشته شده است. آیت‌الله شهرستانی در توضیح این اثر گفت: این قرآن کریم در جهان بی‌نظیر است و دوره کامل قرآن روی 313در نجف به تعداد اصحاب امام زمان‌(عج) نوشته شده و توسط حاج‌احمد اسد از عراق فرستاده شده و رحل آن در ایران توسط استادان شیرازی ساخته شده است. در این موزه 6پرچم که به‌ترتیب روی گنبدهای مطهر امام علی(ع)، امام حسین(ع)، حضرت ابوالفضل‌العباس(ع)، امام موسی کاظم(ع) و امام حسن عسکری(ع) قرار داشته نگهداری می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه به دیدار آیت‌الله شبیری زنجانی رفت. در این دیدار مسجدجامعی از این مرجع جلیل‌القدر خواست در وصف حضرت فاطمه زهرا(س) مطالبی را بیان کنند.

آیت‌الله شبیری زنجانی با تأکید بر نقش بسزای نثر و نظم در هدایت مردم به سمت فرهنگ علوی و ائمه اظهار گفت: 450 سال از شعار محتشم کاشانی می‌گذرد و در این مدت میلیاردها نفر با این اشعار به اهل‌بیت توجه پیدا کرده‌اند. نظم به‌دلیل حفظ در حافظه ماندگار است و نثر نیز تأثیر خوبی بر هدایت افراد دارد.

وی تأکید کرد: گاهی در اشعار قدری تسامح می‌شود و مطالبی بیان می‌شود که جزء موازین نیست. این مسئله اشکال شرعی دارد چرا که اگر فردی مطلع نباشد اینگونه اشعار به اعتقادات او لطمه می‌زند. وی همچنین تأکید کرد: بنده دعاگوی آقای مسجدجامعی هستم و دیدار آقایان برای من توفیق است.

رئیس شورای شهر تهران سپس به دیدار آیت‌الله حسین وحید خراسانی رفت. اما پیش از رسیدن به دفتر این مرجع عالیقدر از مرقد و کتابخانه عمومی حضرت آیت‌الله‌العظمی مرعشی نجفی در میان راه دیدن کرد. در بالای مقبره این مرجع شیعه نوشته شده بود سجاده‌ای که 70سال روی آن نماز شب بجا آورده‌ام با من دفن شود.

ملاقات احمد مسجدجامعی با سیدعباس عراقچی، معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه که به همراه تعدادی از اعضای خانواده و بعد از مراسم عمامه‌گذاری داماد خود از ملاقات با حضرت آیت‌الله وحید خراسانی برمی‌گشتند، از حواشی این دیدار بود. آیت‌الله وحید خراسانی در دیدار با احمد مسجدجامعی در رابطه با جایگاه حضرت فاطمه زهرا(س) سخن گفت: «مقام صدیقه کبری قابل درک نیست و اگر کسی به آن فکر کند بهت‌زده می‌شود. دختری که در سن 13سالگی آنقدر در محراب ایستاده که پاهایش ورم کرده است این کار را کسی نکرده به جز پیامبر اکرم(ص) که پس از آن جبرئیل نازل شد و سوره طه را بر پیامبر نازل کرد».

مرمت خانه 148ساله

در ادامه مسجد جامعی در بیت فقیه برجسته آیت‌الله العظمی سیدحسین بروجردی حاضر شد و با آیت‌الله علوی بروجردی نوه وی دیدار و گفت‌و‌گو کرد. در مسیر بیت این عالم ربانی رئیس شورای شهر تهران از بازار قدیم حرم حضرت معصومه(س) و حجره سفیدگری مس این بازار دیدن کردند. نوه آیت‌الله حسین بروجردی در این دیدار با ذکر خاطراتی از مرحوم آیت‌الله بروجردی به قدمت 148ساله خانه این مرجع جلیل‌القدر اشاره کرد و افزود: «این خانه در حدود 148سال پیش توسط سیدعلی بلورفروش از تجار مهم خریداری می‌شود و بعدها در اختیار آیت‌الله بروجردی قرار می‌گیرد افراد و شخصیت‌های مهمی در این خانه رفت‌وآمد داشته‌اند که همین امر نیاز توجه ویژه میراث فرهنگی به مرمت این خانه را نشان می‌دهد. بر همین اساس قرار شد درخصوص مرمت این خانه توسط سازمان میراث فرهنگی اقداماتی در آینده نزدیک انجام شود.»

وی نیز درخصوص مقام حضرت زهرا(س) سخنانی را بیان داشت. او همچنین ضمن تشکر از احمد مسجد جامعی به‌دلیل تلاش‌های گسترده گفت: در طرح‌های مختلفی که در سطوح وسیع انجام می‌شود انصافا قدم‌های بزرگی برداشته‌اند. امیدوارم خداوند ایشان را در اهداف موفق بدارند. سپس رئیس شورای اسلامی شهر تهران از کتابخانه مؤسسه آیت‌الله علوی بروجردی دیدن کرد. در ادامه نیز مسجدجامعی با حضور در قبرستان شیخان شهر قم بر سر مزار شهدا و بزرگان مدفون در این آرامستان برای آنان و عموی خود آقای مسیح مسجدجامعی فاتحه خواند.

کد خبر 252456

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز