همشهری آنلاین: دکتر علی دارابی نویسنده کتاب "جامعه‌شناسی انتخابات یازدهم" گفت: می‌توانیم به سمتی برویم که رفتار انتخاباتی شهروندان ایرانی را بر مبنای مطالعات پیش‌بینی کنیم.

دکتر دارابی

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، دکتر علی دارابی در مراسم تجلیل از وی که بخاطر پدید آوردن کتاب "جامعه‌شناسی انتخابات یازدهم" چهارشنبه در آمفی‌تئاتر موسسه همشهری برگزار شد، با تأکید بر همت بیشتر صدا و سیما برای ترویج کتاب و کتابخوانی، به بررسی رفتار انتخاباتی ایرانیان در این کتاب اشاره کرد و یادآور شد که تا به امروز کتاب دیگری در تحلیل انتخابات یازدهم پدید نیامده است.

وی از رنجی سخن گفت که به واسطه آنچه تحت عنوان "فقدان تحلیل واحد یا بحران تحلیل نزد سیاسیون یا اهل نظر" یاد کرد به‌وجود آمده است.

دارابی با اشاره به انتشار مقالاتش درباره پیش‌بینی انتخابات یازدهم ریاست جمهوری در اسفند ماه 91، تاکید کرد: نه پیشگو هستم، نه فال‌‎گیر و نه رمال؛ ولی بر اساس آنچه خوانده و یاد گرفته‌ام، دیدیم که می‌شود "دو ضربدر دو می‌شود چهار" را در زمینه پیش‌بینی رفتارهای انتخاباتی پیش برد.

تجلیل از دکتر دارابی در موسسه همشهری

نویسنده کتاب "جامعه‌شناسی انتخابات یازدهم" گفت: نکته اول در این کتاب این است که می‌توانیم به سمتی برویم که رفتار انتخاباتی شهروندان ایرانی را بر مبنای یک مطالعاتی پیش‌بینی کنیم. صنعت نظرسنجی یک صنعت مهم و قابل اعتنا در دنیا است و برای برنامه‌ریزی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد اما برخی در جامعه ما با تردید و گمان به این صنعت نگاه می‌کنند و آن را به طور کلی به کنار می‌گذارند و برخی هم آن را مانند کتاب مقدسی بر سر گرفته و نظرسنجی را فصل‌الخطاب می‌دانند.

وی در اشاره به چندین خلق‌وخوی ایرانیان که بر رفتار انتخاباتی آنها موثر است، گفت: اصولاً شفاف نیستیم و دیدگاه خود را به صراحت اعلام نمی‌کنیم. 25 تا 30 درصد شهروندان در نظرسنجی‌ها اعلام می‌کنند که هنوز تصمیم نگرفته‌اند به چه کسی رأی دهند. بخشی از این عده واقعاً تصمیم نگرفته‌اند اما بخش دیگر این 30 درصد، تصمیم گرفته‌اند اما خودسانسوری می‌کنند؛ که این شاید ناشی از عدم اعتماد به دستگاه‌های مجری نظرسنجی باشد؛ اما نکته‌ای مهم است.

دارابی افزود: در خلقیات ما ایرانیان همواره یک سری رفتارهای انتخاباتی‌مان مبتنی بر عواطف و احساسات است؛ به این ترتیب که پدیده مظلوم‌نمایی در انتخابات همواره نقش مهمی را ایفا می‌کند. اگر افکار عمومی به این جمع‌بندی برسد که یک طیفی مظلوم واقع شده است و اراده‌ای در صدد پیروزی فرد یا طیفی است؛ بخاطر نه به این کاندیدا، آری خود را روانه سبد آراء کاندیدای دیگر می‌کند.

وی با اشاره به استفاده از تعبیر "لج ملی" در کتاب "جامعه‌شناسی انتخابات یازدهم" اظهار داشت: در برخی انتخابات‌ها افکار عمومی گویی به یک جریان لج می‌کند. رأی به احمدی‌نژاد در انتخابات 84، نه به هاشمی بود، نه رأی به احمدی‌نژاد. 

نویسنده کتاب "جامعه‌شناسی انتخابات یازدهم" با اشاره انتخابات اخیر ریاست جمهوری اظهار داشت: اینکه 72 ساعت مانده به انتخابات، سونامی رأی شکل می‌گیرد و حسن روحانی می‌شود پدیده انتخابات و در نهایت پیروز انتخابات، به خلقیات ما ایرانیان برمی‌گردد. واقعاً انتخابات یازدهم با صدای بلند نشان داد دوران پسا جناح‌گرایی فرا رسیده و پایان حاکمیت دوران جناح‌گرایی در ایران را با صدای بلند اعلام کرد.

دارابی به نقش‌آفرینی شبکه‌های اجتماعی، فضای مجازی و سازمان‌های مردم‌نهاد در دوران پسا جناح‌گرایی اشاره کرد و افزود: امروز کمپین‌ها هم بازیگران عرصه رقابت هستند. چون نظام حزبی در کشور نداریم، در ایام انتخابات هم که احزاب قارچ‌گونه می‌رویند، نقش احزاب به شدت فرو کاسته شده و از سویی نقش خانواده بسیار افزوده شده است.

بر طبق این گزارش، مراسم تجلیل از دکتر علی دارابی معاون سیما سازمان صدا و سیما بخاطر پدید آوردن کتاب "جامعه‌شناسی انتخابات یازدهم" عصر چهارشنبه 21 اسفند ماه با حضور اهالی فرهنگ و رسانه و شخصیت‌هایی نظیر دکتر غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، علی معلم دامغانی شاعر و محقق ادبی و رئیس فرهنگستان هنر، دکتر مهدی ذاکری مدیرعامل موسسه همشهری، مجتبی شاکری عضو شورای اسلامی شهر تهران؛ دکتر یونس شکرخواه  سردبیر همشهری آنلاین  و جمعی از مسئولان سازمان صدا و سیما در آمفی‌تئاتر موسسه همشهری برگزار شد.

کد خبر 252982
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز