چهارشنبه ۶ تیر ۱۳۸۶ - ۱۸:۲۲
۰ نفر

محمود رشیدی‌فرد: یکی از مهم‌ترین سیاست‌های دولت نهم توجه هر چه بیشتر به بخش تعاون و افزایش سهم این بخش در اقتصاد ملی به 25 درصد است.

در این میان سپرده شدن مسئولیت توزیع سود سهام عدالت نیز یکی از اموری است که به این بخش سپرده شده است.

همچنین مقرر شده است در راستای اجرایی شدن سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی بخشی از فعالیت‌های بخش دولتی به این بخش محول شود.

بر اساس سیاست‌های ابلاغی بند ب سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی، سهم بخش تعاون در اقتصاد کشور تا پایان سال 1393، پایان برنامه پنجم توسعه باید به
 25 درصد برسد.

این در حالی است که یکی از عوامل موثر در تحقق این سهم، داشتن آمار و اطلاعات دقیق از تعاونی‌ها و نحوه فعالیت آنهاست.

در این راستا بانک اطلاعاتی بخش تعاون راه‌اندازی شده است که قرار است مرحله دوم طرح روز آمد کردن اطلاعات تعاونی‌ها به منظور تعیین سهم بخش تعاون در نیمه دوم امسال اجرایی شود و به صورت نمونه‌گیری، و با مراجعه هزار آمار گیر در قالب تکمیل پرسشنامه و مصاحبه با تعاون‌گران و مدیران و اعضای هیات مدیره تعاونی‌ها انجام شود.

از سوی دیگر در مورد نقش وزارت تعاون در خصوص اجرای بخشی از سیاست‌های کلی اصل 44 باید به این مسئله اشاره کرد که هم‌اکنون سازمان خصوصی سازی به عنوان مسئول توزیع سهام عدالت و وزارت تعاون به عنوان مسئول توزیع سود این سهام تعیین شده‌اند.

به نحوی که در مرحله اول باید مسئولان سازمان خصوصی سازی اقدام به شناسایی، انتخاب و واگذاری بنگاه‌های اقتصادی و سرمایه‌های دولت می‌کردند تا مقادیر مشخصی سهام شرکت‌های مشخص شده در بورس و یا شرکت‌های تعاونی عدالت شهرستانی واگذار شوند.

مسئولان وزارت تعاون هم مسئول توزیع سود سهام عدالت به دریافت کنندگان این سهام هستند.

در این میان به جز تلاش‌های صورت گرفته ، در خصوص اجرایی شدن سهم 25 درصدی بخش تعاون در اقتصاد ملی باید گفت یکی از عوامل موثر در تحقق این سهم تا مهلت زمانی تعیین شده، در دست داشتن آمار و اطلاعات دقیق از تعاونی‌ها و نحوه فعالیت آنهاست.

هم‌اکنون روزآمد کردن اطلاعات تعاونی‌ها با هدف افزایش اعتبار تعاونی‌ها یک طرح فراگیر ملی است که اجرای آن از چندی قبل به صورت همزمان در30 استان و 336 شهرستان آغاز شده است.

هدف اصلی از اجرای این طرح شناسایی، بررسی و محاسبه سهم بخش تعاون در اقتصاد ملی است، زیرا در حال حاضر 123 هزار و 832 تعاونی تحت پوشش وزارت تعاون هستند که از میان آنها 4 هزار و 891 تعاونی تحت پوشش وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد.

همچنین از مجموع 130 هزار تعاونی و اتحادیه موجود در کشور، 20 هزار تعاونی مربوط به تعاونی بانوان و 2 هزار تعاونی مربوط به ایثارگران کشور است که در آنها 2 میلیون و 48 هزار و 948 نفر مشغول به کارند.

*معاون طرح و برنامه وزارت تعاون

کد خبر 25305

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز