تعیین‌تکلیف ۴۵ کرسی باقی‌مانده مجلس دوازدهم در شرایطی است که بررسی‌ها از ترکیب سیاسی این مجلس، نشان‌می‌دهد اگرچه جریان‌های مختلف حاضر در اردوگاه اصولگرایی موفق به کسب اکثریت کرسی‌های مجلس شده‌اند، اما به‌نظر می‌رسد اقلیت اصلاح‌طلب یا به قولی میانه‌رو نیز قادر به تشکیل فراکسیونی خواهند بود.

مجلس

همشهری آنلاین – گروه سیاسی: یک فعال سیاسی اصولگرا در گفت‌وگو با همشهری آنلاین درباره ترکیب سیاسی مجلس دوازدهم گفت: نکته مهم درباره انتخابات مجلس دوازدهم این است که دراین دوره رقابت فشرده‌ای میان طیف‌های مختلف جریان اصولگرایی شکل گرفت.

ناصر ایمانی با بیان اینکه فهرست راه‌یافتگان به مجلس نشان می‌دهد اکثریت منتخبان از جریان‌های مختلف اصولگرایی هستند، افزود: این طیف‌ها، که هم‌اکنون نمایندگانی هم در خانه ملت دارند، بعضا همخوانی کمی نیز با یکدیگر دارند و از نظر مبانی و دیدگاه‌های سیاسی اختلاف‌نظرهایی را درمیان‌شان می‌توان یافت.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه شاهد حضور طیف‌های مختلف اصولگرایی در مجلس آینده هستیم، کار برای حفظ انسجام میان این طیف‌ها سخت خواهد بود.

کار سخت فراکسیون اکثریت

این تحلیلگر سیاسی اصولگرا درباره شکل‌گیری فراکسیون اکثریت در مجلس دوازدهم اظهارکرد: با توجه به وضعیت طیف‌بندی‌ها در اردوگاه اصولگرایی دو وضعیت قابل تصور است؛ یا اینکه فراکسیون اکثریت کاملا همگونی نخواهیم داشت یا اگر داشته باشیم، با اختلاف‌نظرهایی همراه خواهد بود.

ایمانی با اشاره به اینکه اختلاف‌نظرها در میان طیف‌های مختلف اصولگرایی از ارائه فهرست‌های مختلف در جریان رقابت‌های انتخاباتی نمایان بود، افزود: وجود دو نکته در رقابت‌های انتخاباتی، یعنی تکثر فهرست‌های اصولگرایان و همپوشانی نه‌چندان زیاد آنها، نشانگر وجود اختلاف دیدگاه‌هایی میان طیف‌های مختلف این جریان سیاسی است.

وی با بیان اینکه احتمالا کار در فراکسیون اکثریت مجلس دوازدهم مقداری با ابهام همراه خواهد بود، ادامه داد: به‌عنوان مثال، اختلاف دیدگاه‌هایی طی هفته‌های اخیر درباره انتخاب رئیس مجلس میان اصولگرایان وجود داشته است که باید دید پس از آغاز به‌کار مجلس دوازدهم، چه سمت و سویی به خود خواهد گرفت.

فراکسیون اکثریت کار سختی در پیش دارد | امیدوارم شاهد شکل‌گیری فراکسیون اقلیت قوی باشیم

ویژگی‌های فراکسیون اقلیت

فعال سیاسی اصولگرا درباره گمانه‌زنی‌ها پیرامون شکل‌گیری یک فراکسیون اقلیت در مجلس آینده نیز گفت: امیدوارم شاهد شکل‌گیری فراکسیون اقلیت جدی و قوی باشیم، چراکه از یک‌سو، به‌طورکلی فراکسیون‌ها موتور حرکت مجلس به‌شمار می‌روند و ازسوی دیگر، وجود یک فراکسیون اقلیت قوی، زمینه‌ساز تحرک بیشتر و پویایی فراکسیون اکثریت خواهد شد.

ایمانی افزود: در دوره‌های گذشته نیز همین‌گونه بوده‌است که معمولا فراکسیون اقلیت قوی، عاملی برای تحرک بیشتر فراکسیون اکثریت بوده‌است؛ موضوعی که تاثیر مثبتی بر کارکردهای مجلس خواهد داشت.

وی درباره ویژگی‌های فراکسیون اقلیت در مجلس آینده نیز عنوان کرد: نکته اینجاست که به‌نظر می‌رسد نمایندگان فراکسیون اقلیت کمتر رنگ و بوی اصلاح‌طلبی داشته باشند و بیشتر در قالب «اقلیت مستقل» عمل خواهند کرد.

ایمانی اضافه کرد: مهم این است که نمایندگان این طیف بتوانند فراکسیون اقلیتی قوی و پرتحرک ایجاد کنند تا شاهد عملکرد مطلوبی ازسوی مجلس دوازدهم باشیم.

کد خبر 851076

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha