یکشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۰
۰ نفر

گروه بین‌الملل: از۱۸ فروردین انتخابات مجلس در هند آغاز می‌شود که از آن به‌عنوان بزرگ‌ترین تمرین دمکراسی در جهان نام برده می‌شود.

رای گیری

بیش از 800میلیون نفر پای صندوق‌های رأی می‌روند تا نمایندگان خود را روانه مجلس کنند. نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که حزب حاکم کنگره پس از حدود یک دهه زمام قدرت را به ملی‌گرایان هندو واگذار خواهد کرد. بسیاری از رأی‌دهندگان از وضعیت اقتصاد و گسترش فساد نگران هستند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که جوانان و رأی‌دهندگان طرفدار تغییر که از 10سال حاکمیت چپ‌گرایانه خاندان گاندی در رأس حزب کنگره خسته شده‌اند، آرای خود را به نفع حزب بهاراتیا جاناتا (بی‌جی‌پی) به صندوق خواهند انداخت. سمت‌گیری اقتصادی کشور و افزایش بهای خواربار از مسائلی است که بر این تصمیم رأی‌دهندگان تأثیر گذاشته است. پیش‌بینی می‌شود اکثریت کرسی‌های مجلس سفلا به حزب بی‌جی پی برسد که نارندرا مودی رهبری آن را بر عهده دارد، هر چند که بعید است این حزب بتواند اکثریت مطلق را برای تشکیل دولت کسب کند. ازاین‌رو، پیش‌بینی می‌شود بی‌جی‌پی با کسب بیشتر 543کرسی این مجلس، برای تشکیل دولت ائتلافی با احزاب کوچک‌تر محلی وارد مذاکره شود.

تعداد زیادی از احزاب محلی خود را جبهه سوم می‌خوانند و با حزب کنگره و بی‌جی پی رقابت می‌کنند. مودی پیش از این 3بار سروزیر ایالت گجرات بوده است. وی پسر چای فروشی بود که توانست نردبان ترقی را در بی‌جی پی بپیماید و به نامزد اصلی نخست‌وزیری تبدیل شود. وی توانسته است خود را به‌عنوان اصلاح‌گر اقتصادی جا بیندازد که قصد دارد اقتصاد را به حرکت درآورد و شغل ایجاد کند. به‌رغم یک دهه رشد اقتصادی که میانگین سالانه آن 7.6درصد بود، رکودی از سال2012 دامنگیر هند شده است که لطمه زیادی به محبوبیت حزب کنگره زده و باعث کاهش ارزش روپیه، میزان سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی شده است.

مودی وعده کرده است با توجه به اینکه هر سال میلیون‌ها نفر به بازار کار می‌پیوندند، صنعتی شدن و توجه به زیربنا را اولویت اصلی خود قرار دهد. وی همچنین قول داده با فساد مبارزه کند. تحلیلگران می‌گویند به قدرت رسیدن مودی سبب می‌شود در زمانی که هند خود را به‌عنوان مدافع جهان سوم در موضوع‌هایی از تغییر آب و هوا تا تجارت جهانی مطرح کرده است، دهلی‌نو سیاست خارجی زورمدارانه‌تری را در پیش بگیرد. اما از سوی دیگر، پاره‌ای از تحلیلگران درباره تأثیر وی بر جمعیت اقلیت‌های متکثر مذهبی که زیر لوای قانون اساسی غیردینی زندگی می‌کنند، ابراز نگرانی می‌کنند. رقیب اصلی وی راهول گاندی 43ساله است که نسل چهارم از خاندان سیاسی گاندی به شمار می‌رود. برخی نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که حزب کنگره که خانم سونیا گاندی مادر راهول رهبر آن است، ضعیف‌ترین نتایج دوره فعالیت خود را کسب خواهد کرد.

انتخابات میلیاردی

در این انتخابات که بزرگ‌ترین انتخابات تاریخ محسوب می‌شود، تعداد رأی‌دهندگان واجد شرایط از جمعیت کل اروپا به تنهایی و مجموع جمعیت آمریکا، روسیه، ژاپن و نیجریه بیشتر است. آنان طی 6هفته به حدود یک میلیون حوزه رأی‌گیری در سراسر کشور مراجعه‌می‌کنند و رأی خود را به صندوق می‌اندازند.

رأی‌گیری تا 22 اردیبهشت طول می‌کشد و نتایج آن 4روز بعد اعلام می‌شود. بیش از 814میلیون نفر که واجد شرایط رأی دادن هستند، می‌توانند با حضور در حدود 930هزار حوزه رأی‌گیری، نمایندگان مورد نظر خود را برگزینند. با توجه به رشد جمعیت این کشور، بیش از 100میلیون نفر از زمان انتخابات قبلی در 5سال پیش به تعداد رأی‌دهندگان اضافه شده است. نیمی از جمعیت هند زیر 25سال است. بیش از 10میلیون نفر ازجمله مأموران پلیس اداره حوزه‌های رأی‌گیری را بر عهده دارند.

کد خبر 254934
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز