شنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل-محمد کرباسی: از زمان اعلام استقلال هند صحنه سیاست این کشور در بیشتر سال‌ها تحت سلطه یک خاندان بوده است: نهرو-گاندی.

هند انتخابات

در آخرین انتخابات پارلمانی این کشور هم که به‌عنوان بزرگ‌ترین انتخابات جهان شناخته می‌شود رائول گاندی از نسل چهارم این خاندان قدرتمند رهبری حزب کنگره را بر عهده گرفته و راه دشواری در این مسیر بر عهده دارد. درحالی‌که هند را به‌خاطر جمعیت زیادی که دارد بزرگ‌ترین دمکراسی جهان می‌خوانند واقعیت این است که سیاست در این کشور هنوز بیشتر از آنکه رقابتی حزبی باشد یک تجارت خانوادگی است.

کافی است سری به شهرها و روستاهای این کشور بزنید تا وقتی یکی از اعضای خانواده‌های مهم منطقه از ماشین‌ا‌ش پیاده می‌شود واکنش مردم را ببینید. وقتی مثلاً جویتیرادتیا سیندیا، وزیر تجارت دولت هند به کاندورا، روستایی در منطقه مرکزی این کشور می‌رسد مردم او را با لقب اعلیحضرت صدا می‌کنند. او علاوه بر وزارت در کابینه دولت هند یک شاخصه مهم دیگر دارد: عضویت در یکی از خانواده‌های اشرافی هند.در‌واقع جویتیرادتیا سیندیا به‌خاطر خانواده‌اش به شهرت و قدرت رسید و برای مردم، گذشته او بیشتر از برنامه‌های آینده‌اش اهمیت داشته است. در صحنه سیاسی تسلط خاندان‌ها مسئله‌ای جدید نیست و شاید بهترین نمونه‌اش همان خاندان قدرتمند نهرو-گاندی از حزب کنگره به حساب آید.

واقعیت این است که هند فرهنگی فئودال دارد و برای مردم آن عادی است که پسرها جا پای پدرهایشان بگذارند؛ حتی در صحنه سیاست و قدرت. بیشتر یک‌سوم نمایندگان کنونی پارلمان هند که قرار است جایشان را به نمایندگان جدید بدهند متعلق به خانواده‌های سیاسی هستند که هر روز نفوذشان در حال گسترش است. در بیهار، یکی از فقیرترین منطقه‌ها در شرق هند حالا قدرت خانواده جدیدی در حال افزایش است. لالو یاداو سیاستمدار قدرتمند منطقه قصد دارد در انتخابات این کشور دخترش را جایگزین خودش در پارلمان کند، زنش هم از حوزه انتخاباتی دیگر نامزد شده است و به گفته مقام‌های ستاد انتخاباتی این خانواده، پسر آنها تنها به‌خاطر کم بودن سن و سالش در این انتخابات نامزد نشده است!

وقتی دختر این خانواده برای تبلیغات به میان جمعیت می‌آید مردم بدون آنکه شناختی از او داشته باشند برایش کف می‌زنند و هورا می‌کشند. در‌واقع مردم جز آنکه او از خانواده‌‌ای قدرتمند است چیزی درباره این دختر جوان که می‌خواهد نمایندگی پارلمان را بر عهده بگیرد نمی‌دانند.

جمعیت هند به‌احتمال زیاد در سال ۲۰۲۸ از جمعیت چین بیشتر خواهد شد. طبق برآوردهای سازمان ملل، هند ظرف تنها ۱۴ سال آینده پرجمعیت‌ترین کشور جهان خواهد بود. مردم این کشور به لقب «بزرگ‌ترین دمکراسی جهان» افتخار می‌کنند و برای بسیاری از هندی‌ها، تبدیل این کشور به پرجمعیت‌ترین کشور جهان یک دستاورد و پیشرفتی در مقابل چین به‌حساب می‌آید! صحنه سیاسی هند هم اما مانند دیگر بخش‌های این کشور مشکلات زیادی دارد.

هند پیشرفت اقتصادی زیادی داشته است اما ماجراهای میلیون‌ها زاغه‌نشین این کشور و زندگی فلاکت‌بارشان را تقریباً دیگر همه جهان می‌دانند. کاهش فعالیت‌های اقتصادی، تورم شدید و مجموعه‌ای از پرونده‌های کلان فساد مالی و اداری در این کشور دیگر در دنیا مشهور است. در میان ۱۰ ابرشهر بزرگ جهان 3 شهر آن در هند هستند اما هنوز تقریبا یک‌چهارم خانوارهای ساکن شهر دسترسی دائم به آب سالم ندارند. در صحنه سیاسی هم نمایندگان جدید پارلمان هند به‌زودی مشخص خواهند شد. این افراد اما نمایندگان حقیقی و با صلاحیت بزرگ‌ترین دمکراسی جهان هستند یا تنها اعضای خانواده‌هایی هستند که قدرت را به ارث می‌برند تا سرنوشت این کشور را رقم بزنند؟

کد خبر 255636
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز