همشهری آنلاین: پیروزی قاطع حزب ˈبهاراتیا جاناتاˈ در انتخابات شانزدهمین دوره مجلس عوام هند فرصتی برای هیچیک از احزاب دیگر برای حضور در قالب اپوزیسیون (حزب مخالف) دولت باقی نگذاشته است.

پیروزی قاطع حزب جی پی؛ مجلس شانزدهم هند حزب مخالف ندارد

به گزارش ایرنا، سوبهاش کاشیاپ کارشناس قانون اساسی و معاون دبیرکل سابق مجلس عوام هند روز یکشنبه دراین باره گفت: از آنجا که هیچیک از احزاب نتوانسته اند10درصد کل آراء را کسب کند، نمی توانند به عنوان حزب مخالف در پارلمان حضور یابند.

حزب کهنه کار کنگره هند در انتخابات اخیر بدترین عملکرد تاریخ خود را ثبت کرد و با وجودی که کرسی هایی بیش از سایر احزاب کسب کرده، اما تعداد آن برای حضور به عنوان حزب مخالف کافی نیست.

حزب کنگره که طی 10 سال گذشته در راس دولت ائتلافی مترقی متحد دولت مرکزی هند را تشکیل داده بود، اکنون فقط 54 کرسی یا یک دهم از کرسی های مجلس عوام (لوک سابا) را بدست آورده است.

مجلس عوام هند 545 کرسی دارد و براساس قانون حزبی که اکثریت خود را در آن ثابت کند می تواند دولت را نیز تشکیل دهد.

این شرایط دست حزب پیروز انتخابات را برای حاکمیت باز می گذارد. حزب حاکم هند به نظرات گروه مخالف مجلس برای انتصاب های کلیدی همچون کمیسیون ملی حقوق بشر، کمیسیون پایش مرکزی، لایحه ضد فساد و دفتر تحقیقات مرکزی نیازمند است.

اما حالا با نبود حزب مخالف دولت هند باید مقررات موجود را تغییر دهد تا بتواند این انتصاب ها را انجام دهد.

مجلس عوام در سال های 1952 تا 1977 نیز رهبر مخالفان نداشت. پس از شکست حزب کنگره در انتخابات سال 1977 این مجلس برای نخستین بار شاهد حضور رهبر مخالفان بود.

انتخابات سراسری شانزدهمین دوره مجلس عوام هند که 9 مرحله از 18 فروردین تا 22 اردیبهشت برگزار شد در نهایت با 537 میلیون رای به پیروزی قدرتمند حزب بهارتیا جاناتا (بی جی پی ) با کسب 278 کرسی انجامید.

این حزب که از انتخابات پانزدهمین دوره مجلس عوام در سال 2009 تاکنون نقش حزب مخالف را در مجلس داشت اکنون آماده تشکیل دولت جدید هند شده است.

کد خبر 259787

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز