همشهری آنلاین: وزیر کشور با بیان این که خبر شهادت جمشید دانایی فر، پنجمین مرزبان کشور را تایید نمی‌کنیم، گفت: مرزبانان رها شده از چنگ گروهک تروریستی نیز از سرنوشت دانایی فر اظهار بی اطلاعی می‌کنند.

به گزارش ایرنا، عبدالرضا رحمانی فضلی در حاشیه نخستین گردهمایی استانداران و فرمانداران سراسر کشور در وزارت کشور در جمع خبرنگاران افزود: هنوز مدرک قابل قبولی در این باره به دست ما نرسیده است و دولت پاکستان وظیفه پیگیری این موضوع را برعهده دارد.

وی ادامه داد: البته پیگیری های ما نیز درباره وضعیت پنجمین مرزبان ربوده شده کشورمان ادامه دارد.

وزیر کشور یادآور شد: اطلاعات بدست آمده هنوز ما را قانع نکرده است و مدرکی دال بر شهادت این فرد بدست نیامده است.

رحمانی فضلی خاطر نشان کرد: حتی مرزبانان رها شده از چنگ گروهک تروریستی نیز از سرنوشت دانایی فر اظهار بی اطلاعی می‌کنند که پیگیری‌ها ادامه دارد.

چهار مرزبان ایرانی ربوده شده روز گذشته به میهن بازگشتند.

رامین حضرتی، سجاد زاهانی، جمشید دانایی فر، محمد نظامی و جمشید تیموری 5 مرزبان ایرانی شامگاه 17 بهمن ماه 1392 توسط گروهک تروریستی جیش العدل در منطقه جکیگور شهرستان سرباز در جنوب سیستان و بلوچستان ربوده شدند و به داخل خاک پاکستان انتقال یافتند.

گروهک تروریستی جیش العدل روز شنبه 19 بهمن ماه نیز با انتشار تصاویری، مسولیت ربودن این پنج مرزبان ایرانی را بر عهده گرفت و سوم فروردین ماه اعلام کرد که جمشید دانایی فر یکی از این پنج مرزبان ربوده شده را به شهادت رسانده است.

این مرزبان متولد 1366 در محمد آباد سیستان و بلوچستان است که پس از اخذ مدرک دیپلم از سه سال پیش در مرزبانی مشغول به خدمت بود.

تمهیدات لازم در جهت امنیت مرزها اندیشیده شده است

وزیر کشور در پاسخ به این پرسش که پس از ربایش اخیر گروهک تروریستی در استان سیستان و بلوچستان چه تمهیداتی در مرزها اندیشیده شده است، گفت: منطقه جغرافیایی مرزی ما حساس و استراتژیک است.

رحمانی فضلی ادامه داد: متاسفانه به دلیل ناامنی‌هایی که در جوار مرزهای شرقی ما وجود دارد و همچنین نبود تقریبا کنترلی از سوی کشورهای همسایه با خلا امنیت در همسای‌ ها مواجه هستیم.

وی اضافه کرد: تلاش ما این است که آن منطقه را از نظر استحکامات، تجهیزات و امکانات به گونه ای تجهیز کنیم که امکان وقوع چنین حوادثی رخ ندهد.

وزیر کشور اعلام کرد: نیروی انتظامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مرز 300 کیلومتری را در اختیار دارد و قول داده‌اند تا راه دسترسی و ارتباط را تا پایان شهریور انجام دهند.

رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: در این باره از سوی دولت یازدهم تامین اعتبار شده و اعتبار لازم پرداخت شده است.

وی ادامه داد: نیروی انتظامی در حال افزایش برجک‌های مراقبعت در آن منطقه است و امیدواریم چنین حوادثی در این منطقه اتفاق نیفتد. این منطقه دارای شرایط خاص و ویژه ای است و تمام تلاش ما این است که اتفاقاتی از این دست تکرار نشود.

وزیر کشور با بیان این که اگر اتفاقی همچون گذشته بار دیگر رخ دهد از نظر بنده قابل قبول نیست، گفت: در صورت بروز چنین حوادثی به هیچ عنوان قابل پذیرش نخواهد بود و نیروها باید پاسخ دهند که البته همه نیروهای کشورمان در این باره اعلام آمادگی کامل کرده اند.

رحمانی فضلی در پاسخ به این پرسش که آیا محدوده مرزی سراوان از اختیار مرزبانی خارج شده و به سپاه رسیده است، گفت: امنیت شرق و جنوب شرق کشور از سال های قبل به عهده سپاه پاسداران بود و نیروی قدس سپاه در آن محل مستقر بوده است.

رحمانی فضلی گفت: اما در این محدوده که اتفاق اخیر رخ داد واگذاری از سوی نیروی انتظامی به سپاه انجام نشده بود و در حال حاضر این واگذاری انجام شده است.

وی اضافه کرد: واگذاری 300 کیلومتر از مرزهای این منطقه به سپاه به معنای عدم فعالیت مرزبانان مان در مرز نیست و آنها روال معمول خود را خواهند داشت اما در اصل سپاه مسوولیت آن محدوده را به عهده خواهد داشت.


آمادگی وزارت کشور برای تامین امنیت مرزهای ایران با پاکستان

وزیر کشور در پاسخ به این سوال که آیا پاکستان به وظیفه خود در حادثه اخیر انجام داده است؟، گفت: شرایط پاکستان ویژه و قابل درک است و شاید به خاطر آن شرایط تامین امنیت برای آنها مشکل باشد.

رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: پیشتر اعلام کردم که در صورت تمایل پاکستان حاضریم امنیت آنجا را به صورت مشترک و حتی در عمق خاک آنها انجام دهیم.

وی یادآور شد: از بنده دعوت شده جلساتی را با آنها داشته باشم و براساس همین موافقتنامه امنیتی که داریم فعالیت مشترک داشته باشیم که ما در حال برنامه ریزی هستیم.

وزیر کشور به فعالیت های دیپلماسی در حادثه اخیر اشاره کرد و گفت: در عرصه دیپلماسی ما سه بار ملاقات مرزی داشتیم و معاون استاندار سیستان و بلوچستان نیز ضمن سفر به شهر کویته ملاقات‌های کارشناسی را انجام داد.

رحمانی فضلی یادآور شد: سفیر پاکستان در تهران در روند دیپلماسی انجام شده به وزارت امور خارجه رفت و دکتر روحانی رییس جمهوری کشورمان نیز دیدارها و گفتگوهایی با «نواز شریف» انجام داد که مجموعه این اقدامات در حوزه دیپلماسی در روند آزادسازی گروگان ها تاثیرگذار بوده است.

وی خاطرنشان کرد: ما همچنان حفظ امنیت مرزهای پاکستان را به عهده خود آن کشور می دانیم و اگر در منطقه اتفاقی بیفتد که مرجع و پناهگاه اشرار مجددا در خاک پاکستان باشد باید این کشور پاسخ دهد.

وزیر کشور یادآور شد: در حادثه قبل که منجر به ربوده شدن شهروندان ایرانی شد ما خویشتن داری به خرج دادیم و این در صورتی بود که می توانستیم از همه امکانات و فعالیت ها برای آزادی مرزبانان بهره بگیریم .

رحمانی فضلی ادامه داد: اما به دلیل رابطه حسن همجواری با پاکستان و ورود نیافتن به خاک این کشور و به دلیل حفظ جان گروگان ها خویشتن داری کردیم.

وی اضافه کرد: اما اگر حوادثی از این دست رخ دهد کشور متقابل باید پاسخ دهد و یقینا نگاه ما نسبت به اشرار و نفوذ در منطقه مانند دفعه قبل نخواهد بود.

کد خبر 255030

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز