دوشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۴:۴۱
۰ نفر

مدیرکل محیط‌زیست استان فارس نسبت به بحران کم‌آبی در این استان هشدار داد و روز گذشته به ایرنا گفت که مهم‌ترین چالش استان فارس در حوزه محیط‌زیست بحث آب است به‌گونه‌ای که ۱۰تالاب طبیعی مهم در این استان در معرض خشک‌شدن قرار دارند و حتی برخی از آنها هم به‌طور کامل خشک شده‌اند؛ این زنگ خطری جدی برای استان است.

آنطور که حسینعلی ابراهیمی کارنامی می‌گوید دریاچه بختگان به‌طور کامل خشک شده و طشک، پریشان، ارژن، کافتر، مهارلو هیرم، برم شور، هفت‌ برم برخی دریاچه‌ها و تالاب‌های استان فارس هستند که بعضی از آنها به‌طور کامل خشک شده‌اند و برخی به‌صورت فصلی آبگیری می‌شوند اما به‌علت عمق کم، آب سریع تبخیر می‌شود.

این مسئول محلی مصرف سالانه آب استان فارس را حدود 10میلیارد مترمکعب اعلام کرده و گفته است که 75درصد آب مصرفی از منابع زیر زمینی تأمین می‌شود و از این حجم 95درصد در بخش کشاورزی، 4درصد در شرب و یک درصد در صنعت استفاده می‌شود.

ابراهیمی‌کارنامی با اشاره به 10سال خشکسالی پی در‌پی در استان فارس می‌گوید که مدیریت برداشت از چاه‌های مجاز و غیرمجاز امری ضروری است. اکنون به‌علت مدیریت ناصحیح منابع آب، دریاچه بزرگی مانند بختگان که بعد از ارومیه بزرگ‌ترین دریاچه کشور است، کاملا خشک شده است. کل آورد این دریاچه سالانه حدود یک‌میلیارد مترمکعب بوده درحالی‌که می‌توان از طریق تصفیه فاضلاب سالانه 2میلیارد مترمکعب آب به این دریاچه اختصاص داد بنابراین با مدیریت صحیح می‌توان آب مورد نیاز این دریاچه را تأمین کرد.

وی ضمن هشدار نسبت به ادامه روند کنونی مدیریت منابع آب تأکید می‌کند که با توجه به وضعیت کنونی و خشکسالی‌های پیاپی همچنان شاهد کاهش آب‌های زیرزمینی هستیم، کاهش منابع به حدی است که سالانه به اندازه 2تالاب بختگان زیر زمین خشک می‌شود اما از آنجایی که قابل رویت نیست مورد توجه قرار نمی‌گیرد درحالی‌که خشک شدن سفره‌های زیرزمینی آب، خطر جدی فرونشست دشت‌ها را به‌دنبال دارد.

مدیرکل محیط‌زیست استان فارس با اشاره به اینکه حدود 4درصد از آب مصرفی برای شرب است اظهار داشت: متأسفانه از لحاظ تصفیه فاضلاب استان فارس بسیار عقب است، سالانه حدود 29میلیون مترمکعب فاضلاب خانگی در این استان تصفیه می‌شود و خوشبختانه چندی پیش اعتبار تصفیه خانه شماره 2 این استان تأمین شده و از اول اردیبهشت‌ماه عملیات تکمیلی این تصفیه خانه آغاز می‌شود.

 

کد خبر 255790

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز