محمد باریکانی: مالکان اقامتگاه‌های بوم‌گردی و فعالان این شاخه از گردشگری در ایران که به ایجاد توسعه پایدار در جامعه محلی با بهره‌گیری از صنعت گردشگری می‌اندیشند، با اعتراض به آنچه انتخابات مجمع اقامتگاه‌های بوم‌گردی در استان اصفهان اعلام‌شده، خواستار برگزاری انتخابات سالم کشوری در تشکیل مجمع اقامتگاه‌های بوم‌گردی شدند.

مجمع اقامتگاه‌های بوم‌گردی


نامه مالکان اقامتگاه‌های بوم‌گردی که هفته گذشته به معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشور ارسال شده و در کارتابل معاون گردشگری است، تأکید کرده است که انتخاباتی برای تشکیل مجمع اقامتگاه‌های بوم‌گردی برگزار نشده است.

روزنامه همشهری در گزارشی که پس از نوروز منتشر کرد با اطلاع‌رسانی از آنچه در ماجرای مجمع اقامتگاه‌های بوم‌گردی در شهرستان خور و بیابانک گذشته است، اعلام کرده بود که هیچ کاندیدایی برای مجمع اقامتگاه‌های بوم‌گردی اعلام نشده و نفوذ محلی برخی افراد موجب ورود افراد ناآشنا به ماهیت اقامتگاه‌های بوم‌گردی و تصمیم‌گیری برای اقامتگاه‌های بوم‌گردی شده است. معاون گردشگری نیز قول داد که موضوع اقامتگاه‌های بوم‌گردی را در دستور کار قرار بدهد.

بی توجهی به یک دستور

مرتضی رحمانی موحد که در روزهای آخر اسفندماه سال گذشته به اصفهان سفر کرده بود در بازدید از اقامتگاه‌های بوم‌گردی با نقش مهم آنها در ایجاد توسعه پایدار در جوامع محلی، مسئولیت آنها در صیانت از محیط‌زیست و ارائه سبک مهمان نوازی ایرانی به گردشگران، آشنا شد.

او در نشست با مالکان اقامتگاه‌های بوم‌گردی در محل فرمانداری شهرستان خور و بیابانک، مشکلات مالکان اقامتگاه‌های بوم‌گردی در استان اصفهان را دریافت کرد و پیشنهاد تشکیل مجمع اقامتگاه‌های بوم‌گردی را در حضور مازیار آل داوود از بنیانگذاران اقامتگاه‌های بوم‌گردی با نظارت رئیسی نماینده میراث فرهنگی استان اصفهان در شهرستان خور و بیابانک، ارائه کرد.

در آن سفر قرار شد تا یکی از هتل‌های سنتی ایجاد شده در روستای فرحزاد، با احترام به بافت محلی روستا و با کاستن از ارتفاع و تغییر رنگ سرخ این بنا به رنگ غالب در بافت روستا، موازین بوم‌گردی را رعایت کند. اما اتفاقی که افتاد بی‌توجهی به یک پیشنهاد و یک تأکید معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان بود.

اعتراض به شبه انتخابات بوم‌گردی

مالکان اقامتگاه‌های بوم‌گردی، اکنون در نامه‌ای به معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی جزئیات تازه‌ای از اتفاق اخیر در تشکیل مجمع اقامتگاه‌های بوم‌گردی را افشا و درخواست کرده‌اند تا هر چه سریع‌تر انتخابات سالم مجمع اقامتگاه‌های بوم‌گردی کشور برگزار شود.

در نامه مالکان اقامتگاه‌های بوم‌گردی به معاون گردشگری که در اختیار خبرگزاری میراث فرهنگی قرار گرفته، خطاب به مرتضی رحمانی موحد آمده است: «پیرو دستور حضرتعالی در منطقه‌ خور و بیابانک، مبنی بر برگزاری انتخابات و تشکیل انجمن یا مجمعی برای پیگیری مطالبات خانه‌های بوم‌گردی زیرنظر مازیار آل داوود و نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان، جلسه‌ای در فرمانداری شهرستان خور و بیابانک، بدون آنکه هیچ حرفی از برگزاری انتخابات در دعوتنامه و دستور جلسه به میان آمده باشد، تشکیل شد و برخلاف دستور صریح جنابعالی، مازیار آل داوود ساعت 9صبح روزی که این جلسه برگزار می‌شد و هنگامی که در تهران حضور داشت، از برگزاری این جلسه آگاه شد و هیچ صحبتی از انتخابات نیز به میان نیامده بود.»

مالکان اقامتگاه‌های بوم‌گردی با تأیید گزارش همشهری آورده‌اند: «در انتهای جلسه و به‌صورت ناگهانی کاغذهایی از سوی نمایندگی میراث فرهنگی و گردشگری در شهرستان خور و بیابانک توزیع شد و بدون اینکه هیچ فردی کاندیدای چنین انجمنی باشد، از حاضرین خواسته شد تا اسامی 3نفر را به دلخواه یادداشت کنند. نتیجه این جلسه شبه‌انتخاباتی، به ریاست رسیدن فردی شده است که در بافت روستایی فرحزاد برخلاف قانون و با مجوز اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان هتل ساخته و هیچ‌کدام از پیشکسوتان بوم‌گردی منطقه نیز در این مجمع حضور ندارند. همین امر باعث انتشار انتقادات گسترده در نشریات کشور و دلسرد شدن گردانندگان خانه‌های بوم‌گردی شد. به‌طوری که برخی از آنها اقدام به فروش خانه‌ روستایی خود و مهاجرت کرده‌اند و عده‌ای دیگر نیز به فکر فروختن و رفتن افتاده‌اند.»

مالکان اقامتگاه‌های بوم‌گردی خطاب به معاون گردشگری کشور اعلام کردند: «گمان این بود که قرار است مجمع، پیگیر مطالبات خانه‌های بوم‌گردی سراسر ایران با درنظر گرفتن تنوع فرهنگی در نقاط گوناگون ایران باشد و یکبار، نمایندگانی برای بوم‌گردی در سراسر کشور معرفی کند.»

سرنوشت اقامتگاه‌ها در انتظار یک امضا

امضا‌کنندگان نامه ارسال شده به معاون گردشگری کشور در ادامه نامه اعتراضی خود افراد معرفی شده برای مجمع اقامتگاه‌های بوم‌گردی در کشور را شایسته پیگیری مطالبات چندین ساله و نماینده طرز فکری که باعث شکل‌گیری بوم‌گردی در ایران شد، ندانسته و از معاون گردشگری کشور خواسته‌اند تا دستور برگزاری یک انتخابات سالم را بدهد و شرایطی فراهم شود تا مجمع اقامتگاه‌های بوم‌گردی به سرانجام برسد.

دعوتنامه فرمانداری خور و بیابانک به مالکان اقامتگاه‌های بوم‌گردی اینچنین بود: «احتراما بدین‌وسیله از جنابعالی دعوت به عمل می‌آید در جلسه کمیته گردشگری و امور اتباع که راس ساعت 11روز یکشنبه مورخ 18/12/92در محل فرمانداری تشکیل می‌گردد شخصا حضور بهم رسانید.»روزنامه همشهری پیش‌تر تأکید کرده بود که آن جلسه به هیچ عنوان جلسه انتخاباتی نبوده و هیچ کاندیدایی برای این انتخابات وجود نداشته است.

مرتضی رحمانی موحد، معاون گردشگری کشور اما، اکنون نامه‌ای از مالکان اقامتگاه‌های بوم‌گردی در کارتابل خود دارد که توجه مثبت به آن می‌تواند سرنوشت خوبی را برای اقامتگاه‌های بوم‌گردی و تلاش آنها در مسیر توسعه پایدار جوامع محلی و صیانت از محیط‌زیست کشور رقم بزند.

 

کد خبر 258135

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز