گروه سیاسی: متکی با فیصل و هنیه گفت‌وگو کرد.

شکل‌گیری منازعات گوناگون در منطقه پر از بحران خاورمیانه موجب شده تا دولتمردان کشورهای تأثیرگذار در منطقه تلاش‌های خود را برای غلبه بر این ناآرامی‌ها  افزایش داده و در این میان جمهوری اسلامی‌ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای تأثیرگذار، دیپلماسی فعالی را در پیش گرفته است.

وزیر امور خارجه کشورمان روز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با سعود الفیصل، وزیر امور خارجه‌ عربستان سعودی آخرین تحولات فلسطین، اوضاع لبنان و روابط دوجانبه را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد.

منوچهر متکی در این گفت‌وگو ضمن تشریح وضعیت بغرنج مردم مظلوم فلسطین بر ضرورت تلاش همه جانبه کشور‌های اسلامی‌و عربی برای رفع آلام آنها و پایان دادن به محاصره‌ ظالمانه علیه این ملت تاکید کرد.

در ادامه این رایزنی طرفین مناسب‌ترین راه برای برون رفت از اختلافات سیاسی در صحنه فلسطین را مذاکره مستقیم طرف‌های مختلف فلسطین دانستند.  آنها همچنین مسائل لبنان و آخرین مواضع گروه‌های مختلف لبنان و تلاش‌های میانجی‌گرانه مورد ارزیابی قرار دادند. وزرای خارجه‌ ایران و عربستان درباره راهکار‌های خروج از بحران سیاسی در لبنان تبادل نظر و توافق کردند که تلاش‌ها و تماس‌های خود را همچنان ادامه دهند.

به گزارش فارس،پیش از این  وزیر امور خارجه عربستان طی سخنانی در یکصدوسومین نشست وزرای امور خارجه عضو کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در جده بر حق همه کشورهای منطقه در دستیابی به فناوری صلح آمیز هسته‌ای تاکید کرد و حل پرونده هسته‌ای ایران را  از راه سیاسی و دیپلماتیک خواستار شده بود.

بررسی‌ تحولات داخلی فلسطین

وزیر امور خارجه‌ کشورمان همچنین طی گفت‌وگویی تلفنی با اسماعیل هنیه، نخست‌وزیر فلسطین، تحولات داخلی این کشور را مورد بررسی قرار داد.  در این گفت‌وگو اسماعیل هنیه ضمن ابراز تشکر از حمایت‌های جمهوری اسلامی‌ایران از ملت فلسطین و مبارزات این ملت گفت: ملت فلسطین همواره ملت‌های مسلمان را در کنار خود می‌دانسته و ما یقین داریم که این دشواری‌ها به زودی با کمک ملت‌های مسلمان حل خواهد شد.

  وی افزود: مبارزه اصلی ما با دشمن صهیونیستی است و ما نمی‌خواهیم با برادران خود درگیر باشیم، به همین دلیل است که پیشنهاد گفت‌وگوی مستقیم را مطرح می‌کنیم.

منوچهر متکی نیز ضمن تقدیر از مواضع هنیه و تأیید موضع حماس مبنی بر گفت‌وگو به عنوان راه حل مشکلات فعلی تأکید کرد: وحدت ملی فلسطین تنها راهی است که می‌تواند ملت فلسطین را به نتیجه برساند، به همین دلیل ما از همه گروه‌های فلسطینی می‌خواهیم که مسائل را از راه گفت‌وگو حل و فصل نمایند.

کد خبر 25916

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز