یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۴:۳۷
۰ نفر

مینا شهنی: باند‌های بهره‌کشی از کودکان منتظرند تا مدرسه‌ها تعطیل شود و کودکان را به اجبار برای کار در شهر اجیر کنند.

 گردانندگان این گروه‌ها با اطلاعاتی که از وضعیت خانواده‌ها دارند با پایان امتحانات مدرسه، کودکان را برای کار در خیابان از خانواده‌ها اجاره می‌کنند. حالا در آستانه‌ فصل تابستان بار دیگر گروه‌های بهره‌کشی در کمین کودکان خردسال نشسته‌اند تا آنها را به خیابان بکشانند. مداخله‌ سازمان‌های مردم‌نهاد با حمایت‌های دولتی تنها راهی است که می‌تواند در کنترل پدیده‌ کودکان کار و خیابان مؤثر باشد.

در انتظار تصویب تغییرات

آیین‌نامه ساماندهی کودکان کار و خیابان در دست تغییر است و پس از اینکه تغییرات مورد نظر کارشناسان در این آیین‌نامه ایجاد شد، به تصویب هیأت وزیران می‌رسد. پیش‌بینی می‌شود که انجام این تغییرات تا 2‌ماه دیگر طول بکشد و ساماندهی کودکان کار و خیابان در گرو این تغییرات است.

ولی‌الله نصر، مدیرکل دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی درباره‌ تأثیر این تغییرات می‌گوید: ایجاد این تغییرات اثر قابل توجهی بر بهبود سرنوشت کودکان کار و خیابان می‌گذارد، البته فراموش نکنید که ساماندهی این کودکان در گرو هماهنگی بین 11دستگاه اجرایی است و هریک از دستگاه‌ها به فراخور نقشی که می‌توانند در این زمینه داشته باشند، مسئول هستند. این کودکان باید از نظر سلامت تحت مراقبت قرار بگیرند. از سوی دیگر برای آموزش آنها باید برنامه‌ریزی شود و سایر نیازهایشان نیز می‌بایست با حمایت و همراهی دستگاه‌های مسئول تحت کنترل قرار بگیرد. او توضیح می‌دهد: رویکرد ما این است که کودک و خانواده را با هم ببینیم. بالاخره باید آسیب‌ها و مشکلاتی را که در خانواده بوده و باعث شده تا کودک راهی خیابان‌ها شود شناسایی کنیم و با حل مشکلات شرایط را برای حضور کودک در خانواده آماده کنیم، البته در شرایطی که مددکاران و روانشناسان ما تشخیص بدهند که خانواده محل مناسبی برای زندگی کودکان نیست و کودک سرپرست مؤثر ندارد، با همکاری قوه قضاییه سرپرستی کودکان در اختیار بهزیستی قرار می‌گیرد.

تعداد نامشخص

هیچ آماری از کودکان کار و خیابان در کشور وجود ندارد. بر اساس نتایج سرشماری سال 85(8سال پیش) یک میلیون و 700هزار کودک درگیر کار هستند، این آمار هرگز تفکیک نشده و مشخص نشده که چه تعداد از این کودکان به‌صورت شبانه‌روزی در خیابان‌ها هستند و چه تعداد از آنها در کنار خانواده‌اند و برای کار راهی خیابان می‌شوند. حسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی هم بر این نکته تأکید کرده و می‌گوید: هیچ آمار رسمی از تعداد کودکان کار و خیابان در کشور وجود ندارد اما آنچه مسلم است اینکه تا زمانی که عوامل مؤثر بر حضور کودکان کار و خیابان در کشور کنترل نشود، ما همچنان با رشد این پدیده‌ مواجهیم.کودکان دبستانی تا یکی‌دو هفته‌ دیگر امتحاناتشان به پایان می‌رسد و از همین حالا باندهای اجاره کودکان در کمین نشسته‌اند تا کسب و کار کودکان کار را در خیابان‌های شهر رونق بدهند. تابستان برای کودکان کار هراسناک است. شاید حتی کودکان همین شب‌ها کابوس‌های دربه‌دری خیابان‌ها را ببینند، کودکان کار و خیابان در معرض انواع آزارهای جسمی، جنسی و روحی‌اند، ‌تابستان هولناک در راه است.

چهره‌های معصوم کودکان زیر آفتاب

کمک‌کردن به کودکان کار و خیابان خواسته‌ همه‌ مردم است، بهترین کمک به کودکی که دنبال‌تان افتاده و از شما گدایی می‌کند، این است که از نزدیک‌ترین بقالی یک کیک یا بیسکوئیت کوچک، ‌آبمیوه یا ‌شیر بخرید و به کودک بدهید. یادتان باشد حتما بسته‌ خوراکی را باز کنید تا کودک آن را بخورد چون سرپرستان باندها معمولا در کمین نشسته‌اند تا خوراکی‌ها را از کودک بگیرند. مطمئن باشید هرگونه پرداخت مالی به این کودکان نه‌تنها کمک نیست بلکه باعث گسترش این پدیده می‌شود.

 

کد خبر 259709

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز