وزیر نیرو در حالی از موافقت با انتقال آب خلیج‌فارس به یزد خبرداده که وعده دولت قبل برای اجرایی کردن انتقال آب دریای خزر به سمنان هنوز پیشرفتی نداشته‌است.

نقشه

محمدصالح جوکار، رئیس مجمع نمایندگان استان یزد، پس از دیدار با حمید چیت‌چیان از موافقت و دستور وزیر نیرو با انتقال 500میلیون مترمکعب از آب خلیج‌فارس به این استان خبر داد. چند روز پیش وزیر نیرو در اظهارنظری تازه درباره انتقال آب از دریای خزر به سمنان، گفت: از دید وزارت نیرو، این انتقال برای تأمین آب شرب و صنعت توجیه اقتصادی دارد اما تاکنون سازمان محیط‌زیست با اجرای این طرح مخالفت کرده است و درصورت پیدا شدن راهکارهایی برای به حداقل رساندن آثار سوء زیست‌محیطی، این طرح اجرا می‌شود.

به گزارش همشهری، فروردین سال 91رئیس‌جمهور وقت ایران عملیات اجرایی انتقال آب خزر به استان سمنان را کلنگ زد، هرچند همان زمان درباره امکان اجرایی شدن این تصمیم و بودجه سنگین جهت انتقال آب خزر به استان‌های مرکزی ایران انتقادهایی شد. حالا مشخص نیست، انتقال آب از خلیج‌فارس به استان یزد، از چه زمانی کلید خواهد خورد و هر لیتر آب انتقال یافته احتمالی برای مردم یزد چه میزان هزینه خواهد داشت.

پیش از این محمدرضا عطارزاده معاون وقت وزیر نیرو در دولت گذشته گفته بود: طرح شیرین‌سازی‌ و انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی از 2سال پیش در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفت و با پیگیری‌های رئیس‌جمهور این کار سرعت بیشتری یافت. او سیمای کلی طرح انتقال آب خزر را شامل 3مسیر دانست و گفت: مسیر الف از ساری آغاز شده و با گذر از سمنان، قم و کاشان به اصفهان خواهد رسید. وی مسیر ب را از خلیج گرگان یک شاخه به سبزوار و یک شاخه به بیرجند و دیگری را به یزد اعلام کرد و گفت: مسیر ج مسیر جنوبی است که از غرب بندرعباس به گل‌گهر می‌رسد.

او درخصوص میزان آب استحصالی از این طرح، گفت: پیش‌بینی شده است که 500میلیون مترمکعب آب در سال از دریای خزر و یک میلیون مترمکعب آب از دریای عمان و خلیج‌فارس از طریق این طرح منتقل شود. وی روش کار را شیرین‌سازی‌ در لب دریا دانست و گفت: انتقال با خطوط لوله‌های آبرسانی به مناطق هدف انجام می‌پذیرد. وی پیمانکار طرح را قرارگاه خاتم‌الانبیا اعلام کرد و گفت: قرارگاه خاتم‌الانبیا تجربه‌های خوبی در این زمینه داشته و در گذشته نیز پیمانکار خط لوله نفت نکا - ریل بوده است. وی آبرسانی به سمنان را نخستین هدف طرح شیرین‌سازی‌ و انتقال آب دریای خزر به حوضه فلات مرکزی ایران اعلام کرده بود.

کد خبر 260627
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز