چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۶:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: راهپیمایی‌های فضایی یکی از دشوارترین و پرمخاطره‌ترین فعالیت‌هایی است که یک فضانورد در زمان حضورش در ایستگاه فضایی بین‌المللی انجام می‌دهد.

روبات

براساس گزارش میل‌آنلاین، تعمیر تجهیزات حیاتی ایستگاه معمولا نیازمند انجام ماموریت‌های طولانی مدت در خارج از ایستگاه فضایی است،‌درحالی که فضانوردان باید لباس‌های سنگین ویژه راهپیمایی فضایی را به‌ تن داشته‌ باشند، لباسی که تنها حفاظ موجود میان بدن فضانورد و تشعشعات مرگبار فضایی است.

با این‌همه با حضور روبات‌ها در فضا،‌ این عملیات پرخطر به‌زودی به تاریخ خواهد پیوست،‌ زیرا بازوی روباتیک کانادایی ایستگاه که کانادآرم 2 نام دارد، درحال حاضر در تلاش است خود را بدون مداخله فضانوردان تعمیر کند.

همکار چند بازویی کانادآرم 2 روباتی به‌نام دکستر است که هم‌اکنون ماموریتی یک هفته‌ای را برای تعمیر دوربین‌های قدیمی کانادآرم آغاز کرده‌است. دکستر از بازوهایی به طول سه متر برخوردار است که به ابزارهای برقی متصل می‌شوند و از آنها به‌عنوان انگشت استفاده می‌کنند. دکستر و کانادآرم2 درکنار یکدیگر سیستم سرویس متحرک ایستگاه فضایی بین‌المللی را تشکیل می‌دهند،‌ اولین سیستم روباتیک تعمیرکار خودکار در فضا!

این روبات‌ها از قابلیت کنترل از راه دور برخوردارند و مرکز کنترل آنها در آژانس فضایی کانادا در کبک کانادا و مرکز کنترل هیوستون ناسا در تگزاس آمریکا قرار گرفته‌است.

دکستر درحال جایگزین کردن یک دوربین ازکار افتاده با یکی از دوربین‌های کانادآرم2 است و پس از آن دوربینی سالم و یدکی را روی کانادآرم نصب خواهد کرد. این دوربین‌ها بخشی از مجموعه‌ای 11تایی از دوربین‌ها هستند که برای انجام مطالعات در خارج از ایستگاه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تنها مداخله فضانوردان در این ماموریت حرکت دادن دوربین یدکی به درون اتاقکی ویژه بود تا دکستر بتواند آن را گرفته و نگه‌دارد. به گفته ماتیو کارون سوپروایز کنترل پروژه در آژانس فضایی کانادا،‌اگرچه این اولین عملیات روباتیک مستقل در فضا به‌شمار می‌رود،‌اما آخرین آن نخواهد بود. به گفته وی استفاده از این دو روبات می‌توان از تعداد راهپیمایی‌های فضایی انسانی بکاهد، عملیاتی که بسیار پرهزینه و پیچیده‌ هستند و فضانوردان را در معرض خطر قرار می‌دهند.

با این‌همه دکستر هنوز از محدودیت‌هایی برخوردار است که باید بر آنها غلبه کند،‌برای مثال تنها می‌تواند از پیچ‌ و ابزارهایی استفاده کند که متناسب با عملکرد روبات‌ طراحی شده‌اند. آژانس فضایی کانادا در تلاش است تا این روبات را انعطاف‌پذیرتر سازد. دکستر قرار است در ماه ژوئن نیز تعدادی از تجهیزات خارجی ایستگاه را تعمیر کند تا زمینه انجام راهپیمایی فضایی را فراهم آورد.

کد خبر 260830
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز