سه‌شنبه ۱۹ تیر ۱۳۸۶ - ۱۹:۰۳
۰ نفر

گروه سیاسی: در شرایطی که برخی مقامات ایرانی همچنان از بررسی احتمال مذاکره با آمریکا سخن می‌گویند و بعضی از آنها ایران را آماده انجام دور دوم مذاکرات با آمریکا معرفی می‌کنند، برخی دیگر همانند معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه تصریح می‌کنند که انجام دور دوم مذاکره با آمریکا در حال حاضر در دستور کار ایران قرار ندارد.

محمدرضا باقری در حاشیه مراسم بیست‌وپنجمین سالگرد ربوده شدن چهار دیپلمات ایرانی در لبنان و در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش فارس ضمن بیان این مطلب افزود: از این موضوع که درخواستی از جانب آمریکا برای برگزاری دور دوم مذاکرات صورت گرفته باشد، اطلاع ندارم.

باقری با اشاره به اینکه ما منتظر چنین درخواستی نیستیم، خاطرنشان کرد: اگر از ما درخواست شود، آن را به خاطر کمک به مردم عراق بررسی می‌کنیم و پاسخ می‌دهیم.

وی با تاکید بر اینکه ما نیازی به آمریکایی‌ها نداریم، گفت: اگر آمریکایی‌ها احساس می‌کنند ضرورت دارد که بیایند و مشکلی را حل کنند که نتیجه آن برای مردم عراق باشد و ما کمک کنیم، قبلاً اعلام آمادگی کرده و الان نیز آماده‌ایم.

معاون عربی و‌ آفریقای وزارت امور خارجه تصریح کرد: ما منتظر نیستیم که کسی به ما بگوید چه کاری را انجام دهیم. اگر آنها درخواست کنند، ما بررسی می‌کنیم و پاسخ می‌دهیم.

باقری همچنین در گفت‌وگو با ایرنا با تأکید بر اینکه ما مشتاق به گفت و گو با آمریکا نیستیم و اگر آنها احساس نیاز کردند، درخواست کنند تا ما هم بررسی کنیم، گفت: ایران از گفت‌وگو با آمریکا، به دنبال دستاوردی برای خود نیست، بلکه به دنبال دستاورد برای عراق است، چرا که آمریکایی‌ها به دنبال تضعیف دولت نوری مالکی هستند و این یعنی ضربه زدن به امنیت عراق که با خواست ایران کاملا در تضاد است.

وی درباره دیدار خانواده‌های دیپلمات‌‌های ربوده شده  با آنها، ضمن ابراز امیدواری از اینکه این دیدار در آینده نزدیک صورت گیرد، گفت: آمریکایی‌ها برای این دیدار زمان تعیین نکرده‌اند و باید اجازه دهند، ولی ما حتماً اجازه این دیدار را می‌گیریم.

باقری در این خصوص به صحبت خود با کاظمی‌قمی، سفیر ایران در بغداد در این زمینه اشاره کرد و گفت: از سفیر خواستیم تا ظرف چند روز آینده پاسخ گرفته و به ما اعلام کند.

کد خبر 26255

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز