سه‌شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: تکنولوژی خط گل در نهایت توانست توانایی‌های خود را در بهبود داوری فوتبال به نمایش بگذارد و پیروزی قاطعانه فرانسه را در برابر هندوراس رقم بزند.

خط گل

براساس گزارش فاکس نیوز، رقابت‌هاي جام جهاني برزيل، در راستاي تلاش فيفا براي رهايي از انتقادات موجود در زمينه داوري، آغازي براي نمايش توانايي‌هاي تكنولوژي خط گل به‌شمار مي‌رود. با اين‌همه بي‌استفاده بودن اين تكنولوژي در 9 بازي آغازين رقابت‌هاي جام‌جهاني بسيار جنجال‌برانگيز شد، اما در سه دقيقه از نيمه دوم رقابت فرانسه و هندوراس، اين تكنولوژي توانست به‌همه ثابت كند كه كارايي زيادي دارد.

پس از اينكه شوت بنزما در نيمه دوم اين بازي با تيرك دروازه هندوراس برخورد كرد، آنسوي خط دروازه به زمين خورد اما دروازه‌بان هندوراس به‌سرعت آن را به بيرون خط كشيد با اين اميد كه خطاي ديد داور بتواند بار شكست تيمش را سبك‌تر كند. ميزان عبور توپ از خط به‌اندازه‌اي كم بود كه حتي گزارشگران تلويزيوني نيز نتوانستند با قطعيت گل شدن آن را تاييد كنند.

خط گل

در اين زمان بود كه تكنولوژي خط گل كمتر از چند ثانيه پس از واكنش دروازه‌بان، پيام گل را به ساعتي كه ساندرو ريچي داور اين رقابت به دست داشت، ارسال كرد و وي توانست در نهايت اطمينان امتياز را به نفع فرانسه اعلام كند.

سيستم ويديويي GoalControl-4D كه پشتوانه تكنولوژي خط گل است، با كمك دوربين‌هايي كه در سرتاسر زمين بازي دارد مي‌تواند عبور توپ از خط را تاييد يا رد كند. به گفته رالف ديتريچ، سخنگوي شركت GoalControl اين وضعيط دقيقا همان شرايطي بود كه اين تكنولوژي ويژه آن ساخته شده‌است.

در اين تكنولوژي از 14 دوربين پرسرعت كه از قابليت تصويربرداري 500 فريم در ثانيه برخوردارند براي تصويربرداري سه‌بعدي از موقعيت توپ استفاده مي‌شود. هر دروازه داراي هفت دوربين است كه در ارتفاع سقف ورزشگاه نصب شده‌اند. دو دوربين بالاي خط ميانه ميدان، دو دوربين ميان خط ميانه و خط گل، دو دوربين بالاي خط گل و دوربيني ديگر پشت دروازه قرار گرفته‌است.

اين دوربين‌ها با كمك كابل نوري به رايانه پردازشگري متصل هستند كه مي‌تواند حركت هر جسم و شيئي را روي زمين كنترل كند. نرم‌افزاري ويژه مي‌تواند بازيكنان و داوران را از ميان تصاوير حذف كند و موقعيت توپ را در فضايي سه‌بعدي روي زمين فوتبال و يا زماني كه در هوا شناور است، تشخيص دهد.

کد خبر 262921

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha