همشهری آنلاین: پایگاه خبری بلیچر ریپورت در گزارشی از دیدار تیم‌های ایران و نیجریه در جام جهانی ۲۰۱۴ که با تساوی بدون گل به پایان رسید، به چهار نکته قابل تأمل در مورد تیم ایران در این مسابقه پرداخته است.

تیم ملی فوتبال

این بازی که دو شنبه شب 26 خرداد در گروه ششم جام جهانی 2014 برزیل برگزار شد، نخستین تساوی بعد از 12 بازی این جام بود.

کارلوس کی روش سرمربی تیم ایران و استفن کشی سرمربی نیجریه گرچه از کسب یک امتیاز از این دیدار خوشحال به نظر می‌رسند اما از عملکرد بازیکنان خود راضی نیستند.

ایران اکنون باید خود را برای بازی شنبه آینده مقابل آرژانتین آماده کند و نیجریه نیز برای بازی با بوسنی آماده شود.

اما چهار نکته قابل تأمل در مورد ایران بعد از بازی با نیجریه به شرح زیر است:

  •  نقطه قوت تیم ایران دفاع آن است

قبل از جام جهانی انتظار می‌رفت استراتژی تیم ایران تکیه بر دفاع برای اقدام به ضد حمله و تلاش برای برد در مقابل تیمهای ضعیف‌تر باشد.

این تیم در آخرین مرحله رقابت‌های مقدماتی جام جهانی فقط دو گل در هشت مسابقه خورد اما این موضوع، قدرت دفاعی تیم ایران در مقابل بهترین تیم‌های دنیا را نشان نمی‌دهد.

شاگردان کی روش در نخستین آزمون خود در جام جهانی مقابل تیم نیجریه، قدرت دفاعی فردی و جمعی خود را برابر بازیکنانی چون ویکتور موزس، امانوئل امنیکه و شعله آمئوبی به نمایش گذاشتند.

بدین ترتیب تیم نیجریه با اینکه مالکیت توپ و کنترل بیشتری در بازی داشت، شانس‌های اندکی به دست آورد ولی باز هم نتوانست از سد علیرضا حقیقی دروازه‌بان تیم ایران عبور کند.

اما اینکه دفاع تیم ایران چگونه می‌تواند در مقابل خط حمله قدرتمند آرژانتین دوام بیاورد، هنوز معلوم نیست.

این تیم امیدوار است در بازی با آرژانتین بتواند کمی از سرعت لیونل مسی و یارانش بکاهد و با اینکه برد آرزوی خیلی از ایرانی‌ها است اما کی روش احتمالا تساوی را هدف قرار داده است.

  •  ارتباط اندک بین خط میانی و حمله تیم ایران

تیم ایران در هشت بازی مرحله پایانی رقابت‌های مقدماتی جام جهانی در آسیا فقط هشت گل به ثمر رساند که چهار تای آنها در مقابل لبنان بود.

بیشترین نتیجه‌ای که تیم ایران موفق به کسب آن شده، برد یک بر صفر بوده است. تیم ملی همچنین برای صعود به دور دوم جام جهانی چاره‌ای جز کسب یک برد یک بر صفر دیگر در مقابل آرژانتین و یا بوسنی ندارد.

ارتباط اندک مدافعان و مهاجمان تیم ایران در بازی با نیجریه کاملا مشخص بود به طوریکه مدافعان توپ را به امید ضد حمله رضا قوچان نژاد و یا اشکان دژاگه، به سمت جلو پاس می‌دادند.

در این میان آندرانیک تیموریان با از بین بردن بسیاری از حملات تیم نیجریه، عملکرد بسیار خوبی داشت. او با اینکه پاس‌های متعددی را در میانه زمین متوقف می‌کرد اما در ارسال پاس به بازیکنان دیگر ایران ضعیف بود.

بهترین شانس‌های ایران زمانی به دست می‌آمد که بازیکنان با آرامش توپ را می‌گرفتند و به سمت دروازه نیجریه حمله می‌کردند اما این حرکت آنها معمولا یا به کرنر می‌رفت و یا توسط بازیکنان حریف متوقف می‌شد.

دو فرصت عالی تیم ایران برای گلزنی به نیجریه از روی ضربات سر قوچان نژاد در نیمه نخست و دژاگه در نیمه دوم خلق شد.

حالا ایران با توجه به قدرت تیم آژانتین چاره‌ای جز تلاش برای گلزنی و جلوگیری از پاس‌های بی‌دقت ندارد.

  •  علیرضا حقیقی بهترین گزینه ایران در درون دروازه است

قبل از جام جهانی تردیدهای فراوانی در مورد دروازه‌بان اصلی تیم ایران وجود داشت. گمان بسیاری بر انتخاب دانیل داوری و یا رحمان احمدی بود اما کی روش در کمال تعجب علیرضا حقیقی را انتخاب کرد.

دروازه بان تیم اسپورتینگ کویلیا نیز عملکرد خوبی از خود به نمایش گذاشت و در مقابل ضربات آزاد و ایستگاهی به خوبی واکنش نشان داد.

او برای نخستین بار دروازه ایران در جام جهانی را بسته نگه داشت و نشان داد که حداقل در مقابل داوری تقریبا بی تجربه، انتخاب قابل اعتمادی است.

  •  ایران برای صعود به دور بعد باید بوسنی را شکست بدهد

کارلوس کی روش قبل از شروع جام جهانی می‌دانست که تیم ملی برای صعود به مرحله دوم باید یکی از دو تیم بوسنی و یا نیجریه را شکست بدهد.

تساوی مقابل نیجریه برای ایران خیلی هم بد نبود اما ایران شانس کسب سه امتیاز در این بازی را داشت و بدین ترتیب کسب هر نتیجه‌ای غیر از برد در مقابل بوسنی، جام جهانی را برای تیم ملی به پایان خواهد رساند.

بدون شک شاگردان کی روش در بازی با آرژانتین به دفاع تمام قد خواهند پرداخت تا حداقل یک امتیاز تا قبل از بازی با بوسنی کسب کنند.

بدون توجه به نتیجه‌ای که در مقابل آرژانتین به دست می‌آید، تکیه ایران بر کسب دو تساوی مقابل بوسنی و نیجریه به امید صعود به دلیل تفاضل گل بهتر می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

بوسنی در بازی مقابل نیجریه خط حمله قدرتمند اما دفاع متزلزلی داشت با وجود این حریف سر سخت‌تری نسبت به نیجریه است و ایران برای صعود به دور دوم جام جهانی باید با نهایت توان در این مسابقه بازی کند.

کد خبر 263009

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha