یکشنبه ۲ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۵:۰۷
۰ نفر

یک هفته پس از آنکه سیدرضا میرکریمی از عزم خود برای به نتیجه رساندن پروژه سینمایی شهید همت خبر داد و از جدی‌نبودن مسئولان و مدیران سینمایی در حمایت از این فیلم گلایه کرد، حالا خبرهایی خوش از احتمال مشارکت چند نهاد و سازمان برای تولید فیلم زندگی یکی از نام‌آورترین فرماندهان دوران دفاع‌مقدس به گوش می‌رسد؛ عزمی که اگر نیمی از آن هم عملی شود، خالق «امروز» را به‌زودی بار دیگر روی صندلی کارگردانی خواهیم دید.

میرکریمی در سال‌های اخیر کار روی پروژه‌های دفاع مقدسی را آغاز کرده است.


به گزارش همشهري، ميركريمي كه جمعه هفته گذشته براي نقد و بررسي امروز به برنامه سينمايي7 رفته بود، درباره احتمال ساخته شدن پروژه «ابراهيم در آتش» گفت: من چند سال روي پروژه سينمايي شهيد همت كار كردم و به سفارش انجمن سينماي انقلاب و دفاع‌مقدس تحقيقات مفصلي انجام دادم اما شرايط مالي مساعدي براي ساختن آن نمي‌بينم. به همين دليل كار را چندان جدي نگرفتم حالا من آماده كار هستم؛ گرچه اگر فرصت مهيا نشد، آن را مي‌گذارم براي بعد.

نقطه آغاز كجاست؟

اواسط تيرماه گذشته بود كه روح‌الله سهرابي، قائم‌مقام مديرعامل انجمن سينماي انقلاب و دفاع‌مقدس از ساختن يك پلاتو اختصاصي در شهرك سينمايي دفاع‌مقدس براي ابراهيم در آتش خبر داد. وي آن زمان با اشاره به قول مساعد رئيس سازمان سينمايي براي همكاري و مشاركت در توليد پروژه زندگي شهيد همت گفت: مي‌خواهيم كار به‌گونه‌اي پيش برود كه فيلم به جشنواره سي و سوم برسد. ضمن اينكه فيلمنامه 2‌ماه ديگر آماده مي‌شود.

تقريبا يك‌ماه پس از اين اظهارنظر، ميركريمي با حضور در تلويزيون از جدي نبودن طرف‌هاي درگير در فيلم شهيد همت گلايه كرد. همين گلايه‌ها كافي بود تا پس از اعلام آمادگي مديران انجمن سينماي انقلاب و دفاع‌مقدس، رئيس سازمان سينمايي و مديرعامل سازمان توسعه سينمايي سوره هم از آمادگي خود براي مشاركت در به سرانجام رساندن ابراهيم در آتش بگويند. حالا به‌نظر مي‌رسد كه همه‌‌چيز براي ورود كارگردان به ميدان آماده است.

سهم يك‌سومي طرف‌هاي درگير

حجت‌الله ايوبي روز گذشته درباره ميزان جديت سازمان سينمايي براي اجرايي‌شدن پروژه شهيد همت به تسنيم گفت: ما در حوزه هنري زمزمه‌هاي حمايت از اين پروژه را شنيديم و چندبار هم در انجمن سينماي دفاع‌مقدس از اين پروژه ياد شد. با خود آقاي ميركريمي جلسه‌هاي متعددي داشتيم و در جريان روند پيشرفت فيلمنامه بوديم. پيشنهاد سازمان سينمايي اين بود كه نيروها و امكانات مجموعه‌هاي مختلف تجميع و روي پروژه‌هايي سرمايه‌گذاري شود كه به موفقيت آنها اطمينان داريم.

رئيس سازمان سينمايي افزود: متأسفانه سر پروژه شهيد همت ماجرا درگير مرور زمان شد و من جديتي در طرفين ماجرا نديدم. در جلسه مشترك با حضور مديران انجمن، مديرعامل فارابي و ديگران در سازمان سينمايي آقاي ميركريمي پروژه را كامل معرفي كرد و بنده آنجا قاطعانه گفتم كه سازمان سينمايي آماده است يك‌سوم منابع مالي را تأمين كند. توليد اين پروژه به‌تنهايي ممكن نيست و سازمان سينمايي، انجمن و حوزه هنري بايد با سهم يك سوم در آن مشاركت كنند.

حمايت در حد بضاعت

ساعاتي بعد، مديرعامل سازمان توسعه سينمايي سوره هم از آمادگي حوزه هنري براي مشاركت در توليد فيلم زندگي شهيد همت به كارگرداني ميركريمي خبر داد. سهيل جهان‌بيگلري گفت: اگر وضعيت پروژه مشخص شود، حوزه هنري در حد توان خود كمك مي‌كند. البته تمام اينها بستگي به اين دارد كه پروژه چه زماني شروع شود و برآورد هزينه چقدر خواهد بود. اينكه حوزه هنري بخواهد توليد چنين پروژه‌اي را به‌تنهايي پيش ببرد، چنين امكاني قطعا وجود ندارد. وي درباره پيشنهاد رئيس سازمان سينمايي مبني بر حمايت يك‌سومي حوزه هنري از پروژه همت گفت: براي اين فيلم قرار است همه كمك كنند ولي هنوز سازمان اصلي توليدكننده مشخص نيست.

فيلم زماني كليد مي‌خورد كه اصلي‌ترين سازمان توليدكننده مشخص شود، چون يك سازمان اصلي لازم است و بقيه حمايت‌كننده خواهند بود. حوزه هنري براي ساختن فيلم محدوده مشخصي دارد ولي چون دوست داريم به ميركريمي كمك كنيم، از حمايت‌كننده‌هاي فيلم تازه او خواهيم بود.

ماجرا از كجا شروع شد؟

نخستين بار مهرماه سال گذشته بود كه خبري از علاقه ميركريمي به ساختن فيلمي درباره زندگي شهيد محمدابراهيم همت در تابستان سال93 منتشر شد. در آن خبر آمده بود كه داستان فيلم به مراحل پاياني عمليات بيت‌المقدس و آزادسازي خرمشهر با موضوع رشادت‌ها و فرماندهي سردار شهيد همت مي‌پردازد. محمدرضا گوهري نگارش فيلمنامه آن را آغاز كرده است. ميركريمي آن روزها درگير فيلمبرداري امروز بود كه اين روزها روي پرده سينماهاي تهران و شهرستان‌هاست. به‌نظر مي‌رسد ابراهيم در آتش نام موقت پروژه جديد فيلمساز تحسين‌شده و خالق «يه حبه قند» و «به همين سادگي» باشد؛ گفته مي‌شود نسخه اوليه فيلمنامه در اختيار خانواده شهيد همت قرار گرفته و آنها به شرط اعمال برخي اصلاحات جزئي، موافقت خود را با كليات فيلمنامه ابراهيم در آتش اعلام كرده‌اند.

کد خبر 269755

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha