شنبه ۳۰ تیر ۱۳۸۶ - ۱۳:۳۶
۰ نفر

گروه اجتماعی: دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر سازمان ملل در بخش دوم گزارش جهانی 2007 مواد مخدر خود با عنوان امپراتوری نامریی یا دست نامریی به بررسی جرم‌های سازمان‌یافته و قاچاق چند ملیتی مواد مخدر پرداخته‌است.

در این بخش آمده است که ممنوعیت چند ملیتی مواد مخدر یک فناوری رو به تکامل است.  بین سال‌های 1994 تا 2005 سهمی از تولید هرویین جهانی که توقیف شد به بیش از دو برابر، یعنی از 10 درصد به 26 درصد رسید و سهم تولید کوکائین جهانی توقیف شده از 23 درصد به 42 درصد افزایش یافت.

قاچاق مواد مخدر به نفع گروه‌های جنایی سازمان‌یافته چند ملیتی است به این دلیل که مواد مخدر بیش از هر شکل دیگر قاچاق، برای آن‌ها سودآور است.

ارزش‌گذاری مالی بر روی بازارهای غیرقانونی کار دشواری است، اما محاسبات انجام شده از سوی سازمان‌های تخصصی نشان می‌دهد که تجارت مواد مخدر به لحاظ مالی ارزشی بیش از اکثر کالاهای غیرقانونی و خلاف دیگر دارد. محاسبات درباره سایر جریان‌های غیرقانونی مهم به میزان قابل توجهی اندک است.

اما این در حالی است که سازمان بین‌المللی کار، برای قاچاق جهانی انسان 32 میلیارد دلار قیمت‌گذاری کرده است و در تحقیقات سلاح‌های کوچک، ارزش تجارت غیرقانونی سلاح‌های گرم بیش از یک میلیارد دلار برآورد نشده است. امروز افغانستان منبع تامین نود درصد هرویین جهان است و بیشتر این مقدار در بخش‌های جنوبی و شرقی این کشور تولید می‌شود.

اگرچه تخمین جریان‌های قاچاق این ماده مخدر پیچیده‌تر است، اما اعتقاد قوی وجود دارد مبنی بر این‌که بیشترین هرویین تولید شده در افغانستان از مسیر ایران و پاکستان به سمت اروپا منتقل می‌شود که این مسیر، با عنوان «مسیر بالکان» نامیده می‌شود.

هرچند اگرچه در مورد مقادیر دقیق جابه‌جا شده هنوز تردید وجود دارد، اما حدود یک‌پنجم از هرویین تولید افغانستان، که در سال 2005 حدود 100 میلیون تن بوده، از شمال این کشور به روسیه منتقل شده است و به نظر می‌رسد که فقط سهم اندکی از این میزان حدود 10 درصد مصادره شده است.

کد خبر 27080

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز