شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: آب موضوع حاد کشور است و سازمان حفاظت محیط زیست در این باره نه تحت فشار قومیتی و نه از سر تهدید نظر می‌دهد.

به گزارش ایرنا، معصومه ابتکار در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: به جای دعوای منطقه‌ای برویم با مردم، کشاورزان و صنایع، جنبش اجتماعی برای آموزش، اطلاع‌رسانی و تغییر نگرش مردم برای اصلاح الگوی مصرف راه اندازیم و در آن مطالبه ما صرفه‌جویی در آب باشد.

وی ضمن تشکر از دوستداران و دلسوزان محیط زیست افزود: از همه دوستان تشکر می‌کنم چه اکثریتی که همیشه پر انرژی، چه آن‌هایی که کم انرژی و گاهی فقط منفی هستند، خوشحالم که با وجود گرفتاری بی‌اندازه توانستم ارتباط را حفظ کنم، مدتی است تنش آبی سبب نگرانی بسیاری شده، شعارهای نجات ارومیه، نجات کارون، زاینده‌رود من کو، نجات هامون و موارد دیگر همه نشان از حساسیت ارزشمند شما نسبت به این معضل دارد.

ابتکار ادامه داد: لازم است چند نکته را در مورد آب بگویم چون موضوع حاد کشور ما است، اول اینکه اختیار و مسئولیت امور توزیع و تخصیص آب در کشور مربوط به وزارت نیرو است، شورای عالی آب هم به طور منظم تشکیل جلسه می‌دهد و با حضور کارشناسان و کار کارشناسی موارد بررسی می‌شود و امکانی برای پنهان‌کاری و یا انکار واقعیت‌ها وجود ندارد، دوم این که مشکلات مربوط به امروز و دیروز نیست، قومی و احساسی هم نیست و سوم این که تامین آب شرب سالم برای هر شهری یک اولویت است.

وی گفت: مطلب دیگر این که هیچ جای ایران آب را درست مصرف نمی‌کنیم و این رویه باید همه جا تغییر کند، کشاورزی که 93 درصد آب کشور را مصرف می‌کند، باید تا 30 درصد کاهش یابد در بخش صنعت و شهری هم وضعیت به همین روال است و باید مصرف کاهش یابد.

ابتکار افزود: این موضوع اختصاص به یک جا ندارد، کشاورزان کرمان، شیراز، اردبیل، ارومیه و جاهای دیگر باید الگوی کشت و آبیاری خود را تغییر دهند، در حوزه کارون هم همین طور است، در حوزه استان چهار محال و اصفهان هم وضع فرقی نمی‌کند همه باید بدانند ادامه این روند و سیاست‌های گذشته انتقال آب بین حوضه‌های دیگر جوابگو نیست باید الگوی مصرف تغییر کند و این یک همت ملی طلب می‌کند.

وی ادامه داد: در میان دانشگاهیان، جوانان، شبکه‌های اجتماعی مجازی و غیرمجازی این موضوع که چه باید کرد که حقابه رودخانه‌ها، تالاب‌ها و آبخوان‌ها و خلاصه طبیعت زنده شود، ارومیه، زاینده‌رود، بختگان، پریشان و هامون زنده شوند، کارون، سفید رود، کشف رود و ده‌ها رود دیگر حفاظت شوند؟ راه افتاده است.

ابتکار افزود: این که عده‌ای بیایند این جا از من هر روز مطالبه کنند، سوال کنند، عصبانی و احساسی شوند یک روش است، یک روش هم این است که بگوییم ما هر کدام چه می‌توانیم انجام دهیم تا ایران از این شرایط نجات یابد.

وی گفت: سازمان حفاظت محیط زیست نه تحت فشار قومیتی و نه از سر تهدید نظر می‌دهد، دوستانی که نگران کارون هستند بدانند که صدها برابر آنچه نگرانند که برای شرب مردم یک شهر آب برود، قرار است برای طرح‌های جدید کشاورزی مردم خوزستان از کارون برداشت شود، همه کارشناسان می‌دانند که آسیب به کارون از طرح‌های استان و الگوی مصرف آب کشاورزی آن بخش نشات می‌گیرد و آلودگی کارون ناشی از فعالیت‌های شهری استان خوزستان است پس به جای دعوای منطقه‌ای برویم با مردم، کشاورزان و صنایع جنبش اجتماعی برای آموزش، اطلاع‌رسانی و تغییر نگرش مردم برای اصلاح الگوی مصرف راه اندازیم و مطالبه ما صرفه‌جویی در آب باشد.

کد خبر 271066

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha