یکشنبه ۳۱ تیر ۱۳۸۶ - ۱۷:۴۹
۰ نفر

گروه اقتصادی: وزیر امور اقتصادی و دارایی،‌ برای دومین بار در یک سال گذشته برای تبادل نظر با فعالان بخش خصوصی، میهمان نشست صبحانه‌خوری اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران بود.

جلسه روز یکشنبه 31 تیر، نسبت به جلسه سال قبل 2 غایب شاخص داشت: علینقی خاموشی و محمد نهاوندیان؛ رؤسای سابق و فعلی اتاق بازرگانی ایران، غیبتی که تحت‌الشعاع انتقادات صریح میهمانان و میزبانان از یکدیگر قرار گرفت.

در نشست روز یکشنبه، همچون نشست سال قبل، وزیر اقتصاد از ابراز علاقه ناکافی بخش خصوصی به حضور در عرصه‌های جدید اقتصاد انتقاد کرد؛ انتقادی که با پاسخ‌ها و انتقادات گزنده‌تر و طعنه‌آمیزتر اعضای بخش خصوصی مواجه شد و وزیر اقتصاد نیز نهایتاً از لحن نامناسب و حساسیت‌زای برخی اعضای اتاق بازرگانی گلایه کرد.

پس از سخنان وزیر اقتصاد، عده‌ای از اعضای هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران که از سخنان دانش جعفری درباره نگاه منفی مردم به بخش خصوصی و ضرورت داشتن نگاه ملی از سوی فعالان این بخش، ناراضی بودند، به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

پیشنهاد تشکیل بانک سرمایه‌گذاری یا بانک اصل 44 برای اختصاص منابع حاصل ارز واگذاری‌ شرکت‌های دولتی به این بانک، انتقاد از تمرکز دولت بر اجرای سهام عدالت، انتقاد از دخالت دولت در نظام بانکی و تعیین نرخ سود، انتقاد از صداوسیما در منفی نشان دادن افراد کارآفرین و ثروت‌آفرین، ضرورت اعتمادسازی دولت برای اجرای سیاست‌های اصل 44، انتقاد از واگذاری شرکت‌های تخصصی همچون شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی به سازمان‌های شبه‌دولتی همچون سازمان تامین اجتماعی، ضرورت تفکیک سهام عدالت از خصوصی‌سازی، تشکیل ستاد راهبردی فراقوا برای نظارت بر عملکرد قوا در اجرای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی و ضرورت ارائه گزارش‌های مستمر از سوی دولت درباره عملکرد آن در اجرای بندهای مختلف سیاست‌های اصل 44 مهمترین مباحث و انتقاداتی بود که اعضای هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در نشست دیروز مطرح کردند.

اصلاح دید منفی مردم به بخش خصوصی

در این نشست، داود دانش جعفری وزیر امور اقتصادی و دارایی، در سخنان خود به دید همواره منفی مردم به بخش خصوصی و سرمایه‌داری اشاره کرد و حذف این نگاه را نیازمند همکاری بخش خصوصی و دولتی دانست.

در حالی که این سخن وزیر اقتصاد با انتقاد برخی اعضای اتاق بازرگانی مواجه شد، وزیر اقتصاد تاکید کرد که اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی،‌ ابتدا باید ظرفیت خود را برای پذیرش مسئولیت‌های بزرگ نشان دهد.وی همچنین با گلایه از سخنان تند برخی اعضای اتاق بازرگانی، تصریح کرد که حقانیت مواضع بخش خصوصی نباید موجب بی‌‌احترامی و به کار بردن الفاظ نامناسب و تلاش برای محکوم کردن طرف مقابل شود.

دانش‌جعفری خطاب به اعضای اتاق بازرگانی گفت: نباید اقدامات دولت را تمسخر و تحقیر کرد، بلکه  اینگونه جلسات برای تعامل و تبادل نظر و رسیدن به نتیجه‌ای مثبت  است.

دفاع از سهام عدالت

وزیر اقتصاد در دفاع از انتقاداتی که به سهام عدالت وارد شد، مهمترین دستاورد این طرح را توزیع فرهنگ سرمایه‌داری و تغییر ذهنیت بد اجتماعی نسبت به خصوصی‌سازی عنوان کرد.

وی با اعتراف به اینکه اطلاع‌رسانی نادرست موجب وجود ابهامات نسبت به سهام عدالت شده است، تصریح کرد که مفهوم سهام عدالت، کارکرد دولتی ندارد و دولت نیز قصد چنین کاری ندارد اما دولت حاضر به هرگونه تعامل و همکاری برای رفع نواقص این طرح است.

آمادگی آزادسازی نداریم

دانش جعفری درباره انتقاداتی که اعضای اتاق بازرگانی به بی‌توجهی دولت به بند الف سیاست‌های اصل 44 و آزادسازی اقتصادی شده گفت: سهمیه‌بندی بنزین نشان داد که به دلیل نگرانی‌ها و بازتاب‌های اجتماعی، هنوز آمادگی کافی برای آزادسازی وجود ندارد.

به اذعان وی، برای تحقق کامل هدف آزادسازی چندین سال زمان لازم است و نباید شتاب کرد.

تغییرات در نظام تصمیم‌گیری اجرایی

وزیر امور اقتصادی و دارایی در حاشیه جلسه اتاق بازرگانی تهران در جمع خبرنگاران از تغییرات جدید در ساختار برنامه‌ریزی کشور خبر داد.

دانش‌جعفری با اشاره به تشکیل کمیسیونی در هیأت دولت برای تغییر ساختار تصمیم‌گیری اجرایی گفت: یکی از این تغییرات، تغییر ساختار سازمان مدیریت بود و دیگری کاهش 38 شورای مختلف دولتی با ریاست رئیس‌جمهوری است که بحث کاهش این شوراها به 4 تا 5 شورای قدرتمند مطرح است.

کد خبر 27213

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز