« از سال ۷۶ تا حالا در حال جمع‌آوری این گنجینه بودم اما هنگام فروش آن همه معادلاتم به هم ریخت».

اشیا

اين اظهارات مرد خطاطي است كه چند روز پيش و قبل از فروش اشياي عتيقه به يك تاجر اروپايي دستگير شد.تحقيقات مأموران يگان حفاظت سازمان ميراث فرهنگي استان تهران براي دستگيري اين مرد از چند هفته پيش شروع شد. در آن زمان گزارشي در اختيار فرمانده يگان قرار گرفت كه نشان مي‌داد يكي از قاچاقچيان عتيقه بعد از سفري 2ماهه به غرب كشور به تهران بازگشته و با يك تاجر اروپايي براي فروش محموله عتيقه وارد معامله شده است.

با اين گزارش تحقيقات مأموران براي شناسايي اين مرد شروع شد و مأموران با اطلاعاتي كه از وي به‌دست آورده بودند توانستند محل اختفاي او را در شرق تهران شناسايي كنند. مرد قاچاقچي براي فرار از دست مأموران فكر همه‌‌چيز را كرده بود. او مخفيگاهي را انتخاب كرده بود كه داراي 2در ورودي در 2كوچه مختلف بود و مي‌توانست وي را در مواقع خطر از محاصره مأموران فراري دهد. تيم تحقيق اين خانه را كاملا زيرنظر گرفت تا اينكه اطمينان يافت مرد قاچاقچي محموله عتيقه را به آنجا منتقل كرده و در انتظار رسيدن زمان معامله ميليوني است. با دستور قضايي تيمي از مأموران وارد اين آپارتمان شدند و توانستند متهم را كه درخواب بود، دستگير كنند.

  • جاسازي ماهرانه

جست‌وجو در خانه اين مرد شروع شد و كارآگاهان در داخل يكي از كمدها با بسته‌هاي مرموز خرما و چاي روبه‌رو شدند. آنها پس از باز كردن در بسته‌ها متوجه شدند كه مرد قاچاقچي سكه‌ها و تعدادي از اشياي تاريخي را در داخل آنها جاسازي كرده است. از سوي ديگر چمداني نيز در اين خانه كشف شد كه پر از اشياي عتيقه بود.

با كشف 241قلم شيء عتيقه در خانه متهم، او بازداشت شد و براي تحقيقات به يگان حفاظت سازمان ميراث فرهنگي استان تهران انتقال يافت.متهم در بازجويي‌ها گفت: من هنرمندم و سال‌هاست به عتيقه‌ها علاقه داشتم. اين گنجينه را نيز ازسال 76تا حالا جمع‌آوري كرده‌ام. در اين مدت با سفر به شهرهاي مختلف، اقدام به خريد اشياي عتيقه مي‌كردم و آنها را در محلي نگهداري كرده بودم تا در فرصتي مناسب بفروشم تا اينكه مدتي قبل از طريق يكي از دوستان با يك تاجر اروپايي آشنا شدم كه قصد خريد اشياي عتيقه داشت. پس از اينكه با اين مرد وارد مذاكره‌شدم، قرار شد گنجينه‌ام را به وي بفروشم كه پيش از رسيدن زمان معامله دستگير شدم.

  • به قدمت تاريخ

درحالي‌كه بازجويي از متهم ادامه داشت كارشناس سازمان ميراث فرهنگي بعد از بررسي‌هاي تخصصي اعلام كرد اشياي كشف‌شده از متهم شامل ظرف لوله‌دار و كوزه كوچك و بزرگ متعلق به عصر آهن، كاسه مفرغي، دستبند، سرنيزه، سرپيكان، خنجر، تيغه‌هاي فلزي، مهره‌هاي شيشه‌اي و بت مفرغي متعلق به هزاره اول قبل از ميلاد و سكه‌هاي اشكاني و دوره اسلامي و كاسه‌هاي مفرغي متعلق به دوران هخامنشي است كه ارزش تاريخي زيادي دارد.

در همين حال سرهنگ پاسدار قسمتي، فرمانده يگان حفاظت سازمان ميراث فرهنگي استان تهران نيز با اشاره به اينكه مرد قاچاقچي 2سال پيش نيز دستگير شده اما به‌دليل پيدا نشدن عتيقه در مخفيگاهش آزاد شده بود، گفت: از همان زمان فعاليت‌هاي غيرقانوني اين مرد محرز بود تا اينكه بالاخره او با يك محموله عتيقه دستگير شد.

وي ادامه داد: پرونده اين مرد در مرجع قضايي در حال رسيدگي است و از شهروندان درخواست مي‌شود درصورت اطلاع از هرگونه معامله اينچنيني، مأموران يگان حفاظت سازمان ميراث فرهنگي را در جريان قرار دهند. وي نسبت به استفاده و خريد دستگاه‌هاي گنج‌ياب و قاچاق عتيقه هشدار داد و گفت: درصورت دستگيري متخلفان با آنها برخورد خواهد شد.

کد خبر 274552

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha