همشهری‌آنلاین: ماهنامه دنیای قلم با چند بخش نو و جدید کار خود را آغاز کرد. یکی از این‌ بخش‌ها کلمه است

سومین شماره ماهنامه سیاسی، فرهنگی دنیای قلم

دنیای قلم در هر شماره با طرح یک کلمه منظر افراد مختلف را به‌ چاپ می‌رساند. این شماره "اتهام" را انتخاب کرده است و شخصیت‌های مختلف درباره آن نوشته‌اند؛ کامبیز نوروزی (حقوقدان)، مهدی رحمانیان (مدیر مسئول روزنامه شرق)، محمدعلی ابراهیم‌خانی (سرپرست سابق دادگاه‌های تجدیدنظر تهران)و...

پرونده اتهام، همانند پرونده بخشش در شماره پیشین دنیای قلم یک وجه نوستالژیک هم دارد. در شماره قبل تصویر داستان میازار موری که دانه‌کش استاز کتاب‌های درسی دهه پنجاهو در این شماره داستان موسی و شبانآغازگر این بخش است،‌با همان تصویری که از کتاب‌های درسی به خاطر داریم.

بخش دیگر این نشریه سیاست است. قرار نیست در این فصل مسائل روزمره سیاسی مورد بحث واقع شود بلکه در نظر دارد در هر شماره به موضوعاتی بپردازد که در درازمدت به فرهنگ‌های نانوشته‌ای میان مردم و دولت‌مردان تبدیل می‌شود.در همین راستا در هر شماره یک تصمیم ناپختهمورد ارزیابیقرار می‌گیرد.در این شماره به گفت‌وگو با مهندس محمد درویش، مدیر کل آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان محیط زیست، درخصوص تصمیمات ناپخته‌ای که منجر به بحران آبدر کشور شده، پرداخته است.

دیالوگ عنوان بخشی است که در آن چند صاحب‌نظر با هم به گفت‌وگو می‌نشینند و به نقد و بررسی موضوعی مشخص می‌پردازند. در این شماره دکتر علی مرادی، پژوهشگر، رهبر قنبری، فیلم‌ساز و منوچهر اکبرلو، منتقد و مدرس سینما درباره جامعه‌شناسی سینمای کودک و نوجوان به گفت‌وگو نشسته‌اند.

بخش فیلم ماهنامه دنیای قلم، نگاه تازه‌ای را دنبال می‌کند؛ در این بخش شاهد هم‌نشینی فیلم با دیگر موضوعات هستیم. تا شماره قبل این هم‌نشینی میان حقوق و فیلم بود و در این شماره شاهد هم‌نشینی فیلم و دفاع مقدس هستیم ودر اینباره با حبیب احمدزاده، مستند ساز و عباس اکبری، مؤلف و مترجم حوزه سینما، به گفت‌وگو پرداخته است.

بخش ادبیات میزگردی با حضور لیلی گلستان، مژده دقیقی و علی عبداللهی با موضوع آسیب‌شناسی ترجمه در ایران را تشکیل داده. علاوه‌براین به گردآوری یادنامه زنده‌یاد احمد بیگدلی، با مطالبی از اردشیر صالح‌پور، علی خدایی، محمدرحیم اخوت، علی یزدانی، علی فاطمی، مصطفی ایزدی و... پرداخته است.پایان این بخش نیز به معرفی کتاب‌ اختصاص دارد.

بخش رسانه از تاثیرات مثبت و منفی رسانه ها در تغییر سبک زندگی سخن به میان آورده و در این شماره مبحثی را تحت عنوان سواد رسانه‌ای مطرح ساخته است.

بخش طنز از این شماره همراه این ماهنامه شده است و قصد دارد موضوعات روز را از زاویه طنز رصد کند.

بخش تجسمی ماهنامه دنیای قلم با هدف واکاوی ارتباط میان هنرمندان، آثار آن‌ها و جامعه به عناصر بومی و ملی در هنر تجسمی معاصر ایران پرداخته است و در این خصوص با طاها بهبهانی، مجسمه ساز و نقاشی که هنرهای تجسمی را با ادبیات پیونده داده است گفت‌وگو داشته. در بخش گالری که بخش ثابتی در این نشریه است، آثار نقاشی خط بهروز شریفی زیندشتی، هنرمندی که موفقیت‌های بسیاری در حراج‌های بین‌المللی کسب کرده،را به چاپ رسانده است.

در صفحات آغازین، سروده‌ای از سهیل محمودی را می‌خوانیم که به ماهنامه دنیای قلم هدیه داده است. این ماهنامه به مدیرمسئولی عذرا فراهانی و سردبیری مهدی شفیعی و در 96 صفحه رنگی سه‌شنبه پایانی هر ماه منتشر می‌شود.

کد خبر 276155

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha