کاش تهران همیشه آماده باشد. ما که می‌دانیم روی کمربند زلزله هستیم و بیش‌تر شهرهای کشور ما از زلزله مصون نیستند. اما اگر خدای نکرده شهر لرزید چه‌کار باید بکنیم که نلرزیم و این بحران را به‌راحتی پشت سر بگذاریم.

دوچرخه

با آگاهي نسبت به زلزله و مديريت بحران، مي‌شود از خسارت‌ها كم كرد.

  • مدارس آماده باش

سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران و آموزش و پرورش شهر تهران با هم تفاهم‌نامه‌اي امضا كردند كه در آن بر آموزش دانش‌آموزان در مدرسه و برگزاري  مانورهاي زلزله تأكيد شده است.

طبق اين گزارش، آموزش مديريت بحران در مدرسه‌هاي شهر تهران به‌شكل عملي و نظري صورت مي‌گيرد. در طول سال هم، دانش‌آموزان در مانورهاي متعددي، كارهاي لازم از جمله نحوه‌ي چادرزدن و پناه‌گرفتن را آموزش مي‌بينند وياد مي‌گيرند در چنين شرايطي با اين پديده چگونه مواجه ‌شوند.

اين‌كه چگونه خونسردي خود را حفظ كنيم، چگونه به جاي امني برويم، چه جاهايي در ساختمان براي پناه‌گرفتن مناسب‌ترند، شيوه‌هاي تخليه‌ي اضطراري و انتخاب  مسير در زمان زلزله، از موضوع‌هاي مهم آموزش در مدرسه‌هاست.

  • طراحي بازي‌هاي زلزله

در طول سال، با نمايش‌هاي ويژه‌ي كودكان و طراحي بازي‌هايي شبيه ماروپله كه مراحل آشنايي با زلزله و اتفاقات پس از آن را از طريق بازي آموزش مي‌دهند، سعي مي‌شود به‌طور غيرمستقيم كودكان و نوجوانان با زلزله و روش رويارويي با‌ آن آشنا شوند.

  •  تهران، شهر آماده

دو هفته‌ي گذشته در برج ميلاد، جشنواره‌‌ي «شهر آماده» با شعار «سلام، تهران با دوام» برگزار شد. آمادگي براي زلزله و مديريت بحران اجتناب ناپذير است، مخصوصاً براي كشور ما كه زلزله‌خيز است. در اين جشنواره‌ غرفه‌هاي متنوعي برپا و مانورهاي گوناگوني برگزار شد.

به گزارش دوچرخه و به نقل از روابط‌عمومي سازمان پيشگيري و مديريت بحران، در اين جشنواره كه با حضور 40 سازمان مرتبط با بحران در طول یک هفته برگزار شد، هماهنگي و  انجام وظایف اين سازمان‌ها براي اطلاع عموم به نمايش در‌آمد. محمدعلی آرمان‌فر، معاون آمادگی و عملیات سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، درباره‌ي اين جشنواره مي‌گويد: «ما با آگاهی نسبت به مخاطرات و تهدیدات مختلفی که شهر را تهدید می‌کند، به دنبال کسب حداکثر آمادگی برای مقابله با بحران و کاهش خسارات جانی و مالی این حوادث هستیم. در اين جشنواره نيز، 28 مانور تخصصی و هم‌چنين مانور آمادگی عمومی در مناطق 22گانه‌ي شهرداری تهران به‌اجرا درآمد.»

به‌گفته‌ي آرمان‌فر در اين جشنواره تأكيد شد شهروندان بايد به‌عنوان مهم‌ترین رکن مقابله با بحران‌های فراگیر با خطرهاي پیرامون خود آشنا و نسبت به وظایف شهروندی خود آگاه‌تر شوند.

او مي‌گويد:«پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازسازی و بازتوانی چهار مرحله‌ي مهم در فرایند مدیریت بحران هستند که ما در این جشنواره و با اجرای مانورهای مختلف سعی کردیم آن‌ها را تمرین و مرور کنیم تا بتوانیم نقص‌ها و ضعف‌های احتمالی را شناسایی و در همین مرحله‌ي مانور و تمرین عملی آن‌ها را رفع کنیم.»

کد خبر 276369

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha