چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۰۵:۱۰
۰ نفر

کارشناسان حیات وحش هشدار دادند که جمعیت پرندگان اروپا طی ۳۰سال اخیر کاهش یافته و در این بین شمار پرندگان معمول‌ بومی این قاره بیشترین کاهش را داشته‌ است.

پرندگان

 

به گزارش ايسنا به نقل از روزنامه گاردين، در مطالعه‌اي كه روي جمعيت پرندگان در 25كشور اروپايي انجام شده، مشخص شد طي 30سال اخير به‌دنبال برخي فعاليت‌هاي حفاظتي، جمعيت برخي پرندگان نادر افزايش يافته درحالي‌كه شمار پرندگان معمول بومي اين قاره شاهد كاهش جدي بوده است.

براساس اين مطالعه، در ميان پرندگاني كه خطر كاهش جمعيت، آنها را بيش از ساير گونه‌ها تهديد مي‌كند مي‌توان به گنجشك، سار و چكاوك‌ها اشاره كرد كه جمعيت آنها به‌ترتيب 62، 53 و 46درصد كاهش يافته است. در اين مطالعه 144 گونه پرنده اروپايي حد فاصل سال‌هاي 1980 تا 2009 ميلادي مورد مطالعه قرار گرفتند كه در آن پرندگان در 4گروه از «به‌شدت نادر» تا «بسيار معمول» رده‌بندي شدند. به گزارش ايسنا به نقل از گاردين، اين تحليل‌ها نشان داد در اين بازه زماني جمعيت گروه كوچكي از پرندگان معمول اروپايي بيش از 350ميليون و معادل 80درصد كاهش يافته است. در نقطه مقابل و در همين بازه زماني جمعيت پرندگان نادر بيش از 21هزار مورد افزايش يافته است. نتايج اين مطالعه نشان مي‌دهد فعاليت‌هاي حفاظتي روي پرندگان نادر مؤثر واقع شده اما در عوض اين موفقيت‌ها ممكن است به قيمت نابودي‌ گونه‌هاي فراوان‌تر به‌دليل بي‌توجهي به اين گونه‌ها تمام شود.

 

کد خبر 276841

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha