یکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۳ - ۰۵:۳۵
۰ نفر

سامانه تلفنی و اینترنتی ۱۶۹۰‌ قرار بود کانل ارتباط مردم و مسئولان وزارت بهداشت برای انعکاس تخلف‌ها و گزارش‌های مربوط به تخلف‌های پزشکان و اخذ زیرمیزی باشد، حالا خبر می‌رسد که مردم این موضوع را جدی گرفته‌اند و تلفن‌های سامانه پشت هم زنگ می‌خورد.

استقبال مردم از سامانه ۱۶۹۰

به گفته دكتر علي اصغر پيوندي رئيس سازمان نظام پزشكي تهران تاكنون 500شكايت تخلفات پزشكي در تهران از طريق سامانه 1690ثبت شده است.

او مي‌گويد: با آغاز به‌كار رسمي سامانه پاسخگويي 1690از 17آبان‌ماه در روزهاي اول با تعداد زيادي تماس‌هاي تلفني مواجه بوديم كه خيلي از اين تماس‌ها غيرواقعي و مربوط به مواردي غيراز تعرفه كتاب سلامت بود. عده‌اي هم براي چك كردن اين سامانه تماس مي‌گرفتند و اينكه بدانند آيا واقعا راه افتاده است يا خير؟! وي تعداد تماس‌هاي تلفني با سامانه 1690را در روزهاي اول راه‌اندازي 35هزار تماس ذكر مي‌كند و مي‌گويد :خوشبختانه طي روزهاي بعد تعداد تماس‌ها منطقي‌تر شده و تا‌كنون 500شكايت تعرفه‌اي در اين سامانه ثبت شده است. حدود 60تا 65درصد شكايات واصله مربوط به استان تهران و بقيه مربوط به ديگر استان‌هاي كشور بوده است. اين شكايت‌ها در حال طي كردن مسير كارشناسي است. در فرصت 10روزه، بررسي‌هاي لازم انجام شده و نتيجه به اطلاع خواهد رسيد.

به گفته او صرف‌نظر از مقصر يا غيرمقصر بودن افرادي كه نام‌شان در سامانه 1690اعلام شده، در تماس دوستانه با خود فرد و دانشگاه تذكرهاي لازم داده و سعي شده فضايي ايجاد شود كه كسي در وادي تخلف قرار نگيرد تا مسئولان مجبور به برخوردهاي قهري شوند.‌دكتر رضا لاري پور، مديركل روابط عمومي و امور بين‌الملل سازمان نظام پزشكي كشور هم در اين‌باره به همشهري مي‌گويد: از ابتداي مرحله سوم طرح تحول نظام سلامت تاكنون يكهزار و130تماس تلفني به تعرفه‌هاي خدمات بستري (دريافت‌هاي غيرمتعارف) اختصاص داشت. از اين تعداد زير 100مورد شكايت قابل‌قبول بوده يعني مربوط به دريافت غيرمتعارف بعد از 15 آبان و خدمات تعرفه‌اي بستري با مستندات بوده است. لاري پور اضافه مي‌كند : در نخستين روز از اجراي مرحله سوم طرح تحول نظام سلامت يعني 15آبان، بيش از 35هزار تماس تلفني با سامانه 1690از سوي مردم دريافت شد كه از اين تعداد 15در صد مربوط به خدمات تعرفه‌هاي بستري (دريافت‌هاي غيرمتعارف) از سوي پزشكان بود.

15در صد موارد ديگر و 70درصد از تماس‌ها با 1690نيز در روز اول بابت اين بود كه مردم مي‌خواستند مطمئن شوند كه آيا اصلا چنين سامانه‌اي وجود دارد يا خير؟ عده‌اي هم تمايل داشتند كه ميزان تعرفه‌هاي تعيين شده در هر خدمت را به‌طور دقيق بدانند. اما از روز دوم به بعد و تاكنون تعداد تماس‌ها بين 2هزار تا 7هزار كاهش يافته است. البته او پيش‌بيني كرد كه كمتر از 10تا 12درصد مدارك رسيده از سوي مردم قابل‌قبول و پيگيري باشد. لاري پور مي‌گويد كه سازمان نظام پزشكي و معاونت‌هاي درمان دانشگاه‌ها‌ي علوم پزشكي از 9بيمارستان دولتي و خصوصي بازديد كردند و تنها 2مورد دريافت‌هاي غيرمتعارف مشخص شد. ‌
حالا سامانه 1690به‌عنوان يكي از ملاك‌هاي سنجش عملكرد وزارت بهداشت در اين زمينه مورد توجه مردم و مسئولان است. سه‌شنبه اين هفته يعني 27آبان 10روز از نخستين تماس‌هاي مردم با اين سامانه سپري خواهد شد. بايد منتظر ماند و ديد آيا وزارت بهداشت همچنان در وعده رسيدگي 10روزه به اين تخلفات هم خوش قول خواهد بود؟

کد خبر 277986

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha