همشهری آنلاین: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: ۱۲ مورد آتش‌سوزی سطحی در ۲۲ هکتار از جنگل‌های پهن برگ این استان طی دو روز گذشته (جمعه و شنبه) رخ داده است.

به گزارش ايرنا، "ابوطالب قزلسفلو" روز یکشنبه اظهار کرد: همه این موارد آتش‌سوزی در جنگل‌های گلستان به موقع مهار و اطفاء شده است.

وی گفت: بیش‌ترین مورد آتش‌سوزی در جنگل‌های مینودشت و گالیکش هر کدام چهار مورد، کلاله دو مورد، رامیان و گرگان یک مورد بوده که دفعات حریق در این شهرستان‌ها به لحاظ زمانی و مکانی متفاوت بود.

وی افزود: جنگل‌های پهن برگ این مناطق ترکیبی از گونه‌های مختلف درختی مانند بلوط، توسکا، ممرز، انجیلی و تمشک بوده اما حریقی که روی داده سطحی بوده و کف جنگل و لاشبرگ‌های آن دچار آتش شده است.

وی درباره علت آتش‌سوزی گفت: افزایش دمای محیطی به‌ویژه در مناطق میان بند و ارتفاعات شرق گلستان توام با وزش باد در کنار بی‌احتیاطی افراد سهل‌انگار در آتش‌سوزی‌ها تاثیر مستقیم داشت.

قزلسفلو افزود: به عنوان مثال دمای شهرستان کلاله دیروز (شنبه) به 25 درجه سانتی‌گراد رسید که در این فصل از سال دمای بالایی است و کامل شدن فصل خزان نیز به فراهم شدن شرایط حریق کمک کرد.

وی اضافه کرد: با توجه به تعطیلات روزهای اخیر حضور مسافران و گردشگران در عرصه‌های جنگل و طبیعت نیز افزایش یافت که بعضا با روشن کردن آتش و خوب مهار نکردن آن به وقوع حریق کمک کردند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان ادامه داد: حریق در مناطقی روی داد که شاهد حضور دام در عرصه‌های جنگلی هستیم که این مسئله به وقوع آتش دامن می‌زند.

به گزارش ایرنا و مطابق آمار دستگاه‌های ذی‌ربط در هفت ماه نخست امسال در مجموع 114 مورد آتش‌سوزی در سطح 189.7 هکتار از عرصه‌های جنگلی و مرتعی استان گلستان اتفاق افتاد که این سطح شامل 73.8 هکتار جنگل‌های طبیعی، 15.7 هکتار جنگل‌های دست کاشت و 100.2 هکتار مرتع بود.

از 114 مورد آتش‌سوزی رخ داده بیش‌ترین حریق در مرداد ماه (55 مورد) و کم‌ترین آن در فروردین ماه (سه مورد) بود.

استان گلستان دارای 452 هزار هکتار عرصه‌های جنگلی عموما طبیعی و بعضاً دست کاشت است.

کد خبر 280954

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha