آسوشیتدپرس: وزارت خارجه آمریکا در پیامی‌به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری این کشور از آنها خواست درباره مسائل حساس سیاست خارجی سکوت کنند.

وزارت خارجه آمریکا که معمولا در چنین مسائلی در گذشته هیچ دخالتی نکرده و در سالهای اخیر هم با وجود رایج شدن بحث درباره سیاست خارجی در تبلیغات انتخاباتی نامزدها، اظهار نظری نکرده است، جمعه شب در پیام مکتوبی خطاب به همه نامزدهای انتخاباتی نوشت، اظهار نظرات این نامزدها در ماههای اخیر شرایط را برای دولت آمریکا پیچیده کرده و به ویژه در دنیای اسلام بدبینی شدیدی نسبت به جنگ با تروریسم ایجاد کرده است.

تام کیسی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا در این باره به رسانه‌ها گفت، آنهایی که به دنبال رسیدن به مقام و منصبی هستند می‌توانند برای خود صحبت کنند. اما هر کس که در انتخابات سال 2008 به پیروزی رسید و در اوائل سال 2009 به کاخ سفید رفت باید درباره چنین مسائل حساسی تصمیم‌گیری کند.

این پیام شدید‌‌اللحن وزارت خارجه آمریکا در پی سخنان اخیر باراک اوباما نامزد احتمالی دمکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری صورت گرفت. اوباما در نطق اخیرش از احتمال حمله به پاکستان برای نابود کردن شبه نظامیان سخن گفت.

هیلاری کلینتون دیگر نامزد احتمالی دمکرات‌ها هم در اظهار نظرانتخاباتی خود احتمال استفاده از سلاح هسته‌ای را در این مورد رد نکرد.

علاوه بر این سخنان نامزهای دمکرات، بعضی از نامزدهای تندروی جمهوریخواه مانند تام تانکردو تهدید کرده‌است که برای متوقف کردن حملات تروریستی ممکن است مکان‌های مقدس مسلمانان بمباران شود.

سخنان اوباما و کلینتون با واکنش شدید مقامات پاکستانی رو به رو شد. اما سخنان تانکردو چنان افراطی و دور از ذهن بود که کسی آن را باور نکرد.

کیسی در واکنشی تند به سخنان این نماینده جمهوریخواه ایالت کلرادو گفت، سخن گفتن از حمله به مکان‌های مذهبی و مقدس بیش از یک میلیارد نفر از مردم جهان، بسیار ظالمانه و سزاوار سرزنش است.

کد خبر 28190

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز