محمد باریکانی: رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در گفت‌وگوی اختصاصی با روزنامه همشهری به گزارش‌های منتشر‌شده در موضوع آشوراده و واکنش‌ها به تغییر کاربری آشوراده پاسخ داد.

مسعود سلطاني‌فر پنجشنبه گذشته در دفتر كار خود به همشهري گفت كه در موضوع آشوراده هيچ تغييري رخ نداده و تصميم دولت در موضوع تغيير كاربري جزيره آشوراده به زون گردشگري با رعايت تمامي قوانين و مقررات و ملاحظات زيست‌محيطي اتخاذ شده و با قوت و قدرت نيز اجرايي مي‌شود.

اعلام خبر توقف موقت تغيير كاربري بخشي از جزيره آشوراده به زون طبيعت‌گردي كار را به جايي رساند كه براساس اطلاع خبرنگار همشهري، معصومه ابتكار رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست و مسعود سلطاني‌فر رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري در حاشيه نشست چهارشنبه گذشته هيأت دولت و يك روز پيش از گفت‌وگوي رئيس سازمان ميراث فرهنگي با روزنامه همشهري به مذاكره درخصوص حساسيت‌هاي ايجاد‌شده در تغيير كاربري جزيره آشوراده پرداختند.

اگرچه از جزئيات مذاكره 2 معاون رئيس‌جمهور اطلاعي در دست نيست اما سعيد شيركوند معاون سرمايه‌گذاري و برنامه‌ريزي سازمان ميراث فرهنگي عصر چهارشنبه گذشته نامه ارسال شده توسط سازمان بازرسي به سازمان حفاظت محيط‌زيست را تكذيب و آن‌را خبرهاي خودساخته رسانه‌ها اعلام كرد اما سازمان بازرسي كل كشور در سايت اطلاع‌رساني خود وجود چنين نامه‌اي را تأييد و به نقل از معاون سازمان بازرسي كل كشور اعلام كرد كه چنين نامه‌اي در 25آذرماه به سازمان حفاظت محيط‌زيست ارسال شده است.

با اين وجود رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري كه عضو ثابت جلسات هيأت دولت و معاون رئيس‌جمهور است همچنين يك روز پس از اعلام خبر نامه سازمان بازرسي كل كشور براي توقف موقت تغيير كاربري آشوراده، وجود چنين نامه‌اي را تكذيب كرد و گفت كه چنين نامه‌اي به‌دست او نرسيده است.

مسعود سلطاني‌فر با اعلام اينكه هنوز هيچ اقدامي در آشوراده صورت نگرفته است كه سازمان بازرسي بخواهد براي توقف آن ورود كند اعلام كرد كه هنوز حتي اين موضوع كه در آشوراده چه اقدامي انجام شود پيش‌بيني نشده است.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري در اين گفت‌وگو تأكيد كرد: « براساس تفاهم با سازمان حفاظت محيط‌زيست كه در دستور كار دولت نيز قرار دارد با هماهنگي مسئولين استان در مرحله انتخاب مشاور براي انجام مطالعات تكميلي آشوراده قرار داريم.» پيش ازاين اعلام شده بود با نامه سازمان بازرسي تغيير كاربري آشورا ده متوقف شده است.

مسعود سلطاني فر افزود: مطالعات تكميلي براساس همان تفاهم انجام شده با سازمان حفاظت محيط‌زيست با رعايت مسائل قانوني و زيست‌محيطي اجرا مي‌شود و جاي هيچ نگراني وجود ندارد.

معاون رئيس‌جمهور گفت: به دور از جوسازي، جنجال‌سازي و هياهو در موضوع آشوراده كار را به پيش مي‌بريم.به گفته سلطاني فر، سازمان ميراث فرهنگي، در قالب طبيعت‌گردي و اكوتوريسم برنامه خود در موضوع آشوراده را دنبال مي‌كند تا محيط‌زيست آشوراده نيز حفظ شود.

وي به همشهري گفت: از 380هكتاري كه در دستور كار براي تغيير كاربري گردشگري بود ايجاد تاسيسات طبيعي گردشگري فقط در 10درصد از جزيره آشوراده درنظر گرفته شده است.

براساس آنچه مسعود سلطاني فر اعلام كرد: آشوراده به‌عنوان يك جاذبه طبيعي كم نظير، هم بايد مورد استفاده قرار بگيرد و هم شرايط طبيعي‌اش حفظ شود. به‌گفته او، با تغيير كاربري هم مي‌توان شرايط زيست‌محيطي اين جزيره را حفظ كرد و هم شرايط را براي استفاده مردم آن منطقه از بخش گردشگري فراهم كرد.

 

کد خبر 282884

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha