همشهری‌آنلاین: پنجاه و ششمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات (دی‌ماه ۹۳) منتشر و بر روی کیوسک‌های مطبوعاتی قرار گرفت.

پنجاه و ششمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات

در پرونده رسانه این شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات، رویکرد رسانه‌ها در پرونده اسیدپاشی اصفهان بررسی و تحلیل شده است.

در این پرونده، ضمن ارائه تعریفی از رسانه اجتماعی در مطلب وضع موجود و تعریفی از رسانه‌ای اجتماعی به قلم حمید جعفری، نگاهی روزنامه‌نگارانه به خبرهای اسیدپاشی اصفهان در خبرگزاری ایسنا، به عنوان نخستین رسانه‌ای که به این خبر پرداخته، شده است.

در بخش دیگری از این پرونده، امیرعلی علامه‌زاده با اکبر نصرالهی، مدرس ارتباطات در مورد شیوه پوشش خبری اسیدپاشی اصفهان گفت‌وگویی انجام داده است.

مجیدرضائیان، پژوهشگر حوزه روزنامه‌نگاری نیز در یادداشتی با عنوان اطلاعات و اصل کار رسانه‌ها به لزوم در اختیار دادن اطلاعات از سوی مسؤولان به خبرنگاران در شرایط عمومی و به‌ویژه شرایط خاص مانند ماجرای اسیدپاشی پرداخت.

گزارش مجید فروغی با عنوان اسیدپاشی بر صورت اعتماد به رسانه‌ها که سیاست‌های محافظه‌کارانه و حتی سکوت برخی رسانه‌ها در مقابل خبر اسیدپاشی مورد تحلیل قرار گرفته است، پایان‌بخش این پرونده بوده است.

  • ارتباطات، علم و توسعه

پرونده بعدی ماهنامه مدیریت ارتباطات به رابطه ارتباطات، علم و توسعه پرداخته است.

در این پرونده محمد اختری در یادداشتی به ارتباطات، توسعه و جهان ایرانی ما پرداخته و منوچهر دین‌پرست با محمد اسکندری‌جو، پژوهشگر حوزه مطالعات علم و توسعه گفت‌وگویی انجام داده که با تیتر از 2 انقلاب فرهنگی بیسمارکی و مائویی درسی نگرفتیم منتشر شده است. فریدون مجلسی نقش ارتباطات در توسعه علمی کشور را بررسی کرده و در نهایت نتیجه گرفته است سر ارتباطات را بی‌کلاه گذاشته‌ایم.

دچار گسست علمی بین نیازهای پژوهشی و نیازهای کاربردی شده‌ایم عنوان گفت‌وگو با علی فراستی، عضو هیأت علمی دانشگاه ایالتی کالیفرنیا است که در این پرونده درج شده است.

  • رسانه‌ها و جایزه گرمی

در سومین پرونده این شماره مدیریت ارتباطات به بررسی رویکرد رسانه‌ها به جایزه موسیقی گرمی پرداخته شده است. مراسم اعطای جوایز سالانه، رسانه‌ها و تب اخبار به قلم عماد عابدی و جهانی شدن موسیقی و موسیقی ایرانی به قلم فرشید ذاکری، نوازنده و پژوهشگر موسیقی، گفت‌وگوی علی ورامینی با نگار خارکن، نوازنده کمانچه با عنوان هیچ جای دنیا نمی‌توان مردم را در باب اصالت فریب داد و گفت‌وگوی وحید استرون با سامان احتشامی، نوازنده پیانو با تیتر جشنواره‌های ایرانی، کیلوگرمی هستند مطالب این پرونده را تشکیل می‌دهند.

  • تاریخ شفاهی مطبوعات ایران

گزارش این ماه مدیریت ارتباطات نیز در قالب پرونده‌ای توسط محمد دشتی جمع‌آوری شده است. همپای حادثه‌ها از کیهان تا ایران عنوان گزارش دومین نشست تاریخ شفاهی مطبوعات ایران با حضور محمد بلوری است. «بررسی سیر تحول حادثه‌نگاری در رسانه‌های مکتوب ایران» نوشته فرامرز قراباغی، «یادگاران روزهای دشوار (در گرامیداشت استاد محمد بلوری)» نوشته ابراهیم رستمیان مقدم، «من خبرنگارم» نوشته داریوش آرمان، «محمد بلوری که من می‌شناسم!» نوشته بهروز بهزادی و «حادثه‌نویسی، زردنویسی نیست» نوشته محمد مطلق، مطالب این پرونده هستند که به سیر تاریخی حادثه‌نگاری در مطبوعات ایران و نقش محمد بلوری در رشد توسعه این حوزه رسانه‌ای می‌پردازند.

  • از فقر پژوهش در حوزه ارتباطات تا تله شاپینگ‌ها

در این شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات مطالب دیگری نیز درج شده است. فرزانه رشیدزاده و حمیدرضا حسینی دانا در مقاله‌ای «تأثیر تکنیک‌های دیداری و شنیداری تبلیغات تله‌شاژینگ‌ها بر خرید مخاطبان» را بررسی کرده‌اند.ساره گودرزی در گفت‌وگویی با فعالان و اساتید ارتباطات گزارشی درباره فقر آثار پژوهشی در حوزه ارتباطات نوشته است که با عنوان «نبود بودجه پژوهشی و بی‌توجهی استادان؛ آسیب اصلی کتاب‌های رسانه» منتشر شد. «شاخص‌های موقعیت‌آفرین یا مخاطره‌ساز در موج جدید جهانی» عنوان مقاله سیدتقی کمالی در مورد تغییر مؤلفه‌های قدرت در عصر اطلاعات و ارتباطات است. علی جهانی نیز مقاله‌ای با عنوان «مدیریت ارتباطات و انتظارات فرد و سازمان از یکدیگر» نوشته است. چهارمین بخش آموزش بصری‌سازی محتوا در حوزه ارتباطات به قلم مریم سلیمی نیز به «کارت پستال میتنی بر گرافیک اطلاع‌رسان» اختصاص یافته است.

انعکاس رسانه‌ای یک نمونه از مناظرات وایبری نیز در خصوص «نقد و بررسی شیوه‌های تبلیغ دین در جامعه» بوده که در این شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات درج شده است.

گفت‌وگوی ویژه پنجاه و ششمین شماره مدیریت ارتباطات به گفت‌وگو با کامبیز نوروزی، حقوقدان در مورد روزنامه‌نگاری و حقوق شهروندان اختصاص یافته است. وی در این گفت‌وگو اشاره دارد که حدود نیمی از حقوق شهروندی در قانون مطبوعات رعایت شده است.

محمدحسن خازنی نیز در بخش گفت‌وگو با غلامرضا آذری، مدرس ارتباطات در خصوص نقش‌های برجسته در توسعه ادبیات مطالعات ارتباطی مصاحبه کرده است.

امیرعباس تقی‌پور، مدیرمسؤول ماهنامه مدیریت ارتباطات نیز در سرمقاله این شماره از لزوم فرهنگ‌سازی برای مواجهه با تکنولوژی‌های نوین ارتباطی سخن گفته است.

پنجاه و ششمین ماهنامه مدیریت ارتباطات در 84 صفحه و با قیمت 5000 تومان منتشر شده است.

روابط‌عمومی ماهنامه مدیریت ارتباطات

کد خبر 283135

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha