دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۹
۰ نفر

الهام مرادی: واقعیت این است که تولید زباله آن‌هم با این حجم بالا از سوی شهروندان شهرهای بزرگ، مشکلات ریز و درشتی مثل هدر رفتن هزینه، انرژی و وقت را در برداشته و همه اینها در حالی است که شهروندان به سادگی می‌توانند در منزل یا محل کارشان به تفکیک زباله‌های‌تر و خشک بپردازند و مسئولان را در راه بازیافت و تبدیل مواد به جلو هدایت کنند.

آماده‌باش زباله‌ها

اما يك پاشنه آشيل ديگر هم در روند بازيافت وجود دارد؛ تا به حال خودروهاي سنگين جابه‌جايي زباله‌ها را ديده‌ايد؟ مي‌گويند اين خودروهاي عظيم‌الجثه با يك سوم ظرفيت‌شان زباله‌هاي شهري را جابه‌جا مي‌كنند! چرا؟ چون زباله‌هاي ما شهروندان شهرهاي بزرگ بسيار حجيم است و اين كاميون‌هاي بزرگ را با يك سوم ظرفيت وزني‌شان پر مي‌كند. خب، چه‌بايد كرد؟ كارشناسان بازيافت معتقدند كه در فرايند بازيافت، مرحله‌اي وجود دارد به نام «آماده‌سازي زباله‌ها» كه از اهميت ويژه‌اي برخوردار است. اين مرحله در حقيقت، بين تفكيك زباله و تحويل آن به مراكز بازيافت انجام مي‌شود. اگر شما زباله‌هايتان را براي بازيافت آماده كنيد كلي در هزينه‌هاي شهري صرفه‌جويي مي‌كنيد.

آماده‌سازي پسماند
كاغذ و مقوا

كاغذ و مقوا جزو پسماندهاي ارزشمندي است كه در هر خانه‌اي توليد مي‌شود. يادتان باشد كه براي توليد يك تن كاغذ، حدود ۱۵ درخت تنومند را قطع مي‌كنند. بسياري از پسماندهاي كاغذي خانه، مربوط به بسته‌بندي‌هاي مختلف است. تا حد امكان بايد پسماند بسته‌بندي‌هاي كاغذي و مقوايي را فشرده كنيد. نوار چسب‌هاي پلاستيكي، گيره و منگنه‌هاي فلزي را از پسماندهاي كاغذ و مقوا جدا كنيد. از آغشتگي پسماندهاي كاغذ و مقوا به آب و روغن جلوگيري كنيد. اين نوع پسماندها را بعد از فشرده‌سازي، درصورت امكان با يك بند پلاستيكي يا نخي بسته‌بندي كنيد. در مورد بسته‌بندي‌هاي كاغذي و مقوايي مانند پاكت شير يا آبميوه، ابتدا درون پاكت را با آب شسته و سپس درون آن را كاملا تخليه كنيد. تا حد امكان بسته‌بندي‌هاي كاغذي و مقوايي را از يك ضلع برش داده تا به‌صورت ورقي شكل درآيند. در و ساير اجزاي پلاستيكي اين پسماندها را جدا كنيد.

آماده‌سازي پسماند
بطري شيشه‌اي

اين نوع پسماندها هم در خانه بسيار توليد مي‌شود. انواع بطري‌هاي شيشه‌اي رنگي و بي‌رنگ آبميوه‌ها، نوشابه‌ها و مواد غذايي مثل مربا، خيارشور و... جزو اين نوع پسماند هستند. همين‌جا اين نكته را بدانيد كه ظروف پيركس، آيينه و كريستال در اين گروه جا نمي‌گيرند و آنها را بايد از اين بطري‌هاي شيشه‌اي جدا كرد. خب حالا براي آماده‌سازي اين نوع زباله‌ها چه كنيم؟ در گام اول حتما تمام مواد باقيمانده درون ظروف -چه مايعات و چه مواد غذايي- را تخليه كنيد. درون اين ظروف را يك‌بار با آب بشوييد. اگر اين كار انجام نشود، ممكن است زباله‌هاي خشك ديگر را هم خراب كند و آنها را تبديل به زباله‌تر كند. لفافه پلاستيكي يا كاغذي اطراف ظروف و همچنين در فلزي يا پلاستيكي آنها را هم جدا كنيد. يادتان باشد شكستن اين ظروف باعث فشرده‌سازي آنها نمي‌شود. توصيه كارشناسان بازيافت اين است كه تا حد امكان از شكستن اين ظروف خودداري كنيد.

آماده‌سازي پسماند
ظروف فلزي

ظروف فلزي هم جزو زباله‌هاي خشكي است كه زياد در خانه‌ها توليد مي‌شود. در ميان زباله‌هاي خشك هم جزو زباله‌هاي ارزشمند به حساب مي‌آيد كه بازيافت آن اهميت بيشتري دارد. قوطي‌هاي نوشابه، كنسروها، ظرف رب گوجه‌فرنگي، تن ماهي، وسايل فلزي ديگر خانه و... جزو همين پسماندها به‌حساب مي‌آيند. اين زباله‌ها هم اگر خوب آماده‌سازي نشوند حسابي حجيم خواهند بود و در ضمن مي‌توانند باعث آسيب ديدن زباله‌هاي خشك ديگر شوند. خب چطور اين نوع زباله‌ها را آماده كنيم؟ كارشناسان بازيافت مي‌گويند كه در مرحله اول بايد موادغذايي باقيمانده در ظروف فلزي را به‌طور كامل تخليه كنيد. سپس با استفاده از آب، درون اين ظروف را بشوييد. براي كنسروهايي مثل تن‌ماهي، بهتر است از آب گرم استفاده كنيد. تا جايي كه مي‌توانيد ظروف فلزي را فشرده كنيد تا جاي كمتري را در سطل زباله‌هاي خشك‌تان بگيرد. لفافه‌هاي پلاستيكي و كاغذي دور اين ظروف را جدا كنيد تا فرايند بازيافت را كند نكنند. درخصوص قوطي‌هاي نوشابه، پس از تخليه كامل، در فلزي آنها را به داخلشان انداخته و تا حد امكان آنها را فشرده كنيد.

آماده‌سازي پسماند
بطري‌هاي پت

بطري پت همان بطري‌هاي آب‌معدني، نوشابه‌هاي خانواده يا دوغ و... است كه زياد هم در خانه‌ها وجود دارد. ظروف روغن مايع و برخي مواد شوينده هم جزو همين نوع پسماندها به‌حساب مي‌آيد. روي اين بطري‌ها معمولا يك علامت مثلث با كلمه «pet» نوشته شده است. اين نوع زباله‌ها در حجيم كردن پسماندهاي خشك بسيار تأثيرگذارند و بايد حتما آنها را قبل از انداختن در سطل زباله‌هاي خشك تا حد امكان فشرده كنيد. يادتان باشد كه حتما در اين بطري‌ها و لفافه كاغذي يا پلاستيكي دور اين بطري‌ها را هم جدا كنيد. درضمن توصيه شده كه اين بطري‌ها را به‌طور كامل تخليه كنيد و درون آن را هم با آب شست‌وشو دهيد. يادتان باشد كه با فشرده‌سازي زباله‌هاي خشكي مثل همين پت‌ها، خودتان هم مي‌توانيد مدت زمان بيشتري از اين نوع زباله‌ها در خانه يا محل كار نگهداري كنيد، چون فضاي كمتري را اشغال خواهند كرد و نيازي نيست خيلي سريع آنها را به چرخه بازيافت بسپاريد.

آماده‌سازي پسماند
كيسه‌هاي پلاستيكي

نام ديگر اين نوع پسماندها همان مشمع‌هاي خودمان است كه بسيار زياد در خانه‌ها توليد مي‌شوند. در حقيقت بعد از هر خريد، شما با حجم قابل توجهي از اين نوع زباله‌ها مواجه مي‌شويد. براي آماده‌سازي اين نوع پسماندها، محتويات داخل كيسه‌ها را كاملا تخليه كنيد. كيسه‌هاي پلاستيكي كه داخلشان خيس شده را ابتدا پشت و رو كنيد تا خشك شوند. كيسه‌هاي پلاستيكي كوچك را از سمت بسته به سمت باز آن هواگيري كنيد و سپس آن را گره بزنيد تا كم حجم شده و به حالت اول بازنگردد. كيسه‌هاي بزرگ را پس از هواگيري به‌صورت ورقه‌اي تا زده و با استفاده از يك بند پلاستيكي يا نخي، تعدادي از آنها را بسته‌بندي و فشرده كنيد تا فضاي كمتري را اشغال كنند. يادتان باشد كه توصيه اوليه كارشناسان بازيافت، اساسا توليد كمتر زباله است. پس مي‌توانيد هنگام خريد از كيسه‌هاي پارچه‌اي و چندبار مصرف استفاده كنيد و هنگام خريد، كيسه پلاستيكي نگيريد. كيسه‌هاي تميز را دوباره استفاده كنيد.

از آماده‌سازي بيشتر بدانيد

1- پسماندهاي‌تر هم نياز به آماده‌سازي دارند. مثلا برخي از پسماندهاي‌تر بايد رطوبت‌شان گرفته شود و آنگاه در فرايند جمع‌آوري يا ذخيره‌سازي قرار گيرند. شيرابه زباله‌هاي‌تر خود معضلي محسوب مي‌شود كه سال‌هاست مديران شهري با آن دست و پنجه نرم مي‌كنند. به‌عنوان مثال شما مي‌توانيد رطوبت تفاله چاي را قبل از ريختن در سطل زباله، با استفاده از يك سبد كوچك بگيريد. همين كار ساده اگر توسط همه شهروندان صورت گيرد كمك بسيار زيادي در جلوگيري ازتوليد بي‌رويه شيرابه پسماندهاي‌تر در مراكز دفع پسماند خواهد كرد.

2- حواستان به كپك‌هاي نان باشد و نگذاريد كه پسماندهاي خشك نان‌تان كپك بزند. اين ماده بسيار براي سلامتي انسان و حتي حيواناتي كه از نان خشك تغذيه مي‌كنند خطرناك است. هميشه يادتان باشد كه نان خشك بايد تميز، خشك و عاري از هرگونه كپك تحويل غرفه‌هاي بازيافت يا مأموران شهرداري شود.

3- توليد كمتر زباله هميشه در اولويت است مثلا شما مي‌توانيد به جاي استفاده از لوح فشرده الكترونيك (سي‌دي و دي‌وي‌دي) از فلش مموري‌ها استفاده كنيد يا مثلا تا حد امكان از ظروف و محصولات يكبار مصرف مخصوصا در جشن‌ها ، مهماني‌ها و نذورات مذهبي استفاده نكنيد يا نان به ميزان مورد نيازتان بخريد كه بيش از حد نان خشك توليد نكنيد.

4- پسماندهاي حجيم‌ مثل كمد، مبل و... را به كنار سطل‌هاي مكانيزه زباله منتقل نكنيد. راه ساده‌تري براي انتقال آنها به مراكز بازيافت وجود دارد؛ كافي است با شماره ۱۳۷ تماس بگيريد و از آنها بخواهيد كه اين وسايل را انتقال دهند. آنها بدون هيچ هزينه‌اي به محل مورد نظر شما مي‌آيند و اين وسايل را به مراكز بازيافت مي‌برند.

کد خبر 283159

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha