دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۰۶:۴۲
۰ نفر

حامد فوقانی: ۷سال است که از آخرین انتخابات شورایاری‌های محلات می‌گذرد و حالا پس از چند سال وقفه، انتخابات آنها در دستور کار قرار گرفته است.

شورایاری

به همين‌خاطر نامزدهاي شوراياري‌‌‌ها بايد خود را براي ثبت‌نام آماده كنند؛ ثبت‌نامي كه از دوم بهمن‌ماه به‌مدت 10روز آغاز مي‌شود و افراد واجد شرايط مي‌توانند با مراجعه به سايت shorayaran.ir نسبت به ثبت‌نام اقدام كنند. پس از اين، صلاحيت‌سنجي افراد آغاز مي‌شود تا نامزدهاي نهايي معرفي شوند. انتخابات هم اينطور كه مرتضي طلايي، رئيس ستاد هماهنگي شوراياري‌هاي تهران اعلام كرده قرار است 8 اسفند‌ماه امسال برگزار شود. برگزاري انتخابات شوراياري‌ها به‌عنوان يك‌نهاد محلي و اجتماعي مورد تأكيد همه است. انتخابات شوراياري‌ها در دوره‌هاي گذشته هم با ثبت‌نام تعداد زيادي از افراد واجد شرايط همراه بود و سرانجام حدود 4هزار نفر از نمايندگان مردم در شوراياري‌هاي مناطق مختلف پايتخت مشغول به فعاليت شدند.

در اين ميان مرتضي طلايي، رئيس ستاد هماهنگي شوراياري‌هاي تهران گفت كه بايد تلاش شود تا شوراياري‌هاي دوره جديد متفاوت‌تر از گذشته ديده‌شوند. وي با بيان اينكه امروز ساختاري به نام مديريت محله يا دولت محلي شكل گرفته افزود: بخش عمده‌اي از فعاليت‌هاي فرهنگي، اجتماعي، ورزشي و خدماتي به اين نيروهاي مردمي واگذار شده و اين رشد و پيشرفت مديون رويكرد مديريت شهري، سعي و تلاش خود شوراياران و حمايت شخص آقاي قاليباف در ايجاد يك چنين نهادي در سطح 374محله است.

نايب‌رئيس شوراي شهر تهران كه اين صحبت‌ها را ديروز ظهر و پس از جلسه غيرعلني شورا بيان مي‌كرد، به روند طي شده براي تهيه آيين‌نامه انتخابات شوراياري‌ها نيز پرداخت و گفت: «پس از برگزاري جلسات متعدد با وزارت كشور، مجمع نمايندگان مردم تهران، درمجلس و شوراي اسلامي شهر تهران، توافق حاصل شد كه اجراي انتخابات توسط شورا باشد و مجمع نمايندگان تهران در مجلس هم در بخش نظارت كمك كنند.» اينطور كه طلايي اعلام كرد در حال حاضر قانون برگزاري انتخابات در دوره چهارم شورا براساس رأي صادره از شوراي حل اختلاف به نفع شوراي شهر تهران قانوني شده و مكاتبات لازم با ستاد شوراياري و دستگاه‌هاي اجرايي در اين خصوص نيز صورت گرفته است. وي در عين حال اصل مطلب را برگزاري انتخابات دانست و هر نوع تصميم‌گيري درشكل برگزاري انتخابات و نظارت در حوزه انتخابات را برعهده دولت دانست. طلايي توجه به 3نكته را جدي دانست و گفت: اول اينكه شوراياري‌ها يك نهاد اجتماعي هستند، دوم اينكه انتخابات شوراياري‌ها يك عمل اجتماعي است و مطلقا نگاه شورا به اين انتخابات محلي در حوزه شهر تهران عمل سياسي نيست و سوم هم فراهم شدن زمينه حضور نخبگان فرهنگي در انتخابات.

  • اسفندماه بهترين زمان است

رئيس شوراي شهر تهران نيز در مورد انتخابات شوراياري‌ها بر انجام هرچه سريع‌تر آن با تلاش همه مسئولان امر تأكيد كرد. مهدي چمران به همشهري گفت كه همه به‌دنبال انجام اين انتخابات هستند اما در نحوه انجام كمي بحث است كه بايد حل شود. وي با اشاره به زمان تعيين‌شده براي انتخابات شوراياري‌ها در اسفند‌ماه اظهار كرد: ان‌شاءالله در زمان مقرر شده انتخابات شوراياري‌ها با حضور حداكثري مردم و كانديدا شدن نخبگان انجام خواهد شد. وي برگزاري انتخابات در اسفند‌ماه را زمان بسيار خوبي دانست.

رئيس كميسيون عمران و حمل‌ونقل شوراي شهر تهران اما بر اين نظر است كه كار بررسي صلاحيت نامزدهاي انتخابات شوراياري‌ها بسيار سنگين است و به همين‌خاطر احتمال عملياتي شدن انتخابات را در سال93 كم مي‌داند. احمد دنيامالي در عين حال گفت كه شورا به‌دنبال اين است تا برنامه‌ زمانبندي را نوشته و بلافاصله كار شروع شود. وي اضافه كرد كه شورا پروسه‌هايي را كه بايد طي شود تا حد زيادي احصا كرده است ولي به هرحال براي دقيق‌تر شدن كار كمي زمان نياز است. وي اين را هم عنوان كرد كه موضوع شوراياري‌ها سياسي نيست و به‌دنبال اين هستيم كه انتخابات با حضور و مشاركت حداكثري مردم انجام شود.

  • انتخابات شوراياران در سال‌ آينده با انتخابات مجلس تداخل دارد

احمد مسجدجامعي، عضو شوراي شهر تهران اما در رابطه با برگزاري انتخابات‌ شوراياري‌ها، ابتدا به‌علت تعويق زمان اين انتخابات پرداخت؛ «اساسا دولت قبل موافق برگزاري انتخابات شوراياري‌ها نبود. شوراي شهر هم در آن زمان مكاتباتي را با وزير كشور وقت به همين منظور انجام داد اما اين مكاتبات ديده نشده و انتخابات هم برگزار نشد.» وي اضافه كرد كه: «شوراي شهر در دولت يازدهم نيز اين بحث را دنبال كرد و وزارت كشور هم تا اينجا همكاري لازم را داشته است و اميدواريم انتخابات شوراياري‌ها هرچه سريع‌تر با حضور حداكثري مردم روند عملياتي به‌خود بگيرد.» وي دليل پافشاري بر برگزاري انتخابات شوراياري‌ها را هم جايگاه قانوني آنها در قانون‌اساسي و هم نقش مهم‌شان در اداره شهر عنوان كرد. وي در عين حال بر اين نظر است كه بررسي صلاحيت نامزدها در زمان محدود پيش‌رو كار سختي است.

اصل بر برگزاري انتخابات شوراياري‌ها با حضور حداكثري مردم و شروع هرچه سريع‌تر دوره چهارم آنها كه مسجدجامعي به آن اشاره كرد، دقيقا همان چيزي است كه مرتضي طلايي، رئيس ستاد ساماندهي شوراياري‌ها هم بر آن تأكيد دارد. البته كه برخي اعضاي شورا نيز اعتقاد دارند كه فراهم‌كردن زمينه‌هاي لازم براي برگزاري انتخابات تا 8 اسفند كار سخت اما شدني است. يكي از اين اعضاي شورا پرويز سروري است. وي با تشريح زمانبندي تعيين شده براي برگزاري انتخابات شوراياري‌ها به همشهري گفت كه زمان لازم براي صلاحيت‌سنجي افرادي كه ثبت‌نام مي‌كنند وجود دارد؛ هرچند كه براي استعلام گرفتن از 4بخش مشخص شده كار بسيار سختي است. سروري به‌عنوان رئيس كميسيون نظارت و حقوقي شوراي شهر تهران براي برگزار شدن انتخابات شوراياري‌ها در 8اسفندماه امسال 3دليل دارد؛ «نخست اينكه قرار است در سال آينده انتخابات مجلس شوراي اسلامي و مجلس خبرگان برگزار شود و انتخابات شوراياري‌ها را تحت‌تأثير قرار مي‌دهد، دوم هم اينكه ادامه كار شوراياري‌هاي فعلي آن هم پس از گذشت دوبرابر مدت زماني كه قانون براي فعاليت آنها تعيين كرده، چندان به صلاح نيست و سوم نيز اينكه تا چند وقت ديگر بودجه سال94 شهرداري تعيين و تصويب مي‌شود و بايد در اين موضوع شوراياري‌ها هم را ببينيم.» دليل اول سروري، نكته‌اي است كه رضا تقي‌پور هم به آن اشاره كرده و مي‌گويد كه امكان برگزاري انتخابات در سال آينده وجود ندارد. به‌گفته سخنگوي شوراي شهر تهران در سال آينده به سبب برگزاري انتخابات مجلس شوراي اسلامي نمي‌توان نسبت به برگزاري انتخابات شوراياري‌ها اقدام كرد؛ از اين‌رو برگزاري انتخابات در زمان مقتضي اجتناب‌ناپذير است.

  • پيش‌بيني حضور 20هزار داوطلب در انتخابات شوراياري‌ها

ديروز مرتضي طلايي نكات و پيش‌بيني‌هايي را در مورد انتخابات شوراياري‌ها مطرح كرد كه به‌صورت خلاصه در زير آمده‌اند:
با تغيير آيين‌نامه شوراياران، ميزان تحصيلات داوطلبان از سواد خواندن و نوشتن به فوق‌ديپلم افزايش يافته؛ هرچند آمار نشان مي‌دهد كه بالاي 80درصد داوطلبان فوق‌ديپلم تا دكتري دارند.
سن شركت‌كنندگان حداقل 25سال درنظر گرفته شده و مدت سكونت در محل يك‌سال است.
شيوه ثبت‌نام نيز الكترونيك بوده و 22ستاد در 374محله تهران راه‌اندازي شده است.
از زمان ثبت‌نام در سايت شوراياران، عضويت اعضاي دوره قبلي كان لم يكن تلقي مي‌شود.
ستاد هماهنگي شوراياري نيز از ساعت 7 الي 19 براي انجام خدمات به شهروندان آماده است.
پيش‌بيني‌ها نشان مي‌دهد كه در اين دوره انتخابات،تعداد داوطلبان به حدود 20هزار نفر برسد.

کد خبر 284644

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha