سه‌شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۰
۰ نفر

رسیدگی به سؤال حمید رسایی نماینده تهران از علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی در جلسه علنی صبح روز سه‌شنبه پارلمان بحث‌برانگیز شد و در نهایت وزیر اقتصاد یک کارت زرد دیگر از مجلس دریافت کرد و در یک‌قدمی استیضاح قرار گرفت.

مجلس

به گزارش همشهري، حميد رسايي در سؤال خود از وزير اقتصاد، درباره عملكرد وزارت اقتصاد در حمايت از بورس و بسته حمايتي براي جبران خسارت واردشده به سرمايه‌گذاران جزء پرسيده بود. در اين سؤال آمده بود: دليل افت ناگهاني و شديد شاخص بورس تهران در يكي‌دو‌ماه اخير چيست؟ دليل برخي دخالت‌هاي سازمان بورس در روند فعاليت بازار سرمايه چيست؟

پس از بيان نظرات نماينده تهران و دفاعيات وزير اقتصاد، نمايندگان با 103رأي موافق، 91رأي مخالف و 3رأي ممتنع، اعلام كردند كه از پاسخ‌هاي وزير قانع نشدند. به اين ترتيب علي طيب‌نيا وزير امور اقتصادي و دارايي دومين كارت زرد را از مجلس شوراي اسلامي دريافت كرد. طبق آيين‌نامه داخلي مجلس، درصورتي كه در هر دوره مجلس، هر وزيري 3بار در پاسخ به سؤال نمايندگان نتواند وكلاي ملت را قانع كند و از پارلمان كارت زرد دريافت كند، زمينه استيضاح او در خانه ملت فراهم مي‌شود و نمايندگان مي‌توانند طرح استيضاح وزير را تقديم هيأت‌ رئيسه كنند.

  • اظهارات حميد رسايي

در ابتداي جلسه مجلس، حميد رسايي نماينده تهران در تشريح سؤال خود از وزير اقتصاد گفت: طبعا در يك ربع نمي‌شود درباره سقوط 24هزار واحدي شاخص بورس صحبت كرد و حق كساني كه سرمايه عمرشان جلوي چشمشان آتش گرفت و آب‌شد را ادا كرد. موضوع افت شديد بورس و تلاطم بازار سهام و سرمايه كه وزير محترم اقتصاد براي پاسخ دادن به آن، امروز در صحن علني حاضر شده از آن جهت مهم است كه حدود 7ميليون نفر از هموطنان كه با احتساب خانواده‌هايشان، اين تعداد به 20ميليون نفر مي‌رسد، سرمايه زندگي‌شان با اين موضوع درگير است.

رسايي با اشاره به ماجراهاي زمان انتخابات رياست‌جمهوري افزود: وعده حمايت از بازار سرمايه در زمان انتخابات بيشتر مورد توجه آقاي روحاني قرار گرفت، خصوصا كه آقاي روحاني در ايام تبليغات انتخاباتي، تنها كانديدايي بود كه نماينده ويژه‌اي به تالار بورس اعزام كرد.

آقاي نعمت‌زاده كه به نمايندگي از روحاني و با هدف تبليغات انتخاباتي در تالار بورس رفته بود، در سخنان خود، در ميان سرمايه‌گذاران و سهامداران اعلام كرد كه آقاي روحاني درنظر دارد تا توسعه بازار سرمايه را در قالب يكي از مهم‌ترين اركان اقتصادي كشور در اولويت كاري خود قرار دهد. بعد از انتخاب آقاي روحاني به‌عنوان رئيس‌جمهور، به‌صورت طبيعي فعالان بازار سرمايه، خودشان را به تحقق وعده‌هاي فرد منتخب نزديك‌تر ديدند.

همه اينها به اضافه فضاسازي كاذبي كه درباره توافقنامه ژنو و حل و فصل دشمني آمريكا با جمهوري اسلامي ايران صورت گرفت، سبب جاري شدن سرمايه‌هاي خرد به سمت بورس شد به‌طوري كه تا زمان توافق ژنو رقم شاخص بورس به 78000واحد رسيد. او در ادامه از وزير اقتصاد و رئيس‌جمهور خواست به‌خاطر عمل نكردن به وعده‌ها استعفا دهند. رسايي تأكيد كرد: حداقل‌اي‌كاش شما استعفا مي‌داديد تا مردم مال باخته، كمي آرامش پيدا كنند. او گفت: اشتباه كليدي دولت يازدهم گره زدن اقتصاد و بازار سرمايه به مذاكرات هسته‌اي است.

  • پاسخ وزير اقتصاد

در اين جلسه علي طيب‌نيا وزير امور اقتصادي و دارايي در پاسخ به سؤال حميد رسايي نماينده تهران در مجلس با تأكيد بر تلاش‌هاي وزارت اقتصاد براي حل مشكلات بازار سرمايه تأكيد كرد: پاسخگويي به سؤال نماينده محترم در عرض 15دقيقه شاق و امكان‌پذيرنيست و سؤال آقاي رسايي هم عمدتاً متوجه شخص رئيس‌جمهور بود. او با اشاره به روند بررسي سؤال رسايي در جلسه كميسيون اقتصادي مجلس گفت: آقاي رسايي در آن جلسه گفت كه من مشكلي با مديران وزارت اقتصاد و بورس ندارم، بلكه مشكل من با رئيس‌جمهور و تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي است،

بنابراين سؤال رسايي از بنده خالي از وجه است و استدلالاتشان نيز خارج از موضوع بود. وزير اقتصاد تأكيد كرد: آقاي رسايي در ماه‌هاي اخير در بازار سرمايه فعال شده و جلسات متعددي با مديران بورس برگزار كرده‌اند و علاوه بر آن در شبكه‌هاي اجتماعي نيز فعال شده‌اند، اما ‌اي‌كاش تلاش و پيگيري وي در اختيار سياستگذاران قرار مي‌گرفت كه در اجراي تحقق اقتصاد مقاومتي به‌كار گرفته شود.وزير اقتصاد اعلام كرد: سياست دولت در حمايت از بازار سرمايه يك سياست راهبردي است و اين سياست در آينده نيز ادامه خواهد يافت و نوسانات بورس ما را از اين هدف دور نمي‌كند.

کد خبر 286260

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha