یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۴
۰ نفر

پس از ۲ هفته صعود، شاخص کل بورس تهران ۴۲۰ واحد کاهش یافت.

بورس

كارشناسان معتقدند كه بازار سهام نسبت به نتايج مذاكرات خوش‌بين است و نزول بورس در مبادلات  بيشتر تحت تأثير پديده روز‌هاي يكشنبه بوده است.به گزارش همشهري، در بازار سهام تهران، يكشنبه‌ها را چاله بورس ناميده‌اند. تجربه نشان داده كه بازار سهام در روز‌هاي يكشنبه تحت‌تأثير يك عامل ناشناخته نوسان‌هاي غيرمعمولي را دنبال مي‌كند. بر‌همين اساس فعالان بازار سهام از يكشنبه‌ها به نام دست‌انداز يا چاله بورس ياد مي‌كنند. در مبادلات ديروز پس از يك دوره صعود 11روزه، شاخص بورس تهران دوباره نزول كرد و از ارزش بورس تهران هم 2هزار ميليارد تومان كاسته شد. پرسش اين است كه دليل نزول بورس پس از 2هفته صعود ملايم چه بود؟

با توجه به آغاز شمارش معكوس براي مشخص‌شدن نتايج مذاكرات و همچنين وقوع تحولات جديد در عرصه پرونده هسته‌اي در مبادلات ديروز برخي گمان مي‌كردند كه نزول 420واحدي شاخص بورس در مبادلات ديروز به‌دليل نا‌اميدي در اعمال توافق در مذاكرات هسته‌اي اتفاق افتاده است اماكارشناسان نظر ديگري دارند.

به اعتقاد كارشناسان با توجه به خبر‌هاي داخلي روز گذشته بازار سهام نسبت به آينده مذاكرات خوش‌بين است و اين موضوع به‌ويژه از ظهر ديروز و به‌دنبال انتشار سخنان مقام معظم رهبري تقويت شده است. به اعتقاد كارشناسان، براي محاسبه تحليل بازار سرمايه نسبت به خبرهاي منتشر شده در مورد پرونده هسته‌اي بايد بازار سهام در مبادلات امروز (دوشنبه) را سنجيد در واقع روند حركت شاخص در مبادلات امروز تحليل بورس تهران را نسبت به آينده مذاكرات هسته‌اي نشان مي‌دهد.

  • سندروم عربستان

در همين رابطه، ‌از حسين اسدي‌نيا، كارشناس بازار سرمايه درباره دلايل نزول بورس پرسيديم. او توضيح داد: نزول بورس در مبادلات روز گذشته از 2 جهت اتفاق افتاد؛ در وهله اول اين خبر كه قرار است از امروز عربستان تخفيف‌هاي ويژه‌اي را براي مشتريان نفتي‌اش درنظر بگيرد، اين گمانه را تقويت كرد كه ممكن است قيمت نفت به سطوح پايين‌تري از سطوح فعلي برسد و اين موضوع در آينده سهام شركت‌ها مؤثر است و از سوي ديگر به‌طور معمول در روز‌هاي يكشنبه بازار از روند منطقي نسبت به مبادلات كل هفته پيروي نمي‌كند.

از او پرسيديم كه تحليل بازار سهام نسبت به آينده مذاكرات هسته‌اي چيست. او گفت: بيشتر تحليل‌هاي بازار نسبت به آينده مذاكرات مثبت است بنابراين مي‌توان انتظار داشت كه در روز‌هاي آينده شاخص كل بورس با روند مثبت به كارش پايان دهد.

  • شرايط پيچيده بازار

داريوش روزبهانه، كارشناس ديگر بازار سرمايه هم درباره دلايل نزول بورس در مبادلات ديروز به همشهري گفت: تحليل شرايط بازار بسيار پيچيده شده است اما تحليل بازار نسبت به آينده مذاكرات با توجه به تحولات اتفاق افتاده مثبت است. براي ارزيابي اين موضوع بايد شاخص بورس در معاملات امروز(دوشنبه) را ارزيابي كرد. او در عين حال به يك عامل در نزول بورس اشاره كرد و گفت: صحبت‌هاي محمد فطانت رئيس جديد سازمان بورس هم در نزول مبادلات بورس مؤثر بود. آقاي فطانت برنامه‌هاي كلان و مشخصي درباره بازار اعلام نكرد؛ در واقع رئيس سازمان بورس خيلي از طرح‌ها و برنامه‌هايش را باز نكرد.

کد خبر 286692

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha