یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۰
۰ نفر

۱۲ سال از زمان آغاز حملات ائتلاف خارجی به رهبری آمریکا طول کشید تا مردم عراق در پایتخت این کشور بتوانند یک‌بار دیگر زندگی بدون حکومت نظامی را تجربه کنند و امکان رفت‌وآمد در خیابان‌های بغداد را پس از نیمه شب داشته باشند.

 ساکنان پایتخت عراق نخستین شب بدون حکومت نظامی را جشن گرفتند

حتي حملات زنجيره‌اي شنبه در بغداد هم نتوانست پس از بيش از يك دهه جلوي لغو حكومت نظامي در بغداد را بگيرد تا از سال 2003ساكنان بغداد براي نخستين‌بار شب بدون حكومت نظامي را تجربه كنند.

ميدان‌ها و خيابان‌هاي بغداد به همين‌خاطر بامداد روز گذشته ديگر به جاي سكوت، پر از جشن و پايكوبي مردم عراق بود. در بزرگ‌ترين جشن ساكنان بغداد در ميدان تحرير، مردم دور هم جمع شده بودند تا بازگشت زندگي عادي به اين شهر را جشن بگيرند. حيدرالعبادي، نخست‌وزير عراق كه از زمان آغاز فعاليتش توانسته قدم‌هاي مهمي براي امنيت و مبارزه با فساد در اين كشور بردارد، تصميم به لغو حكومت نظامي را با وجود همه دغدغه‌هاي امنيتي گرفت تا به گفته مقام‌هاي دولت عراق زندگي در بغداد بيشتر به وضعيت عادي نزديك شود.

از سال 2003 و به‌دنبال حمله به عراق، نيروهاي آمريكايي در پايتخت حكومت نظامي شبانه را اعلام كردند و رفت‌وآمد ساكنان پايتخت ميان نيمه شب تا 5صبح ممنوع شد. بغداد به همين‌خاطر طي 12سال گذشته پس از نيمه شب تبديل به شهر ارواح مي‌شد اما شب گذشته صداي بوق خودروها و پرچم‌هاي عراق در دست مردم، چهره‌ ديگري به شب‌هاي بغداد داد. لغو حكومت نظامي از سوي دولت اقدامي براي نشان‌دادن بازگشت امنيت به قلب عراق به‌حساب مي‌آيد.

هر چند روز شنبه چند حمله تروريستي كشته‌شدن حداقل 40نفر را در اين شهر رقم زد؛ حملاتي كه داعش مسئوليت حداقل يكي از آنها را بر عهده گرفته است. اين انفجارهاي زنجيره‌اي يك روز پس از اعلام خبر لغو حكومت نظامي صورت گرفت.پايتخت عراق طي سال‌هاي گذشته شاهد حملات تروريستي مختلفي بوده است و به همين‌خاطر بامداد روز گذشته با لغو حكومت نظامي در اين شهر حضور نيروهاي ارتش و پليس در خيابان‌ها تشديد شد.

حكومت نظامي در پايتخت عراق در حالي لغو شده كه اين كشور همچنان در حال دست و پنجه نرم كردن با گروه تروريستي داعش است و به‌زودي عملياتي مهم براي آزادسازي موصل، دومين شهر بزرگ اين كشور شروع خواهد شد. دفتر نخست‌وزير عراق در بيانيه‌اي تأكيد كرده كه لغو حكومت نظامي در راستاي اقدام‌هاي حيدرالعبادي براي بازگشت وضعيت عادي به زندگي مردم اين كشور پس از سال‌ها جنگ و خشونت صورت مي‌گيرد.

  • برگ برنده ديگر براي العبادي

نخست‌وزير عراق هفته گذشته با اشاره به بهبود وضعيت امنيتي پايتخت و كاهش تعداد حملات در بغداد خبر لغو حكومت نظامي را اعلام كرد كه با استقبال عمومي مردم روبه‌رو شد. حيدر العبادي از زمان آغاز فعاليت به‌عنوان نخست‌وزير عراق توانسته با تأييد علماي ديني و مراجع، اختلاف‌ها ميان گروه‌هاي مختلف اين كشور را كاهش دهد. اكنون نيروهاي ارتش عراق كه زماني با حملات داعش از شهرها فرار مي‌كردند، در كنار نيروهاي مردمي و پيشمرگه‌هاي كرد در حال نبرد براي آزاد‌كردن مناطق مختلف اين كشور هستند و پيروزي‌هاي مهمي به‌دست آورده‌اند.

علاوه بر اين، العبادي تلاش گسترده‌اي براي مبارزه با فساد در سازمان‌هاي دولتي، امنيتي و نظامي عراق داشته است. او به‌تازگي فهرست اسامي 50هزار نفر را اعلام كرد كه بدون فعاليت در ارتش حقوق ماهانه دريافت مي‌كردند. وي همچنين در زمان آغاز به‌كار خود تعداد زيادي از فرماندهان ارشد نظامي اين كشور را تغيير داد تا نشان دهد كه براي تأمين امنيت عراق با همكاري گروه‌هاي مختلف اراده‌اي جدي دارد. بغداد شايد باز هم شاهد حملات تروريستي باشد اما با اعلام وضعيت سفيد، اين شهر ديگر هيچ وقت آن چهره غمبار و تاريك گذشته را به‌خود نخواهد ديد.

کد خبر 286706

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha