شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۹
۰ نفر

عیسی محمدی: زمین‌ گران است، درآمد‌ها متوسط و امکانات متمرکز، در نتیجه، همه در جایی جمع می‌شوند به نام ابرشهر‌ها.

آپارتمان نشینی

در نتيجه، آپارتمان‌ها ساخته مي‌شوند تا بيشترين استفاده، از كمترين زمين‌ها برده شود و چنين است كه آپارتمان‌نشيني، چاره ناگزير ما مي‌شود و چون چاره‌اي نيست، بايد قاعده‌هايش را هم ياد گرفت تا كمتر آزار ديد. خاصه در اين تهران خودمان هر زوجي كه تازه مي‌خواهند به زير سقفي بروند، چاره‌اي ندارد جز خريد يا اجاره آپارتماني كوچك. با اين همه ناچاري، چاره اين است كه فرهنگ آپارتمان‌نشيني را درك كرده و در اين باره، بيشتر بدانيم و بيشتر رعايت كنيم. هرچند پيش‌تر از اين، در اين‌باره بسيار گفته‌ايم اما همواره نكته‌هايي هست كه مغفول مي‌ماند و نياز به يادآوري دارد. مي‌خواهيد از اين نكته‌ها بيشتر بدانيد؟

  • مشكلات را محترمانه حل كنيد

البته قانون تكليف سروصدا در آپارتمان‌ها را روشن كرده؛ ساعت‌هاي سكوتي درنظر گرفته شده كه طي اين ساعت‌ها حق سر و صداهاي نامتعارف را نداريد اما مسئله اصلي وقتي به وقوع مي‌پيوندد كه يكي از همسايه‌ها منبع ايجاد سر و صدا شده و يك يا چند تا از همسايه‌هاي ديگر، به اين اتفاق اعتراض مي‌كنند البته مدير ساختمان حرف آخر را مي‌زند، ولي غالبا جروبحث‌هايي درمي‌گيرد. نكته جالب‌تر اينكه گاهي خود مدير ساختمان مي‌تواند منبع توليد مشكل باشد. در اين صورت چه بايد كرد؟ عرض كرديم؛ قانون تكليف را روشن كرده است اما شما همسايه هستيد و نمي‌توانيد تا چيزكي شد، سريع برويد و مأمور بياوريد. با دعوا و مرافعه هم كار از پيش نمي‌رود؛ هرچند كه بعضي وقت‌ها ظاهرا چاره‌اي هم جز اين نيست. بهترين راه‌حل، حفظ خونسردي، رسيدن به يك راه‌حل جمعي و گاهي وقت‌ها كوتاه آمدن از حق و حقوق اوليه است. باور كنيد نمي‌خواهيم شما را به پذيرش حرف زور سفارش كنيم؛ اما گاهي وقت‌ها ضررهاي اين مرافعات بيشتر از منافعي است كه دعوا و مرافعه برايتان به همراه خواهد آورد. چرتكه كه بيندازيد، مي‌فهميد كه چه مي‌گوييم.

  • به يك تفاهمنامه امنيتي برسيد!

چند وقت پيش در آپارتمان محل سكونت نويسنده، سارقي به ساختمان زده و ضبط يكي از ماشين‌هاي داخل پاركينگ را به سرقت برده بود. با قفل يكي از انباري‌ها هم سر و كله زده، كج و كوله‌اش كرده بوده ولي ظاهراً نتوانسته بود كارش را تمام و كمال انجام بدهد. چرا اين اتفاق افتاد؟ چون در اصلي ساختمان معمولي بسته شده و دوقفله نشده بوده. البته مشكل از مالك خودرو هم بوده كه استثنائا در آن شب يادش رفته بود دزدگير ماشين را فعال كند و ضبط ماشين را هم بردارد. اعضاي ساختمان جمع شدند و به اين نتيجه رسيدند كه هر كسي كه از ساعت ۱1- ۱0 شب به بعد وارد ساختمان مي‌شود، موظف است كه در را دوقفله كند؛ طبيعي است كسي هم كه از اين ساعت به بعد مي‌خواهد از ساختمان خارج شود، بايد كليد همراهش باشد؛ اگر‌‌ همان شب برمي‌گردد، هم موقع رفت و هم موقع برگشت در را دوقفله كند. اگر هم كار چند دقيقه‌اي دارد كه تكليف روشن است. البته بعد‌تر قرار شد يك حفاظ هم در راه پله منتهي به پاركينگ نصب شود. شما هم سعي كنيد براي حفظ امنيت ساختمان، به يك تفاهمنامه امنيتي جمعي برسيد؛ برايتان خوب است.

  • با همسايه‌ها حشر و نشر داشته باشيد

متاسفانه قاعده آپارتمان‌نشيني چنين است كه به نسبت خانه‌هاي سنتي‌تر و ويلايي، رفت‌وآمد‌ها كمتر مي‌شود. گاهي وقت‌ها بعد از چند سال سكونت در يك آپارتمان، ممكن است همسايه ۲ طبقه پايين‌تر خود را نشناسيد. ضمن پذيرش وجود اين وضعيت، سفارش نهايي اين است كه سعي كنيد با همسايگان خود، نشست و برخاست و رفت‌وآمد داشته باشيد. اين يك اصل اخلاقي است؛ حضرت امير(ع) مي‌فرمايند چنان پيامبر مرا به رعايت حقوق همسايه‌ها سفارش مي‌كردند كه تصور كردم قرار است همسايه از همسايه ارث هم ببرد! سعي كنيد باب رفت‌وآمد با همسايه‌ها را باز كنيد. نذري دادن، آشنا شدن با آنها، معرفي خود به همسايه‌ها در بدو ورود، ديد و بازديد در ايام شادي و عيد و مناسبت‌ها و... مي‌تواند از راه‌هاي اين آشنايي باشد. باور كنيد اين آشناشدن خوبي‌هاي بسياري براي طرفين دارد. شما بيشتر از فك و فاميل و دوست و آشنا در كنار همسايه‌هاي خود هستيد؛ وقتي كه همسايه‌ها شما را خوب بشناسند و برعكس، حاشيه امنيت رواني براي شما ايجاد مي‌شود.

  • سركشي مداوم يادتان نرود

وقتي يك نفر ماشيني را هل مي‌دهد، دقيقا به اندازه يك نفر به اين ماشين نيرو وارد مي‌شود. اما وقتي كه 5 نفر ماشيني را هل مي‌دهند، به اندازه جمع نيروي 5‌نفر به اين ماشين نيرو وارد نمي‌شود. چرا؟ كار جمعي بدون مشخص كردن نتيجه كار هر نفر، مي‌تواند موجب چنين امري شود كه بعضي‌ها كمتر از حد تلاش كنند، به اين هوا كه ديگران هستند و مشكلي نيست. در آپارتمان‌نشيني نيز اين قاعده صادق است. اگر كل ملك براي شما بود، چنان به سر و وضعش مي‌رسيديد و مواظب هر تركي مي‌بوديد كه نگو و نپرس. اما چون دسته‌جمعي، مالك اين ملك هستيد، گاهي وقت‌ها به هواي اينكه ديگران حواسشان هست، به زير و بم ساختمان دقت نمي‌كنيد. شهروندي تعريف مي‌كرد كه چند روزي روي پشت بام آنها آب ناشي از چكه كولر جمع شده بوده و اگر سر زدن ناگهاني يكي از اعضاي ساختمان نبود، احتمالا براي سقف واحد آخر مشكلي پيش مي‌آمد كه نهايتا هزينه‌اش سرشكن مي‌شد به همه اعضا. يك تفاهمنامه سركشي مرتب به ساختمان هم داشته باشيد. درست است كه ساختمان مدير دارد اما‌‌ همانطور كه عرض شد، به هواي ديگران ننشينيد؛ خودتان هم دست به‌كار شويد.

  • لطفا تلويزيون‌ها را دريابيد

بخش زيادي از وقت مردم صرف تماشاي تلويزيون مي‌شود. با توجه به اينكه اينچ تلويزيون‌ها و نمايشگر‌ها مدام در حال افزايش است و سيستم صوتي‌شان هم در حال ارتقاي روزافزون، اعضاي ساختمان بايد به اين مسئله، توجه خاصي داشته باشند. تلويزيون و نمايشگر معمولا در اتاق پذيرايي جاسازي مي‌شود اما برخي از شهروندان آن را در نزديك‌ترين فاصله به در ورودي آپارتمان قرار مي‌دهند. بالا بودن صداي نمايشگر و تلويزيون (ضبط صوت كه ديگر منقرض شده، موسيقي هم با همين سيستم‌ها گوش داده مي‌شود و شامل قاعده ما مي‌شود)، جزو مرسوم‌ترين مشكلات و گلايه‌هاي آپارتمان‌نشين‌هاست.

  • سيگاري‌ها رعايت كنند

با توجه به درصد قابل توجه سيگاري‌ها، احتمال اينكه يكي از همسايگان شما سيگاري باشد يا اينكه حتي خداي ناكرده خود شما سيگاري باشيد، فراوان است. در اين صورت بايد به‌شدت رعايت حال ديگران را بكنيد. درست است كه مي‌گويند چهارديواري اختياري، ولي توجه داشته باشيد كه دود سيگار شما و بوي بد آن صرفا در چهارديواري شما محبوس نخواهد ماند و ديگر همسايه‌ها را نيز آزار خواهد رساند. اگر خداي ناكرده خودتان سيگاري هستيد، مراعات ديگران را هم بكنيد. اگر هم همسايه‌هاي شما سيگاري هستند، محترمانه تذكر بدهيد. استفاده از كوچه و پشت بام براي مصرف سيگار، البته سفارش به جايي است.

  • راهرو، شهربازي نيست

اگر جزو خانواده‌هاي بچه‌دار هستيد، لطفا كمي مراعات همسايه‌ها را هم بكنيد. چاره‌اي هم نيست، آپارتمان‌نشيني است و دردسر‌هايش. موقع بازي كردن بچه‌ها، لطفا مراقب باشيد كه بالا و پايين پريدن و سر و صدايشان، همسايه‌ها را اذيت نكند. مواظب تردد بچه‌ها در راهرو‌ها باشيد؛ بعضي از شهروندان، با توجيه كوچك بودن آپارتمان، بچه‌ها را در راهرو‌ها‌‌ رها مي‌كنند تا بازي كنند. مراقب سر و كله زدن بچه‌ها با آسانسور و نيز بازي با آن هم باشيد. سخت است؛ اما چاره چيست؟ مي‌توانيد بچه‌ها را مرتب به پارك و بوستان ببريد تا در آپارتمان‌هاي تنگ و كوچك، بي‌قراري نكنند.

  • مراقبت‌هاي پاركينگي يادتان نرود

مالكاني كه صاحب پاركينگ هستند بايد حواسشان را حسابي جمع كنند كه ماشين خود را چسبيده به در انباري ديگران پارك نكنند. جوري هم ماشين را پارك نكنند كه ديگران، قادر به استفاده از فضاي پاركينگي خود نباشند. اين مورد هم، معمولا محل مرافعات زيادي مي‌شود. پارك كردن ماشين در فضاي پاركينگي خود، بدون ايجاد مزاحمت براي ديگران، واقعا كار سختي نيست. مالكان خودرو همچنين بايد توجه داشته باشند كه عمليات گرم كردن ماشينشان را در پاركينگ ساختمان انجام ندهند؛ دود و سر و صداي ناشي از اين كار، واحدهاي هم كف و بالا‌تر را حسابي اذيت خواهد كرد.

  • گروه‌هاي همسايگي به گوش

جلسات مجازي، مي‌تواند جايگزيني براي جلسات حضوري باشد
از سخت‌ترين كارهايي كه در آپارتمان‌نشيني انجام مي‌شود، دادن تذكر به همسايه‌هاست. چرا سخت است؟ بالاخره همسايه است ديگر، مدام چشم توي چشم هم خواهيد داشت. اينكه برويد و در خانه مردم را بزنيد و بگوييد كه مثلا صداي تلويزيونت را كم كن، باور كنيد كار راحتي نيست. خيلي‌ها به‌خاطر همين سخت بودن مواجهه حضوري، سعي مي‌كنند از تذكر دادن به همسايه‌ها خودداري كنند و شرايط نابهنجار را تاب بياورند.

بعضي‌هاي ديگر هم مثل اينكه تذكر دادن بلد نيستند و حتما بايد با طرف مقابل دعوا كنند. تعادل داشتن در اين ميانه خيلي مهم است؛ اينكه هم تذكر بدهيد، هم دعوا راه نيندازيد.

از ساده‌ترين راه‌هايي كه مي‌توان براي تذكر دادن و در عين حال درگير ‌نشدن با همسايه‌ها پيش رو داشت، استفاده از شبكه‌هاي اجتماعي است. تعجب مي‌كنيد؟ در حال حاضر در بعضي از شبكه‌هاي اجتماعي مجازي، صفحه‌هاي خانوادگي راه افتاده. نفعش هم اين است كه اعضاي فاميل كه مثلا ‌ماه به‌ماه به هم زنگ نمي‌زنند و همديگر را نمي‌بينند، هر روز براي هم پيغام و پسغام مي‌فرستند و بيشتر در جريان امور قرار مي‌گيرند.

شما هم مي‌توانيد صفحه‌ها و گروه‌هاي همسايگي بسازيد و از طريق اين صفحات اجتماعي تذكرات را بدهيد، در جريان امور ساختمان قرار بگيريد، جلسات مجازي تشكيل بدهيد و... . لابد مي‌پرسيد مگر تا خانه همسايه‌ها چند قدم راه هست كه نياز به اين همه دنگ و فنگ وجود داشته باشد؟ مسئله، همان رودربايستي موجود است؛ در صفحه‌هاي مجازي راحت‌تر مي‌توانيد تذكر بدهيد وگرنه قرار نيست به خاطر وجود اين شبكه‌ها كل ارتباط‌تان را با همسايه‌ها قطع كنيد، ضمن اينكه برگزاري جلسات مجازي راحت‌تر از جلسات حضوري است. در جلسات حضوري، يكي هست، يكي نيست، يكي دير مي‌آيد، يكي زود مي‌خواهد برود و... . مي‌بينيد چقدر وجود جلسات مجازي، كار را راحت‌تر مي‌كند؟ از سوي ديگر، مي‌توانيد از طريق اين گروه‌ها فرايند فرهنگ پذيري قواعد آپارتمان‌نشيني را هم بهتر دنبال كنيد.

  • به جاي گلايه، اشاعه دهيد

آيتم‌هاي فرهنگ آپارتمان‌نشيني، البته تمامي ندارد. بهترين كار، استفاده از بردهاي كوچك و متوسط است. مي‌توانيد موارد مربوط به اين فرهنگ را، كه غالبا در ساختمان شما رعايت نمي‌شود يا كمرنگ است، بنويسيد و در اين برد نصب كنيد. تهيه كتابچه‌هاي راهنماي آپارتمان نشيني هم، كه بعضي‌هايش هم به طنز و كاريكاتور تهيه شده، مي‌تواند در ارتقاي اين فرهنگ، ياري رسان اعضاي ساختمان شما باشد. پرينت گرفتن از اين موارد و تحويل اعضا دادنش، مي‌تواند كارساز باشد. همه‌اش نبايد گلايه كرد، كاري هم براي جاافتادن اين فرهنگ در ساختمان خود بايد انجام داد.

کد خبر 287128

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha