چهارشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۵:۵۶
۰ نفر

الهام کاظمی: حکایت روسری خریدن برای مادر‌ها تا حدودی همسنگ جوراب خریدن برای پدرهاست.

شال و روسری

روسري زياد استفاده مي‌شود و هر چقدر هم كه خودشان روسري داشته باشند يك روسري نو و جديد بازهم ذوق‌زده‌شان مي‌كند و به كارشان مي‌آيد. روسري خريدن اندازه دانستن نمي‌خواهد، زياد گران يا زياد ارزان نيست، طرح و فرم و رنگ و قيمتش متنوع است و خلاصه دستمان براي خريدنش باز است. براي اين كار، غيراز خريد تك نفره، مي‌توانيد يك مغازه شال و روسري‌فروشي مناسب، نشان كنيد و براي همسر يا مادرتان گردش كوچكي ترتيب بدهيد تا روسري مورد علاقه‌شان را خودشان انتخاب كنند. مي‌توانيد اين گردش كوچك را بسته به پول باقيمانده توي جيبتان با رفتن به يك رستوران، كافه يا بستني‌فروشي كامل كنيد.

  • چه انتخاب‌هايي داريم؟

زيبايي يك روسري يا شال را مدل، جنس، طرح، رنگ و اندازه آن به‌وجود مي‌آورد. هر كدام از اين ويژگي‌ها اهميت خاص خودشان را دارند و در مقبول افتادن هديه شما تأثير گذارند.

  • رنگ و طرح

مهم‌ترين ويژگي شال يا روسري رنگ و طرح آن است. رنگ‌هاي رايج و ملايم، رنگ‌هاي خاص و سير، هر كدام طرفداران خودشان را دارند. در طرح شال و روسري هم آنقدر تنوع وجود دارد كه نمي‌شود دسته‌بندي دقيقي از آن ارائه كرد اما كالاي غالب در بازار چيزي است كه خواه ناخواه انتخاب‌هاي شما را محدود و هدايت مي‌كند. براي انتخاب طرح و رنگ هم بهتر است اول به طرح و رنگ‌هاي شال و روسري‌هاي كسي كه مي‌خواهيد برايش هديه بخريد توجه كنيد و سعي كنيد هديه‌‌تان در‌‌ همان سبك اما كمي متفاوت‌تر باشد. بهتر است موقع انتخاب رنگ، رنگ پوست و چشم‌ها را هم درنظر بگيريد.

طرح سنتي: طرح‌هاي سنتي اين روزها مورد پسند همه هستند. جز چاپ‌هاي سنتي كه در چند سال اخير مد شده‌اند، روسري‌هاي سنتي اصيل انواع مختلفي دارند و هر كدام متعلق به شهر و قوم و قبيله‌اي هستند. هر كدام از اين روسري‌هاي سنتي داراي ويژگي‌هاي خاصي ازجمله اندازه، رنگ و طرح خاص خود هستند. گلوني، روسري مخصوص زنان و دختران استان لرستان با طرح‌هاي خلوتي از بته‌جقه و گل‌هاي تك‌رنگ يا 2 رنگ است. چارقدهاي تركمني هم روسري‌هاي بزرگ و ريشه‌داري هستند، نخي و با گل‌هاي رنگارنگ. چارقد مازندراني هم رنگ زمينه روشن و اغلب سفيد دارد با حاشيه‌هاي گلدار و ريشه‌هاي بلند. شال‌هاي جنوبي يا اصطلاحا بندري رنگ‌هاي گرم دارند و با طرح‌هاي مشبك سوزن‌دوزي يا پولك دوزي و آينه‌دوزي شده تزيين شده‌اند. براي روسري‌هاي سنتي اصيل بايد سراغ مغازه‌هاي لوازم سنتي‌فروشي، بازار بزرگ و جمعه بازار برويد چون كم پيدا مي‌شوند روسري‌فروشي‌هايي كه اين روسري‌هاي سنتي واقعي را داشته باشند اما اگر پيدا بشوند به‌طور قطع يك هديه ارزشمند و فراموش‌نشدني خواهند بود.

طرح‌هاي مدرن: طرح‌هاي زنجيري و طرح‌هايي برگرفته از برند‌هاي خاص، جزو طرح‌هاي مدرن هستند كه با هر سليقه‌اي جور نيستند اما خب طرفداران و كاربرد خودشان را دارند. شال‌ها و روسري‌هاي راه راه و چهارخانه پركاربرد‌تر و متنوع‌تر هستند و طرفداران بيشتري هم دارند.

تك‌رنگ: شال‌هاي تك‌رنگ هميشه لازم و كاربردي هستند. تنوع رنگ شال‌هاي نخي به قدري زياد است كه به‌راحتي مي‌توانيد با انتخاب يك رنگ ناب و جديد هديه مناسبي تهيه كنيد.

  • نوع

قبل از هر چيز بايد درنظر بگيريد كه مادر يا همسرتان بيشتر روسري سرشان مي‌كنند يا شال. خانم‌ها اصولا فقط با يكي از اين دو نوع راحت هستند. اكثر كساني كه شال سرشان مي‌كنند زياد با روسري كنار نمي‌آيند و برعكس كساني كه به روسري عادت دارند كم پيش مي‌آيد كه‌ شال سر كنند. پس بهتر است ريسك نكنيد و چيزي بخريد كه متناسب با تيپ و سليقه‌شان باشد. اگر هم مي‌خواهيد براي تنوع ايجاد كردن انتخابتان را برعكس كنيد، بايد چيزي كه مي‌خريد به قدر كافي جذاب، متناسب و وسوسه‌انگيز باشد.

  • جنس

خانم‌ها كه خودشان واردند اما براي آقايان بگوييم كه شال و روسري هر كدام جنس‌هاي بسيار متنوعي دارند. اكثرا جنس شال‌ها نخي، پشمي يا حرير است. روسري‌ها هم در انواع سنتي‌تر نخي و پشمي هستند اما ساتن و ابريشم جنس ويژه و متداول روسري است. البته اين جنس‌ها هر كدام چندين زيرمجموعه خوب و بد دارند. جنس‌هاي حرير و پشمي تك‌فصل هستند اما جنس‌هاي نخي، ساتن و ابريشم اصولا در همه فصل‌ها استفاده مي‌شوند. تراكم و نظم تار و پود، دوخت لبه، نوع ريشه‌ها، چروك‌پذيري و لطافت، چيزهايي هستند كه بايد موقع انتخاب جنس روسري به آنها دقت كنيم.

نخي: شال‌ها و روسري‌هاي نخي، خصوصا در فصل گرما طرفداران خيلي زيادي دارند. اين جنس، زيرمجموعه پارچه‌هاي پنبه‌اي است و گرما را از خودش عبور مي‌دهد؛ يعني حرارت بدن را به بيرون منتقل مي‌كند، در نتيجه خنك است. علاوه بر اين به‌راحتي لكه‌گيري و شسته مي‌شود، در برابر ساييدگي مقاوم است و راحت اتو مي‌شود. مهم‌تر اينكه شال‌ها و روسري‌هاي نخي راحت‌تر روي سر مي‌ايستند و سر نمي‌خورند.

حرير: در بازار اصطلاحا به هر نوع شال يا روسري نازك و خنك حرير مي‌گويند اما پارچه‌هاي حرير اصل، سبك‌تر، لطيف‌تر و لخت‌تر از انواع ديگر روسري و شال‌هاي نازك هستند و قيمت گران‌تري هم دارند. شال‌ها و روسري‌هاي حرير براي مهماني‌هاي تابستاني بسيار مناسبند و ظاهر زيبايي هم دارند. البته جنس حرير براي شال بيش از حد سُر است و روي سر بند نمي‌شود.

ساتن: روسري‌هاي ساتن طرفداران خاص خود را دارند؛ طرفداراني كه خوب بلدند با اين جنس پارچه چطور كنار بيايند. ساتن‌ها سطحي صاف و براق دارند اما پشتشان مات است. روسري‌هاي ساتن موجود در بازار طرح‌هاي زيبايي دارند و از نمونه‌هاي ابريشمي ارزان‌تر هستند اما فقط كساني مي‌توانند اين روسري‌ها را سر كنند كه قلق پارچه ساتن دستشان باشد.

ابريشم: روسري‌ها و شال‌هاي ابريشم سبك، مقاوم و لطيفند. در زمستان و تابستان قابل استفاده‌اند و دير چروك مي‌شوند. روسري‌ها و شال‌هاي ابريشمي بيشتر مجلسي هستند و با طرح‌ها و رنگ‌آميزي‌هاي زيبايي در بازار موجودند. ابريشم پارچه‌اي نفيس و محبوب است و براي هديه بسيار مناسب.

  • موقع خريد دقت كنيد

شال‌ها و روسري‌ها بسته به جنس، طرح و اندازه، قيمت‌هاي بسيار متنوعي دارند. شال‌ها عموما ارزان‌تر از روسري‌ها هستند. قيمت شال‌هايي با جنس معقول در تهران از 20هزار تومان شروع مي‌شود تا 70هزار تومان و قيمت روسري‌ها از 20هزار تومان تا 200هزار تومان متغير است.

موقع خريد دقت كنيد روسري زدگي و نخ‌كش‌شدگي و لك نداشته باشد.
موقع خريد دقت كنيد به سليقه خودتان و ويژگي‌هاي مورد علاقه همسر يا مادرتان توجه كنيد نه سليقه فروشنده يا مُد روز.
موقع خريد دقت كنيد به اسم تخفيف ويژه روز مادر، روسري را گران‌تر از قيمت معمول نخريد!
موقع خريد دقت كنيد هديه را در بسته‌بندي شكيلي بپيچيد. پاكت‌هاي دسته‌دار رنگي بهترين بسته‌بندي براي هديه دادن روسري هستند چون كاغذ پيچ كردن ممكن است باعث چروك شدن هديه‌تان شود.
چه براي شال و چه براي روسري هرچقدر اندازه بزرگ‌تر باشد بهتر است. چون شال و روسري بزرگ‌تر شكيل‌تر هستند و راحت‌تر و خوش فرم‌تر روي سر مي‌ايستند. عرض شال‌ها بهتر است 90سانتي‌متر به بالا باشد چون لبه شال بايد روي سر تا بخورد. روسري‌ها هم هرچه بزرگ‌تر باشند در گره زدن دسته‌ها زيبا‌تر مي‌ايستند. حداقل عرض روسري بهتر است 100 تا 110سانتي‌متر باشد.

کد خبر 291585

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha