شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: شهردار تهران گفت: گاهی گفته می‌شود خیلی از محیط‌های شهر ما مردانه است و حتما نیاز داریم این رویکرد را داشته باشیم که شهر در خدمت بانوان هم بتواند قرار گیرد تا بتوانیم به نیمی از جمعیت ما که بانوان هستند، خدمت خوب و صادقانه‌ای داشته باشیم.

قالیباف

به گزارش "تهران سما"، محمد باقر قالیباف، شنبه 22 فروردين، طی سخنانی در جشن نگین آفرینش که به مناسبت میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) در محل تالار ایوان شمس برگزار شد، نظام مقدس جمهوری اسلامی را یکی از نعمت‌های بزرگ توصیف کرد که در این عصر نصیب همه شده است و ابراز داشت: بدون تعارف عظمت و جایگاهی که انقلاب به زنان داده است بی‌نظیر است. زنان در قبل از انقلاب چه جایگاهی داشتند؟ حداکثر می‌خواستند بگویند که به صورت بسیار محدود، آن هم در تثبیت کارهای خدماتی، اقتصادی و شغلی ایفای نقش می‌کنند که حتما تثبیت کارهای خدماتی و اقتصادی نسبت به جمعیت و نسبت به امروز کمتر بود. همچنین این کار با آن شرایط زشت خودش دنبال می‌شد که هیچ سنخیتی با فرهنگ اسلامی و ایرانی ما نداشت.

وی تاکید کرد: حتی اگر مباحث عاطفی را هم مطرح می‌کردند، در حقیقت ماجراجویی عاطفی و لذت جویی بود. هرگز اجازه ندادند که زنان در مسایل بنیادین و اساسی جامعه ایفای نقش کنند اما به برکت انقلاب اسلامی امروز زنان ما در مسایل بنیادین و اساسی جامعه به خوبی نقش ایفا می‌کنند.

شهردار تهران ادامه داد: ما این را قبول نداریم که زنان خانه‌نشین باشند و تقسیم کار اینگونه باشد که زن صرفا برای خانه و مرد برای بیرون از خانه باشد. در مقابل این را هم قبول نداریم که به زنان مثل مردان، در همه عرصه‌ها در حد وظایف خدماتی، شغلی و تثبیت اقتصادی صرف نگاه کنیم.

قالیباف تصریح کرد: بنده این را بار‌ها و با صدای بلند گفته و به آن افتخار کرده‌ام که ما از بزرگان، اندیشمندان و فقها در حوزه دین و فرهنگ اصیل اسلامی این را فهمیده‌ایم که هیچ نقشی برای زنان مهم‌تر از نقش مادری نیست. هر کاری که سایه به نقش مادری بیندازد، حتما بزرگ‌ترین خسارت را به آینده جامعه می‌زند و به منابع انسانی و رشد جامعه ظلم شده است.

شهردار تهران با بیان اینکه نگاه ابزاری به زنان حتما نگاهی شکست خورده و محکومی است، اظهار داشت: گاهی بعضی حرف‌ها و جریانات سیاسی، برخی موضوعات را آنطوری که می‌خواهند بیان می‌کنند اما ما به آن‌ها کاری نداریم. در چند وقت قبل حرف ما در محیط شهرداری به طور روشن این بود که اگر این امکان در فضای اداری وجود دارد که شرایطی را در اینجا داشته باشیم تا کرامت زنان حفظ شود، باید به این سمت حرکت کنیم.

وی ادامه داد: همه شما چه به عنوان بانویی که در محیط کار فعالیت می‌کنید، چه به عنوان یک مادر و چه به عنوان یک همسر حتما باید در محیط کاری خود احساس امنیت و راحتی - هم برای خودتان و هم برای همسرتان - داشته باشید. همه حرف ما این بود که بدون شک اختلاط‌های بی‌دلیل و طولانی مدت کانون گرم خانواده‌ها را دچار خدشه می‌کند؛ نه برای بانوان بلکه برای آقایان هم همینطور است. این موارد در حقیقت منزلت زنان، پیشگیری از یک تزلزل در محیط خانواده‌ها و تقویت و تحکیم بنیان خانواده است.

قالیباف افزود: غرب بعد از ده‌ها سال و قرنی که بر آن‌ها گذشت، به این نتیجه رسیدند که کانون خانواده‌های آنان مستحکم نیست و امروز به دنبال معنویت و گرم کردن کانون خانواده‌های خود هستند. بنابر این ما باید تلاش کنیم که مشارکت زنان در عرصه‌های مهم اجتماعی، بر اساس نیاز کشور و جامعه ما باشد. این حرکت باید جهت دار و معنا بخش باشد، بدین معنی که دقیقا به اینجایگاه‌ها توجه کرده و شئونات را رعایت کنیم.

وی در ادامه تصریح کرد: ما گاهی در محیط دانشگاه شاهد هستیم که در رشته معدن ۵۰ دانشجو سر کلاس حضور دارند و ۴۰ نفر از آن‌ها خانم هستند. واقعا کار معدن چه تناسبی با محیط کار بانوان دارد؟ اینجا است که تاکید می‌کنیم توجه به منابع انسانی و جایگاه و شخصیت زن اهمیت دارد.

شهردار تهران تاکید کرد: حتما زنان ما در جامعه و در بخش‌های مختلف باید به تولید کشور، مولد بودن و پیشرفت کشور توجه داشته باشد و بستر لازم برای ایفای نقش آن‌ها در عرصه‌های مدیریتی و کلیدی فراهم شود. همانطور که این بستر در گذشته فراهم شده و در آینده نیز باید بیش از گذشته این بستر مهیا شود. ما نیز در مجموعه شهرداری تهران این را جزو وظایف خودمان می‌دانیم.

قالیباف یادآور شد: البته من همیشه از حوزه ارزیابی و انتصابات این گله را دارم که باید به این سمت حرکت کنیم. هر چند که نسبت به گذشته افزایش چشمگیری در مدیریت بانوان در شهرداری تهران داشتیم اما همیشه حرف ما این است که ۱۰ درصد مدیران شهرداری باید از میان بانوان انتخاب شوند.

وی افزود: هرچند برخی افراد در ظاهر و پشت تریبون خیلی از خانم‌ها طرفداری می‌کنند اما من معتقدم در این بخش، در کلام و عمل یکسان رفتار کرده و به اندازه‌ای که حرف زدم، به‌‌ همان میزان نیز عمل کردم. خیلی از کسانی که امروز حرف می‌زنند شاید جزو کسانی بودند که مخالف ایفای نقش پلیس بانوان بودند اما ما بیش از ۲۰ ماه در این زمینه تلاش کردیم و مقام معظم رهبری موافقت کردند که بانوان به پلیس بیایند، سیر مراحل نظامی و انتظامی را طی کنند و درجه بگیرند. اما آنجا یک حرف داشتیم و گفتیم کجا شان و کرامت زن اجازه می‌دهد یک خانم سر چهار راه و تقاطعی بایستد، سوت بزند و راه باز کند؟ یعنی اگر چنین شغلی را به یک زن بدهیم، حرمت او را حفظ کرده‌ایم؟

وی ادامه داد: اگر یک زن را برای نگهبانی در فلان پاسگاه مرزی فرستادیم که از یک آبادی تا آنجا سه تا چهار ساعت با ماشین راه است، یعنی دیگر جایگاه و شئونات زن را حفظ کردیم و برابری و عدالت را رعایت کردیم؟ البته نمی‌توانیم بگوییم که چون شرایط اینگونه است، پس اصلا زنان در این محیط‌ها حضور نداشته باشند چرا که هم نیامدن آن‌ها غلط است و هم حضور آن‌ها در سر چهار راه‌ها برای باز کردن راه.

قالیباف تصریح کرد: حرف ما این است که حتما یک دختر و بانوی جوان، آموزش دیده و افسر ما باید در کلانتری بنشیند که وقتی یک خانواده‌ای وارد می‌شود، احساس کند یک افسر زن با سواد و مسلط در مقابل او نشسته است و وقتی این خانم را می‌بیند احساس آرامش می‌کند. حتی ده‌ها موضوع وجود دارد که شاید از جهت شرعی هم لازم نباشد یک آقا در جریان کار آن‌ها قرار داشته باشد. بر این اساس بود که بنده محکم پای این کار ایستادم و این اقدام را در کشور نهادینه کردیم. از این رو در برخی موارد گفتیم باشد و در جاهایی نیز با همین منطقی که توضیح دادم، گفتیم نباید باشد. حالا یک عده‌ای می‌آیند و حرفی می‌زنند، اجازه بدهید حرف بزنند.

شهردار تهران در ادامه ابراز داشت: گاهی گفته می‌شود خیلی از محیط‌های شهر ما مردانه است و حتما نیاز داریم این رویکرد‌ها را داشته باشیم که شهر بتواند در خدمت بانوان هم قرار گیرد تا بتوانیم به نیمی از جمعیت ما که بانوان هستند، خدمت خوب و صادقانه داشته باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نامگذاری امروز به عنوان «کرامت و منزلت زنان و مادران»، تاکید کرد: بدون شک هر چند زندگی حضرت زهرا (س) دوره بسیار کوتاهی داشته، اما از تمامی ابعاد بی‌نظیر است. حضرت زهرا (س) وقتی به عنوان یک دختر در بیت نبی مکرم اسلام (ص) به عنوان بزرگ‌ترین پیامبر و خاتم رسل حضور داشتند، نبی مکرم اسلام (ص) این دختر خود را مورد ستایش و تکریم قرار می‌دهند و این عظمت حضرت زهرا (س) است.

شهردار تهران ادامه داد: ما وقتی در تاریخ نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که اندیشمندان مسیحی و مسلمان و انسان‌های آزاده دنیا نسبت به حضرت مولی الموحدین علی (ع) چه می‌گویند؛ ایشان شجاع‌ترین و بزرگ‌ترین سردار اسلام، مولود کعبه و شهید محراب بودند و حضرت زهرا (س) در همسرداری نیز همسر چنین کسی بودند و این امام نیز در مقابل حضرت زهرا (س) خضوع و خشوع می‌کنند.

قالیباف خاطر نشان کرد: حضرت زهرا (س) به عنوان یک مادر نیز فرزندانی را تقدیم جامعه می‌کند که همه آزادگان جهان، انسانیت و تمامی انسان‌ها مدیون فرزندان ایشان است. امروز نه تنها مسلمانان و شیعیان بلکه هر انسان آزاده‌ای در دنیا در مقابل فرزندان حضرت زهرا (س) تسلیم است.

وی در ادامه به نقش حضرت زهرا (س) در مسایل اجتماعی و سیاسی پرداخت و گفت: در خطبه‌ای که حضرت زهرا (س) بیان می‌کنند و در موضع گیری که انجام می‌دهند، با زبان، حضور، قلم و جانشان مسیر صحیح اسلام را برای همیشه تضمین می‌کنند. وقتی می‌گوییم حضرت زهرا (س) الگوی امروز جامعه ما است، ریشه در این بحث‌ها دارد. کدام زن را می‌توانیم پیدا کنیم که چنین ویژگی داشته باشد؟ از این رو این ما هستیم که باید تلاش کنیم درک درست و شناخت دقیق و عمیقی از این حضرت پیدا کنیم.

وی در پایان گفت: امیدوارم بتوانیم با الگو قرار دادن حضرت زهرا (س) و اهل بیت (ع)، درک درست از فضای امروز و تغییرات جامعه داشته ومسیر خوبی برای آینده شهر و کشور خود رقم بزنیم و به عنوان یک خدمتگزار در مجموعه شهرداری تهران در خدمت همکاران بانو در درون سازمان شهرداری و همه شهروندان در شهر تهران باشیم.

کد خبر 291846

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha