یکشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۷
۰ نفر

شهردار تهران گفت: فهم بنده از همزبانی تنها این نیست که ما با هم، هم‌سخن باشیم و یک حرف بزنیم.

قالیباف: پروژه مصلای تهران را تمام خواهم کرد

در حقيقت همزباني اين است كه مديران، مسئولان و مجموعه جامعه ما ناسخ و منسوخ هم نباشند و البته كه همدلي از همزباني هم بهتر است. محمدباقر قاليباف صبح ديروز در سخناني در نخستين همايش فصلي مديران شهرداري تهران در سال 1394 كه با حضور معاونان و مديران شهري و جمعي از اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران در محل تالار ايران‌زمين برگزار شد، با اشاره به نامگذاري سال‌جاري به‌عنوان سال همدلي و همزباني بين مردم و مجموعه دولت و مديران، ابراز داشت: مقام معظم رهبري اين تعبير را به‌كار بردند كه مردم به‌عنوان كارفرما و ما نيز به‌عنوان خدمتگزاران و پيمانكاران مردم هستيم و امسال را سال همدلي و همزباني ناميدند. شايد اين تأكيد بر اين موضوع باشد كه در شرايط پيش رو بيش از هر زمان ديگري نيازمند وحدت و انسجام واقعي هستيم.

وي خاطرنشان كرد: طبيعتا ما از پيام مقام معظم رهبري اينگونه درك مي‌كنيم كه هرگونه حركت به سمت اختلاف، بهانه‌گيري و تضعيف‌كردن مجموعه‌هايي كه مشغول خدمت به مردم هستند كار پسنديده‌اي نيست، مخصوصا در راس آن دولت قرار دارد كه در اين شرايط سخت بار سنگين را به دوش مي‌كشد. بايد بگوييم همدلي در معناي اصلي خودش يعني اينكه بايد يك عمل همسو انجام دهيم و تشتت در اقدامات و عمل ما وجود نداشته باشد. البته اين امر به‌معناي آن نيست كه كار كارشناسي بين هر دستگاهي و مجموعه‌اي وجود نداشته باشد.

وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به سياست‌هاي كاري شهرداري تهران در سال‌جاري، خطاب به مديران شهرداري تهران تصريح كرد: هيچ‌كس حق ندارد كاري خارج از برنامه سال 94 انجام دهد و نبايد خارج از رديف‌ها، پروژه‌ها و برنامه پيش برويم. در اين ميان بايد اولويت را به پروژه‌هاي نيمه‌تمام و پروژه‌هاي بالاي 50درصد به‌عنوان پروژه‌هاي اولويت‌دار بدهيم و سپس پروژه‌هاي تصويب‌شده جديد را آغاز كنيم. همچنين ضروري است شيبي كه شوراي اسلامي شهر تهران به‌منظور جمع‌كردن گسترش‌هاي بي‌رويه ارائه كرده را مدنظر داشته باشيم و آن سياست‌ها را دنبال كنيم.

قاليباف با تأكيد بر اينكه موضوعات مربوط به سلامت اداري، مبارزه با فساد و شفافيت مالي بايد همانند گذشته پيگيري شده و اين زنجيره تكميل شود، تأكيد كرد: ما هيچ وقت ادعا نداريم كه ريشه فساد را در شهرداري مي‌خشكانيم، اما گسترش فساد نبايد اتفاق بيفتد و فساد رو به كاهش نيز بيايد؛ به خصوص اينكه بايد كار را سيستمي اصلاح كنيم.

شهردار تهران در نخستين همايش فصلي مديران شهرداري تهران گفت: 2 نقطه داريم كه توليد فساد از آنجا آغاز مي‌شود؛ يكي حوزه شهرسازي و دوم حوزه درآمدها در بحث پول، چك و غيره است كه اين مورد را بايد به‌صورت سيستمي درست كنيم، البته اين موضوع را اصلاح كرده و تصميم‌ها را گرفته‌ايم اما امسال بايد اين موضوع را با قدرت دنبال كنيم. شهردار تهران در تشريح ادامه سياست‌ها و رويكردهاي سال‌جاري شهرداري تهران بر ضرورت توجه به بحث معماري و نما، رويكردهاي 18گانه فرهنگي و اجتماعي، موضوعات اجتماعي و مسائل مرتبط با آسيب‌هاي اجتماعي و فقرزدايي تأكيد كرد.

وي در ادامه عنوان داشت: فهم ما از دين و بزرگان اسلامي اين است كه نماد جامعه اسلامي در حوزه شهرداري كه ما مسئوليت آن را بر عهده داريم 2 چيز بايد داشته باشد و 2 چيز نبايد داشته باشد. آن 2 چيزي كه بايد داشته باشد تعليم و تكريم است و آن 2 چيزي كه نبايد داشته باشد فقر و تكاثر است. بنابر‌اين در همه كارهاي فرهنگي بايد محور 18گانه را مدنظر قرار داشته باشيم و ببينيم آيا تكريم و تعليم و مبارزه با فقر و تكاثر را دنبال مي‌كند يا خير؟ اين موارد شاخص‌هاي ماست.

شهردار تهران همچنين بر ضرورت اجراي طرح «خط سفيد» در شهر تهران تأكيد كرد و گفت: بودجه‌اي كه به اين منظور تصويب كرده‌ايم با اولويت نظم و انضباط ترافيكي و با تأكيد بر خط سفيد در شهر تهران است. در اين راستا همه مناطق تلاش كردند و زيرساخت‌هاي مرتبط با اين موضوع آماده‌سازي‌ شده است تا جايي كه اولويت برنامه بهار نيز بر اين موضوع متمركز شد و حوزه‌هاي عمراني و حمل‌ونقل در اين زمينه تلاش كردند. به گفته قاليباف، آغاز فصل ارديبهشت، آغاز زمان اجراي دقيق طرح خط سفيد در شهر تهران است و شهرداري تهران اين طرح را با محوريت شعار «آسمان آبي، زمين پاك» دنبال خواهد كرد.

  • كسي از مجموعه شهرداري خداحافظي نكرده است

شهردار تهران در ادامه به جابه‌جايي تعدادي از معاونان و مديران شهرداري تهران اشاره كرد و گفت: البته كه كسي از جمع كاري ما خداحافظي نكرده است بلكه عزيزي از يك موضع كاري، به يك موضع كاري ديگر رفته و اين مثل يك تيم ورزشي است كه نقش و محل بازي يك فرد عوض شده است، اما همه اين موارد مربوط به تيم كاري در مجموعه شهرداري تهران است.

قاليباف تأكيد كرد: اين ظرفيت از قبل هم وجود داشته است و امروز با شناختي كه از مجموعه شهرداري پيدا كرده ايم، سيستم ارتقاي كار خود را در سطوح مختلف شهرداري تهران انجام مي‌دهد. قاليباف در ادامه با اشاره به انتصاب محمود صلاحي به‌عنوان رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، تصريح كرد: سازمان فرهنگي هنري جاي مهمي است و صلاحي نيز از چهره‌هاي فرهنگي به شمار مي‌رود. به گفته وي حجت الاسلام مرادي نيز از اين پس به عنوان مشاور فرهنگي شهردار تهران فعاليت مي‌‌كند.

شهردار تهران در ادامه به انتصاب ناصر اماني به‌عنوان معاون برنامه‌ريزي و توسعه شهري شهرداري تهران اشاره كرد و گفت: ايشان نيز برادر شناخته‌شده، زحمتكش، رزمنده و خانواده شهيد است كه شناخت خوبي از شهرداري تهران دارد و اميدوارم در برنامه‌ريزي‌ها موفق باشد.

محمدباقر قاليباف همچنين يادآور شد: دكتر مازيار حسيني در حوزه كار عمراني نشان داد كه انتخاب ما در ابتدا به‌منظور انتصاب ايشان اشتباه نبوده است. ايشان آن موقع نيروي جواني بود كه شايد تجربه كار مديريتي در اين سطح را نداشت اما زحمت كشيد و خوش درخشيد، به‌گونه‌اي كه آثار و بركات آن در شهر قابل مشاهده است. شهردار تهران با اشاره به تكميل كار عمراني پروژه مصلاي بزرگ تهران از سوي شهرداري تهران، تصريح كرد: مصلاي تهران پروژه مهمي است كه اخيرا در شهر تهران به ما واگذار شده و از بنده مطالبه شده است. مقام معظم رهبري فرمودند كه بايد برويد و اين مصلاي تهران را حل و فصل كنيد.

در اين ميان از آنجا كه دكتر مازيار حسيني از جزئيات كار مطلع است، در اين كار مشغول به فعاليت خواهد شد. البته آنجا سختي‌هايي هم دارد كه سختي‌ها و غصه‌ها براي من است؛ من با افتخار غصه‌هايش را مي‌خورم و با كمك دوستان پروژه مصلاي تهران را تمام خواهم كرد. به گفته شهردار تهران، نماد مصلاي تهران تنها يك پروژه نيست بلكه يك نماد انقلابي، ديني و معماري ماست كه به‌عنوان يك پروژه شاخص تمدن جديد اسلامي باقي خواهد بود.

قاليباف در ادامه با تقدير از زحمات عليرضا نادري در حوزه شهرسازي و معماري، ابراز داشت: از سال 89 كه بوستان ولايت كار خود را آغاز كرد، بحث شد كه 30درصد احداثات انجام دهيم و 70درصد براي فضاي سبز باز باقي بگذاريم. اما وقتي گزارش طرح اوليه را خدمت مقام معظم رهبري ارائه كردم، احساس كردم اگر بتوانيم چاره‌انديشي كنيم و همه آنجا را به‌عنوان يك زيرساخت با مركزيت كار فضاي سبز و اكولوژيكي نگاه كنيم، به خواسته مقام معظم رهبري و منفعت شهر نزديك‌تر است. اين در شرايطي است كه شهرداري هيچ منفعت اقتصادي از اين فضا نبرد و به جز هزينه‌هاي اين بوستان، درآمدي از آن كسب نكند.

شهردار تهران ادامه داد: به همين منظور تلاش كرديم و طرح بوستان ولايت زده شد. در اين طرح مقرر شد نهايتا 15درصد از بوستان ولايت را زير سطح اشغال ببريم و اماكني همچون تالار شهر و مركز موزه‌هاي علمي را در اين بوستان بسازيم اما بيش از 85درصد از فضاي آن به‌عنوان باغ ايراني ساخته شود. وي گفت: هم‌اكنون طرح اوليه اين بوستان وجود دارد و به‌دنبال آن هستيم تا مابقي اين كار را ادامه دهيم تا كار ماندگاري در شهر صورت گيرد. از آنجا كه مهندس نادري از قبل در جريان اين طرح قرار داشت، ايشان از اين به بعد نيز طرح بوستان ولايت را دنبال خواهد كرد.

قاليباف در ادامه با اشاره به حضور پژمان پشمچي‌زاده در معاونت شهرسازي و معماري شهرداري تهران، اظهار كرد: ايشان از چهره‌هاي شناخته‌شده و خدوم شهر است كه در اين مجموعه با ايشان آشنا شدم و از اين پس در معاونت شهرسازي و معماري انجام وظيفه مي‌كنند. شهردار تهران در ادامه به تلاش‌هاي دادوش هاشمي در معاونت مالي و اقتصاد شهري شهرداري تهران اشاره كرد و گفت: ما پيش از اين با آقاي هاشمي آشنايي نداشتيم اما ايشان آمدند و كار را شروع كردند. انصاف قضيه اين است كه ايشان در حوزه توزيع پول، كنترل، تزريق بجا به پروژه‌ها و انضباط در واگذاري نسبت به گذشته شهرداري گام بسيار بزرگي را برداشتند.

وي گفت: حوزه معاونت مالي و اداري شهرداري تهران يك معاونت مادر محسوب مي‌شود كه بايد سنگ صبور همه شود. آقاي هاشمي نيز در بعضي از موارد ستاره‌هايش را گرفته است. بعضي وقت‌ها افراد حرف‌هايي را مي‌زنند كه حيثيت افراد را زير سؤال مي‌برند، در اين ميان من تمام قد از دادوش هاشمي دفاع مي‌كنم ولي احساس كردم كه به روحيه همگرايي بيشتري در تعاملات نياز داريم.

محمدباقر قاليباف افزود: در شهرداري تهران باز هم در خدمت آقاي هاشمي هستيم و ايشان مشاور بنده است تا از فرصت‌ها و توانمندي‌هايشان استفاده كنم. شهردار تهران با اشاره به انتصاب قدرت‌الله گودرزي به‌عنوان معاون مالي و اقتصاد شهري شهرداري تهران، تأكيد كرد: من تجربه كار با ايشان را نزديك به 2 دهه دارم. آقاي گودرزي از برادران پركار، پر تلاش، آَشنا به مسائل اقتصادي، بازرگاني و حقوقي است و واقعا جا دارد كه ارتقا پيدا كند. وي ادامه داد: زماني تصميم گرفتيم كه فروشگاه شهروند منحل شود، اما كار گودرزي در فروشگاه شهروند همه را منصرف كرد و به اتفاق گفتيم كه شهروند توسعه پيدا كند. همچنين پيش از اين تك تك كارمندان فروشگاه شهروند معترض بودند اما امروز همه كارمندان با عشق كار خود را دنبال مي‌كنند.

شهردار تهران همچنين بيان كرد: هر كدام از اين جا‌به‌جايي‌ها پشتوانه و دلايلي داشته است. بعضي‌ها احساس كردند روز چهارشنبه تصميم گرفتيم كه جابه‌جايي را انجام دهيم اما درباره اين موضوع در يك پروسه كاري با همه آدم‌هاي صاحب‌نظر درون و بيرون شهرداري و در شوراي شهر صحبت كردم و نظرات را نسبت به ويژگي‌هاي افراد گرفتم. در نهايت اين جابه‌جايي‌ها بعد از عيد در يك جلسه كاري انجام شد تا وقت را از دست ندهيم و كار را پيش ببريم.

کد خبر 292006

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha