چهارشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۱:۵۰
۰ نفر

رئیس‌شورای‌شهر درجریان جلسه این نهاد شهری بر اجرای دقیق مصوبات تأکید کرد و گفت: اگر بعضی از مصوبات شورای شهر تهران به درستی اجرا نمی‌شود همه موظف هستیم قضیه را تا حصول نتیجه پیگیری و دنبال کنیم.

شورای شهر

 مهدي چمران هشدار داد كه از طرح تفصيلي تهران نبايد يك سانتي‌متر هم تخلف كرد و همه اعضاي شوراي شهر موظف هستند برآن نظارت كنند و اساسا رسالت شوراي شهر هم همين است؛ ضمن اينكه شهرداري نيز مخالف اين امر نيست. وي درباره قطع شدن دسترسي اعضاي شورا به سامانه شهرسازي شهرداري تهران گفت: نبايد سيستم دريافت اطلاعات از اين سامانه متوقف شود تا همه اعضا بتوانند اشكالات و ايرادات را به‌صورت سيستمي اعلام كرده يا حتي براي پيگيري آنها به مناطق بروند و درصورت مشاهده تخلف درساخت‌وساز، آن پروژه را تعطيل سازند.

به گزارش همشهري،  همچنين اعضاي شوراي شهر تهران لايحه تمديد مدت اجراي مصوبه انتقال بخشي از صنوف و مشاغل مزاحم و آلاينده شهر تهران به خاور شهر را مورد بررسي قرار دادند و مدت اين لايحه را براي 3سال ديگر تمديد كردند. محمد حقاني در اين‌باره اظهار كرد: سال 87شوراي شهر مصوبه انتقال بخشي از مشاغل مزاحم به خاورشهر ظرف مدت 5سال را تصويب كرد اما اين مصوبه اجرايي نشد و بدين‌ترتيب شركت ساماندهي صنايع و مشاغل شهر تقاضاي تمديد اين لايحه را به‌مدت 5سال داشت كه با بررسي موضوع در كميسيون تبصره 11و كميسيون سلامت به اين نتيجه رسيديم كه «ميزان تمديد اين مصوبه به 3سال كاهش پيدا كند تا با اولويت‌بندي، امكان اجراي آن فراهم باشد.»

بر اين اساس در فاز نخست، بخشي از صنوف پوشاك، توليدكنندگان و فروشندگان عمده كالاي كشباف، صباغان، گلزنان، سراجان و خياطان زنانه و مردانه منتقل مي‌شوند و در فاز ديگر بخشي از صنوف صحافي، فروشندگان لوازم مستعمل خودرو، ضايعات فروشان آهنكاران ساختماني، ماشين ساز و فلز تراش، مصنوعات فلزي، آهنگران و صنعتگران اتومبيل، فروشندگان مواد شيميايي و آهن‌فروشان به خاورشهر منتقل مي‌شوند. قديمي، مديرعامل شركت ساماندهي مشاغل نيز كه در جلسه حضور داشت، گفت: خاورشهر نخستين تجربه شهرداري تهران با بخش خصوصي است كه بخش خصوصي با سرمايه‌گذاري و ساخت مجتمع در اين زمينه همكاري كرده است. البته تا دهه فجر 3شهرك ديگر در اطراف تهران افتتاح خواهيم كرد.

قديمي افزود: فضاي موجود در خاورشهر به‌دليل نزديكي به تهران به‌عنوان اولويت براي انتقال صنايع پوشاك و توليدكنندگان درنظر گرفته شده و اطمينان داريم اين موضوع در كاهش تردد و كاهش آلودگي نقش مهمي دارد. قديمي خاطرنشان كرد: 150واحد توليدي پوشاك كاملا در خاورشهر آماده و در انتظار بهره‌برداري است و اين مصوبه به آنها و به‌ويژه سرمايه‌گذار و اتاق اصناف فرصت مي‌دهد كه در اين مسير حركت كنند. اعتراض فرمانداري تهران به متن مصوبه بودجه سال1394 سازمان‌ها و شركت‌هاي وابسته به شهرداري تهران‌ از دستورات جلسه ديروز شوراي شهر تهران بود.

ايراد فرمانداري اول مربوط به درج بودجه سازمان‌ها و شركت‌ها در 2 بخش جداگانه بود و ايراد بعدي هم اين بود كه چرا بودجه شركت بهره‌برداري مترو به‌صورت يكپارچه داخل بودجه شهرداري تهران نيامده است؟ فرمانداري تهران همچنين به اين موضوع كه چرا تنها سازمان‌ها سودشان را به‌حساب شهرداري واريز مي‌كنند و شركت‌ها در بودجه مكلف به واريز سودشان به‌حساب شهرداري نشده‌اند اعتراض كرده بود. در پايان پس از اصلاحات پيشنهادشده پاسخ اعتراض فرمانداري با اكثريت آرا به تصويب رسيد.

پاسخ‌هاي اعضاي شوراي شهر به اعتراض فرمانداري را به طور خلاصه در جدول شماره يك مي‌خوانيد.بنابراين گزارش ديروز طرح «الزام شهرداري تهران به بارگذاري و تعيين كاربري، تراكم و ساير اقدامات لازم درخصوص املاك شهرداري براساس طرح تفصيلي قبل از واگذاري و فروش به غير و تهاتر» در دستوركار شوراي شهر قرار گرفت. كميسيون پيشنهاد‌دهنده معماري و شهرسازي بود. به همين دليل هنگام بررسي آن عليرضا دبير گفت كه اين طرح بايد در كميسيون بودجه نيز بررسي شود. وي به همين دليل پيشنهاد كرد يك‌هفته به كميسيون برنامه و بودجه فرصت بررسي طرح داده شود.

اين پيشنهاد با وجود مخالفت برخي اعضا به رأي گذاشته شد و درنهايت اعضا به تمديد مهلت يك‌هفته‌اي براي بررسي آن رأي دادند كه متعاقب اين امر موضوع يادشده از دستور جلسه خارج شد.آخرين دستور جلسه ديروز هم بررسي لايحه اصلاحيه مصوبه مجوز از اعطاي تسهيلات به جان‌باختگان و معلولان آتش‌نشان و كادر امداد و نجات حين عمليات سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهر تهران بود كه اين لايحه نيز با 19ماده به تصويب رسيد.

به‌گفته معصومه آباد، رئيس كميته ايمني شوراي شهر، براساس اين لايحه تمام افرادي كه جان خود را حين يا بعد از عمليات اطفاي حريق، امداد و نجـــات جان مصدومين، هنگام آموزش‌هاي عملياتي كاركنان و شهروندان و ماموريت‌هاي پيشگيري و مانورهاي سازماني از دست مي‌دهند يا سلامت خود را از دست داده، به اختلالات و نقص‌هاي جسمي و رواني دچار شده، مصدوم، معلول، ناقص‌العضو و از كار افتاده مي‌‌شوند، از تسهيلات ويژه در زمينه حقوق و مزاياي استخدامي، درماني، رفاهي و فرهنگي براي خود و خانواده و ورثه حقوق بگير آنها بهره‌مند خواهند شد.

براين اساس براي جان‌باختگان با 2گروه حقوقي بالاتر نسبت به برقراري حقوق بازنشستگي به سبب فوت آنان اقدام مي‌شود، خدمت 2سال آخر فرد جان باخته «برجسته» تلقي مي‌شود و نسبت به صدور حكم حقوقي افزايش 20درصد فوق‌العاده شغل وي در 2سال يادشده اقدام خواهد شد. همچنين به ازاي هر سال خدمت معادل 3‌ماه پاداش جان‌باختگي به وراث قانوني وي پرداخت مي‌شود.

همچنين به ازاي هر سال خدمت 3‌ماه حقوق ديگر طبق آخرين حكم به‌عنوان پاداش جان‌باختگي به ورثه حقوق‌بگير پرداخت مي‌شود.
معصومه آباد ازجمله تسهيلات رفاهي ديگر منظور‌شده براي جان‌باختگان سازمان در اين دستورالعمل را شامل پرداخت حداكثر 2نوبت تسهيلات خريد و تأمين مسكن، وام بلندمدت بدون كارمزد، اعطاي مزاياي نقدي و غيرنقدي، پرداخت بن نقدي هر6‌ ماه يك بار، تأمين هزينه رفت و برگشت و اقامت سفر زيارتي و سياحتي براي ورثه جان‌باختگان هر دو سال يك نوبت اعلام كرد.

با اين همه در اين لايحه موضوعاتي همچون عنوان شهيد و ايثارگر كه نيازمند مجوز بود برداشته شد اما لايحه كنوني در واقع همان قانون جامع خدمات حمايتي از ايثارگران است كه با اعمال برخي تغييرات جزئي متناسب با مديريت سازمان تعريف شده است.
مجتبي شاكري، ديگر عضو شوراي اسلامي شهر تهران هم اظهار داشت: با توجه به اينكه رفتگران و نيروهاي راهنمايي و رانندگي نيز ازجمله مشاغل پرخطر هستند بهتر است به‌صورت هماهنگ قانوني براي همه درنظر گرفته شود و تكه‌تكه اين قوانين آورده نشود.

  • تذكرات اعضا

اعضاي شوراي شهر در جلسه ديروز مانند جلسات گذشته تذكراتي را مطرح كردند. همچنين 2نفر از معاونان شهرداري تهران نيز كه در جلسه حاضر بودند پاسخ‌هاي لازم را به برخي تذكرات مطرح شده ارائه كردند. در جدول شماره 2 تذكرات و در ادامه پاسخ‌هاي معاونان شهرداري را بخوانيد.

جدول

در جلسه روز گذشته برخي معاونان شهردار تهران نيز در جلسه حضور داشتند. مجتبي عبداللهي، معاون خدمات شهري شهرداري نيز در ارتباط با تذكرات اعضاي شوراي شهر درباره بوستان شقايق توضيحاتي را ارائه كرد. وي در اين باره گفت: این زمین 1928‌متر مساحت دارد که پس از اصلاحی، حدود 400‌متر كمتر می‌شود. سال 71 کمیسون ماده 7 رای غیر باغ به آن داده و مالک آن نیز سند ششدانگ دارد و طي سال‌هاي 75 ،81 و 90 دستور نقشه دارد و پروانه گرفته و برابر قانون منطقه درست عمل كرده است. وي در ادامه تاكيد كرد: شرايط زمين به‌گونه‌اي است كه مردم فكر مي‌كنند بخشي از پارك شقايق است با اين همه منطقه تلاش كرده كه اين زمين را بخرد اما مالك براي هر متر آن تقاضاي 20‌ميليون تومان كرده است كه مي‌شود 40‌ميليارد تومان اما با اين همه تلاش مي‌كنيم به مالك معوض دهيم.

ناصر اماني، معاون توسعه و برنامه‌ريزي شهرداري هم در پاسخ به تذكر يكي از اعضا درباره آيين‌نامه انتصابات شهرداري تهران اظهار داشت: درباره آيین نامه انتصابات، شورای سوم مصوبه‌ای داشت که معیارهای انتصاب مدیران شهرداری را به شورای شهر ارائه کنیم تا اگر دوستان نظری دارند، برای تکمیل این معیارها نظرات خود را ارائه کنند اما ما مصوبه‌ای که الزام‌آور باشد و یک سال از تاریخ آن گذشته باشد و ما جوابی نداده باشیم، نداریم. اين مقام مسئول در شهرداري تهران تاكيد كرد: سازمان بازرسی هم نظر دارد كه در زمینه مسائل پرسنلی باید تنها از وزارت کشور و سازمان استخدامی مجوز دریافت کنید، از این رو در این مورد کوتاهی صورت نگرفته است.

بنابراين گزارش ديروز اعضاي شوراي شهر تهران به اتفاق پيروزي اخير تيم ملي كشتي آزاد كشورمان را تبريك گفتند. در اين ميان عباس جديدي تاكيد داشت كه تيم كشتي آزاد بابت اين افتخارآفريني دچار غرور كاذب نشود و خود را براي رقابت‌هاي جهاني المپيك بيش از پيش آماده كند.

کد خبر 292238

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha