سه‌شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۷
۰ نفر

موضوع تمرکز دولت بر مسئولیت‌های کلان کشوری و واگذاری اموری که ابعاد محلی و منطقه‌ای دارد به مدیریت‌های شهری مدت‌هاست از سوی شهردار تهران و در مناسبت‌های مختلف مورد تأکید قرار می‌گیرد.

شورای شهرتهران

 ديروز هم در نشست مشترك شهرداران كلانشهرها كه در محل سالن جلسات شهرداري تهران برگزار شده بود محمدباقر قاليباف در سخناني دوباره به اين موضوع اشاره و تأكيد كرد، تنها راهي كه دولت مي‌تواند به رسالت اصلي‌اش بپردازد و كشور را به سمت جهش پيش ببرد، اين است كه به مديريت شهري اعتماد كند.

وي در توضيح منظورش از اعتماد به مديريت شهري خطاب به روساي كلانشهرهاي كشور گفت: بايد بخشي از كارهايي را كه وقت دولت را گرفته است به درستي به مديريت شهري منتقل كنيم وگرنه شيب حركت به‌منظور دولتي كردن شهرداري‌ها بيشتر خواهد شد و اين به مصلحت مديريت شهري و پيشرفت كشور نيست.

از نظر قاليباف، مديريت شهري بايد بخشي از بار اقتصاد درون‌زا و پيشرفت متكي به داخل را به دوش بكشد. به‌طور روشن وقتي از اشتغال‌زايي و مشاغل كوچك سخن مي‌گوييم، محور مشاغل كوچك شهرداري‌ها هستند و دولت بايد به بحث‌هاي ملي و كلان اين موضوع بپردازد. وي در بخش ديگري از سخنانش موضوع دولتي‌شدن مديريت شهري را خطري بزرگ براي مجموعه شوراها و شهرداري‌ها توصيف كرد و گفت: بيش از هر چيز براي حل اين چالش، انسجام در مجموعه مديريت شهري كه شامل شهرداري و شوراهاي اسلامي شهر و روستاست ضروري به‌نظر مي‌رسد. به گفته شهردار تهران، بعضا حتي در مجلس شوراي اسلامي نيز شاهد هستيم خود دوستان نگاه مثبتي نسبت به شوراها ندارند كه اين چالش بزرگي به شمار مي‌رود.

قاليباف برداشت‌هاي صورت گرفته از قانون اساسي مبني بر اينكه شوراها به‌عنوان يك مجموعه صرفا نظارتي هستند را براي مديريت منسجم شهري ناكافي دانست و گفت: ما در حوزه مديريت شهري بايد خودمان منسجم باشيم كه بتوانيم اين را به سياستگذاران منتقل كنيم و بگوييم تنها راهي كه دولت مي‌تواند به رسالت اصلي خودش بپردازد و كشور را به سمت جهش پيش ببرد، اين است كه به مديريت شهري اعتماد كند.

يكي ديگر از تأكيدات شهردار تهران اين بود كه در ابعاد مختلف سلامت، بهداشت، آموزش و پرورش، ماليات و عوارض بايد مديريت شهري به‌عنوان مبناي كار قرار گيرد. وي گفت: البته در اين بخش ضروري است كاملا سياست‌هاي دولت را اجرايي كنيم، از اين‌ رو نه شوراهاي شهر و نه شهرداري‌ها نمي‌توانند ساز جداگانه‌اي زده و كاري جدا از سياست‌هاي دولت پيش ببرند چراكه اگر اينگونه عمل كنيم، حتما لجام‌گسيختگي به‌وجود خواهد آمد. قاليباف خطاب به شهرداران كلانشهرهاي كشور گفت: مديريت شهري بيش از هر زمان ديگري نياز به انسجام و حركت دارد و اگر در اين زمينه منفعل باشيم شوراها كه بيش از يك دهه از عمر آنها مي‌گذرد سير نزولي خودشان را طي مي‌كنند و شايد وضعيت خوبي در افق آينده نداشته باشيم.

  • بيشتر به ظرفيت شوراها توجه شود

رئيس شوراي شهر تهران هم در نشست مشترك روساي شوراها و شهرداران كلانشهرهاي كشور بر توجه به جايگاه شوراها تأكيد كرد. مهدي چمران ابتدا اشاره‌اي به تاريخ تشكيل شوراها در كشور داشت و سپس درباره ظرفيت شوراها و مديريت شهري صحبت كرد. چمران گفت: «از سال 78 كه شوراها شكل گرفت، تا به حال مي‌بايستي حركت مديريت شهري رو به جلو و پيشرفت باشد يعني هر روز به توانمندي‌هاي خود بيفزاييم چنان كه درشهرهاي مختلف شاهد بوديم كه با وجود كاستي‌هاي فراوان تحركات خوبي انجام شده است.» به گفته وي اين در حالي است كه اگر امكانات براي مديريت شهري فراهم مي‌شد كارهاي به‌مراتب بزرگ‌تري انجام مي‌گرفت.

رئيس شوراي شهر تهران در ادامه انتقاداتي را درخصوص كارهايي كه باعث اختيارات شوراها مي‌شود مطرح كرد. وي گفت: «متأسفانه به‌رغم اقدامات انجام شده و نيز همفكري‌ها و تعاملاتي كه با مجلس شوراي اسلامي و دولت‌ها داشتيم، بيشتر آنچه در جايگاه قانونگذاري تصويب شده در راستاي كاهش اختيارات شورا‌ها بوده است». اينگونه كه چمران اظهار كرد چه در سال 82 و چه در سال 86كه قانون شوراها بازنگري شد، شوراها و شهرداري‌ها هرچه بيشتر محدود شدند و از اختياراتي كه در قانون سال 75 به شوراها تفويض شده بود كاسته شد. وي با بيان اينكه جايگاه شوراها همواره مورد تهديد است و نمونه‌هاي اين اقدامات را مي‌توان در تدوين لايحه‌هاي اخير عليه شوراها و شهرداري‌ها جست‌وجو كرد، افزود: «بر اين اساس توان مديريت شهري همواره صرف حركت در 2 مسير پيشرفت و تعالي شهرها و اقدامات تدافعي در برابر حركات مذكور مي‌شود.»

تأكيد رئيس شوراي شهر تهران بر اين بود كه امروز بيش از هر زمان ديگري بايد به جايگاه شوراها به‌ويژه در كلانشهرها توجه شود؛ چنان‌كه امروز در مجلس شوراي اسلامي بيش از 60نماينده مرتبط به كلانشهرها حضور دارند و اگر نمايندگان مراكز استان‌ها هم به آنها اضافه شوند بخش عمده‌اي از نمايندگان مجلس را تشكيل مي‌دهند. چمران با اين استدلال گفت: «بنابراين بايد از اين ظرفيت استفاده شود تا در تصويب قوانين شوراها و مديريت شهري حمايت شود. در دولت نيز كميسيون كلانشهرها وجود دارد كه اگر چه برخي ضعف‌ها به آن وارد است ولي نقطه اميدواري است كه مسائل كلانشهرها در آن پيگيري مي‌شود.

  • تبادل‌نظر از برنامه ششم توسعه تا بيمه كارگران ساختماني

در ابتداي نشست ديروز پس از اظهارات شهردار و رئيس شوراي اسلامي شهر تهران، گزارش مختصري از قانون بودجه سال94 و ظرفيت‌هاي مرتبط با فعاليت مديريت شهري در قانون بودجه سال‌جاري ارائه شد. علاوه بر اين راهبردهاي مربوط به شهرداري‌ها و شوراهاي اسلامي شهر و روستا در برنامه ششم توسعه نيز از ديگر مواردي بود كه مورد بحث و بررسي قرار گرفت و در نهايت مقرر شد پيشنهادهاي مديريت شهري ذيل محور‌هاي محيط‌زيست شهرها، مديريت شهري در ساختار اداري و اجرايي كشور، حمل‌ونقل، سبك زندگي و مسائل انساني همچون موضوعات فرهنگي، اجتماعي، هنري و آموزشي شهروندان ارائه شود. همچنين شهرداران كلانشهر‌ها و روساي شوراي برخي شهرها در جريان اين نشست به تبادل نظر پيرامون مسائل مختلف همچون مشكلات پيش روي اجراي قانون بيمه كارگران ساختماني، طرح مقررات اداري و استخدامي در مجلس شوراي اسلامي و... پرداختند.

کد خبر 292796

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha