همشهری آنلاین: ساخت آزاد راه تهران - شمال هیچ مشکلی ندارد و آنچه برخی افراد مغرض درباره توقف یا مشکل اجرایی این طرح اعلام می کنند واقعیت ندارد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، محمد رضا منتظری، مجری ساخت و توسعه آزادراه های وزارت راه و ترابری گفت: آنچه در پیشرفت طرحها اعلام می شود عین واقعیت است.

وی اضافه کرد: مطالعه ساخت این آزادراه سال 1356 آغاز و سپس تا سال 1375 عملا متوقف شد.

منتظری گفت: با وجود آغاز عملیات ساخت آزادراه تهران شمال در سال 1375،  به علت لزوم اصلاح قراردادی که با بنیاد مستضعفان به صورت مشارکتی بسته شده بود، قرارداد جدیدی در سال 1383 میان این بنیاد و وزارت راه و ترابری منعقد و مقرر شد آزاد راه تهران شمال با سهم مساوی 50 درصدی در تامین اعتبارات ساخته شود.

مجری ساخت و توسعه آزادراه های وزارت راه و ترابری تصریح کرد: ساخت آزادراه تهران - شمال در سال 1384 با اختصاص 7 میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار به صورت محدود و در سال 1385 با اختصاص 42 میلیارد و 750 میلیون تومان اعتبار به صورت جدی آغاز شد در حالی که همه اعتبار این طرح در ده سال قبل آن 15 میلیارد تومان بوده است.

وی سال 1385 را نقطه عطف در پیشرفت طرح آزادراه تهران شمال اعلام کرد و افزود: ساخت منطقه 1 آزاد راه به طول 32 کیلومتر (حد فاصل منطقه کن تهران تا دوآب شهرستانک) که به یک پیمانکار چینی واگذار شده است، با ارائه ضمانت نامه 55 میلیون دلاری و دادن پیش پرداخت به پیمانکار از دهم اسفند پارسال عملیاتی شد و این پیمانکار اکنون در حال ورود نیروی انسانی و ماشین آلات و تجهیز کارگاههاست.

منتظری گفت: تاکنون 150 نفر از متخصصان شرکت چینی به کشور وارد شدند و بقیه نیز به صورت گروههای 30 نفری برای دریافت ویزای اقامت و پروانه کار به وزارت کار معرفی می‌شوند.

وی افزود: بخشی از ماشین آلات شرکت چینی نیز به بندرعباس وارد شده و بخش دیگر که با سه کشتی به ایران حمل شده به بندرعباس وارد و در حال ترخیص است.

منتظری گفت: در منطقه 1 این آزادراه، پیمانکار داخلی تونل هادی تالون را در حال ساخت دارد. این منطقه تا سه سال آینده به بهره برداری می رسد.

مجری ساخت و توسعه آزادراه های وزارت راه و ترابری درباره منطقه 2 آزادراه تهران - شمال گفت: این منطقه به طول 25 کیلومتر حد فاصل دوآب شهرستانک تا پل زنگوله ساخته می شود.

وی افزود: با برگزاری مناقصه منطقه 2 این آزادراه،  ساخت آن در قراردادی به ارزش 327 میلیون یورو به یک شرکت چینی واگذار شد که عملیات اجرایی از ابتدای سال آینده آغاز خواهد شد و در مدت 2 سال به اتمام می رسد.

منتظری گفت: مشاور خارجی (انگلیسی) مطالعه ساخت منطقه 3 آزادراه تهران - شمال را امسال آغاز می کند. این منطقه از پل زنگوله تا دشت نظیر در مدت سه سال ساخته می شود.

منتظری افزود: منطقه 4 این آزادراه وضع مناسبی دارد و در حد فاصل دشت نظیر تا چالوس به طول 20 کیلومتر با بیش از 35 درصد پیشرفت در حال ساخت است و تا 2 سال و نیم آینده به بهره برداری می رسد.

منتظری گفت: در سه ماه اول امسال،  200 هزار مترمربع اراضی طول مسیر منطقه 4 آزادراه تملک شد که گام مهمی در سرعت دادن به این طرح است.

مجری ساخت و توسعه آزادراه های وزارت راه و ترابری افزود : از ابتدای امسال کمیته مشترک سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت راه و ترابری برای طرح آزادراه تهران شمال هر دو ماه تشکیل جلسه می دهد.

وی گفت: همه بحث های زیست محیطی این آزاد راه در این کمیته به دقت بررسی می‌شود.

منتظری خاطرنشان کرد: امسال آزادراه تهران - شمال 20 میلیارد تومان بودجه مصوب دولتی دارد و برای آن 53 میلیارد تومان اوراق مشارکت به فروش می رسد و 73 میلیارد تومان نیز بنیاد مستضعفان به طرح اختصاص می دهد.

مجری ساخت و توسعه آزادراه های وزارت راه و ترابری برآورد قیمت تمام شده برای آزاد راه تهران- شمال را بیش از یک هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: با برنامه ریزی انجام شده،  آزاد راه تهران- شمال تا سال 1390 به بهره برداری می رسد.

منتظری تصریح کرد: ساخت و بهره برداری آزاد راه تهران- شمال نقش مهمی در کاهش بار ترافیکی جاده کرج- چالوس و کاهش تصادفات و اتلاف وقت مردم و صرفه جویی در مصرف سوخت خواهد داشت.

مجری طرح ساخت و توسعه آزادراه های کشور همچنین از امضای تفاهم نامه ساخت آزادراه جدید تهران - قم با سازمان بازنشستگی وزارت رفاه و تامین اجتماعی خبرداد.

منتظری افزود: با امضای این تفاهمنامه،  به زودی مطالعات این طرح آغاز می شود.

وی با اشاره به ابلاغ مصوبه دولت برای آزادراه ارومیه - تبریز گفت: عملیات اجرایی این آزادراه سرعت یافته است و بزودی قرارداد ساخت مشارکتی برای آزادراه ارومیه - تبریز مبادله می شود.

مجری ساخت و توسعه آزادراه های وزارت راه و ترابری همچنین درباره آزادراه شیراز - اصفهان گفت: این آزادراه 230 کیلومتر طول دارد که با ساخت آن مسیر کنونی 130 کیلومتر کوتاه می شود که در صرفه جویی سوخت بسیار موثر خواهد بود.

منتظری افزود: در این مسیر هم اکنون،  تملک اراضی و مطالعه فنی زمین و پل های مسیر آغاز شده و در حال آماده سازی برای واگذاری به سرمایه گذار است.

وی گفت: در طرح آزادراه اصفهان - شیراز با تعدادی متقاضی سرمایه گذاری مذاکره شده است که پس از طی مراحل اولیه،  به آنان واگذار می شود.

مجری ساخت و توسعه آزادراه های وزارت راه و ترابری،  همچنین گفت: ساخت قطعه اول آزادراه ساوه - همدان به طول 90 کیلومتر در حال اجراست.

وی افزود: برای قطعه دوم آین آزادراه نیز با سازمان توسعه راههای ایران تفاهم شد که پس از دریافت مصوبه دولت این طرح آغاز شود.

کد خبر 29246

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز