شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۴:۴۴
۰ نفر

«فاز نخست پروژه نمایشگاه بین‌المللی شهر‌آفتاب در نیمه اول سال‌جاری به بهر‌ه‌برداری می‌رسد.» این خبری بود که ۲تن از اعضای شورای شهر تهران و معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران پس از بازدید از این پروژه بزرگ اعلام کردند و گفتند که این پروژه انصافا کار تمیز و خوبی از آب درآمده است و بهره‌برداری از آن می‌تواند به کاهش با ترافیکی پایتخت کمک کند.

بازدید اعضای شورای شهر از پروژه شهرآفتاب

 مهدي چمران، احمد دنيامالي و عليرضا جاويد به همراه احمدي، رئيس سازمان سرمايه‌گذاري و ديگر مسئولان شهر‌آفتاب از فضاي سرپوشيده، تاسيسات فني، فضاي سبز و ساير قسمت‌هاي اين پروژه ديدن كردند تا در جريان آخرين وضعيت پيشرفت فيزيكي آن قرار بگيرند.

پس از اين بازديد، رئيس شوراي شهر تهران با قدرداني از فعاليت صورت گرفته، به موضوعاتي در رابطه با دسترسي به شهر آفتاب اشاره كرد. مهدي چمران گفت: «راه‌هاي دسترسي به فضاي اين نمايشگاه بايد تسهيل شود و راه دسترسي از طريق انتهاي بزرگراه يادگار امام(ره) براي آن ايجاد شود. ضمن اينكه مسيري از جاده ساوه براي نمايشگاه كاملا ضروري به‌نظر مي‌رسد.» چمران البته از اينكه در اين طرح پاركينگ‌ها به‌صورت غيرمتمركز لحاظ شده است ابراز خرسندي كرد. وي پيشنهاد ديگري هم براي طراحان مشاور پروژه داشت و اينكه فروشگاه بزرگي كه مسافران بزرگراه نيز به آن دسترسي داشته باشند، احداث شود. به‌نظر وي ساخت فروشگاه در مسير تردد سبب زنده بودن دائمي فضاي نمايشگاه مي‌شود.

  • پروژه‌اي با تمام زير‌ساخت‌ها

رئيس شوراي شهر تهران همچنين جزئياتي را در رابطه با ساخت پروژه شهر آفتاب اعلام كرد. به‌گفته وي در ابتداي احداث پروژه شهر‌آفتاب رايزني‌هايي با سرمايه‌گذار خارجي شد و پس از طي مراحل قانوني و اداري، سرمايه‌گذار به‌دليل تحميل تحريم‌ها از ادامه كار انصراف داده و در نهايت شوراي شهر، شهرداري را موظف كرد كه در اين زمينه ورود كند و سرانجام سرمايه‌گذار داخلي كار را به‌دست گرفت. چمران اين موارد را دليل تأخيرهاي پي‌درپي در بهره‌برداري از پروژه شهر‌آفتاب دانست. وي تأكيد كرد كه اين پروژه كار سنگيني است و نمي‌شد به‌راحتي چند سوله بسازند و بايد همه زيرساخت‌ها تأمين و پيش‌بيني مي‌شد؛ از سوي ديگر نيز تأمين اعتبار مسئله بسيار مهمي بود.

  • پيشنهاد مسيري براي پايان‌هفته‌ها

احمد دنيامالي، ديگر عضو شوراي شهر تهران هم پس از بازديد به طرح ديدگاه‌هاي خود پرداخت. وي گفت: «با وجود محدوديت‌هاي سنگين در حوزه منابع، كار ارزشمندي در نمايشگاه بين‌المللي شهر‌آفتاب صورت پذيرفته است و اميدواريم اين روند ادامه داشته باشد.» رئيس كميسيون عمران و حمل‌ونقل شوراي شهر تهران با اشاره به بارترافيكي آزاد راه تهران- قم كه با افتتاح نمايشگاه مي‌تواند همزمان با روزهاي پاياني هفته در مسير بهشت زهرا(س) تردد به نمايشگاه را با مشكل مواجه كند، تأكيد كرد: با انتقال عوارضي بايد به‌دنبال ايجاد محوري به سمت نمايشگاه باشيم كه اين مسير مي‌تواند انتهاي اتوبان امام علي باشد.

وي همچنين درنظر گرفتن ظرفيت پاركينگ را در ساخت مجموعه بسيار مهم دانست. به‌نظر وي اگر در زمان اوج 100هزار نفر بازديدكننده از اين مجموعه وجود داشته باشد تعداد پاركينگ‌هاي موجود كم است و با توجه به اضافه شدن 200هكتار ديگر به اين مجموعه بايد تعداد پاركينگ‌ها را افزايش داد.

  • نمايشگاه مطبوعات امسال در شهر‌آفتاب

شهر‌آفتاب در زميني به مساحت 138هكتار در نزديكي حرم مطهر امام خميني‌(ره) و فرودگاه امام خميني قرار دارد كه بزرگراه خليج‌فارس، مسير غربي بزرگراه آيت‌الله سعيدي و مترو پرند مهم‌ترين مسيرهاي ارتباطي اين پروژه را فراهم مي‌كنند. اين مجموعه بيش از 120هزار مترمربع فضاي نمايشگاهي دارد و از 4بخش اصلي نمايشگاه‌ها، مركز تجارت، مركز اقامتي و بخش خدمات و پشتيباني تشكيل شده است. به‌عبارت ديگر اين نمايشگاه در فاز نخست داراي يك تالار اصلي به مساحت 8هزار مترمربع، ساختمان 3قلوي نمايشگاهي سرپوشيده به مساحت 25هزار مترمربع، 2فضاي روباز نمايشگاه بـه مسـاحـت 24هزار مترمربع، فضاهاي اداري، گمركي و پست‌ به مساحت 7هزار مترمربع، فضاهاي خدماتي و تأسيساتي به مساحت 3هزار مترمربع به علاوه 2پاركينگ روباز است. هم‌اكنون سالن مسقف فاز نخست به همراه تأسيسات گرم و سرد به مساحت 40هزار مترمربع به پايان رسيده است. مسئولان اظهار اميدواري مي‌كنند كه با راه‌اندازي فاز نخست پروژه شرايط لازم براي برگزاري نمايشگاه مطبوعات امسال در شهر‌آفتاب فراهم شود.

کد خبر 292489

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha