همشهری آنلاین: وزیر خارجه با بیان اینکه ایران زیاده‌خواهی را نخواهد پذیرت تاکید کرد مفاهیم همانی است که در لوزان با تایید طرفین رسیده است.

ظریف

به گزارش ایرنا، محمدجواد ظریف در کنفرانس خبری که به مناسبت دیدار ماشابانه وزیر خارجه آفریقای جنوبی برگزار شد در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد پرانتزها و مفاهیم توافق نهایی گفت: ما در لوزان به چارچوب مفهومی رسیدیم و بارها تاکید کرده‌ایم که در لوزان، یک توافق نداشتیم.

وی ادامه داد: هم اکنون مرحله نگارش آن چارچوب، مفهومی است که این مرحله، مرحله‌ای پیچیده و حقوقی است و طبیعی است که از عبارات مختلفی استفاده کنیم و ممکن است دارای بحث باشد.

وزیر امور خارجه گفت : ایران هیچ گونه زیاده‌خواهی را نخواهد پذیرفت؛ مفاهیم مورد توافق، مفاهیمی است که در لوزان به تایید طرفین رسیده و این مفاهیم باید در توافق مکتوب بین ایران و 1+5 اتخاذ شود.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آقای عراقچی اعلام کرده است که کنگره آمریکا رسیدن به توافق نهایی را دو ماه به تاخیر می‌اندازد، آیا این طرح در ماهیت مذاکرات هم تاثیرگذار است؟ گفت: ما چون دولت آمریکا را مسئول اجرای توافق می‌دانیم، از نظر ما طرح کنگره هیچ تعهدی را از دوش دولت آمریکا برنمی دارد و بلکه آن را سنگین‌تر می‌کند و باید دولت آمریکا نشان دهد که توافق احتمالی بین ایران و 1+5 را انجام خواهد داد.

وی ادامه داد: از نظر ما طرح کنگره آمریکا تاثیر دیگری ندارد و اگر تاثیری دیگر داشته باشد، دولت آمریکا باید آن را خنثی کند.

ظریف در بخش از دیگری از این کنفرانس خبری به دوازدهمین کمیسیون مشترک جمهوری اسلامی ایران و آفریقای جنوبی اشاره کرد و گفت: دوازدهمین کمیسیون مشترک دو کشور دیروز و امروز با موفقیت شکل گرفت و پایان یافت.

وی ادامه داد: روابط دو کشور مبتنی بر آرمان‌ها، دیدگاه‌ها و اهداف مشترک در حوزه‌های مختلف منطقه‌ای است که ما امروز شاهد حضور هیاتی بلدپایه از آفریقای جنوبی شامل اعضای هیات دولت، نمایندگان مجلس و گروهی از کارفرمایان و تجار این کشور بودیم.

ظریف پیش از برگزاری کنفرانس مطبوعاتی و در نشست مشترک با هیات آفریقای جنوبی نیز گفت: ما همواره به دوران مبارزه آفریقای جنوبی با آپارتاید توجه داشتیم و همواره از مبارزه مردم آفریقای جنوبی خوشحال بودیم؛ این مبارزات یک درس برای همه داشت و مردم ایران نلسون ماندلا را رهبری می‌دانند که باید مورد تمجید قرار گیرد.

وی اظهار امیدواری کرد: گفت‌و‌گو در بخش دولتی و خصوصی مسیر را برای دست یابی به دستاوردهای بیشتر دو طرف هموار کند.

وی کار دوازدهمین کمیسیون مشترک ایران و آفریقای جنوبی را بسیار عالی قلمداد کرد و گفت: ایران متعهد به توسعه روابط با آفریقای جنوبی است.

ظریف افزود: تعاملاتی در حوزه گاز، نفت، دارو، کشاورزی و گردشگری انجام شده است اما کلیدواژه این تعاملات 'اجرا' است.

وی همچنین گفت: حوزه‌های دیگری از جمله بانکداری و خدمات مالی می‌تواند توجیهی برای گسترش روابط دو کشور باشد.

ظریف با تاکید بر اینکه ایران و آفریقای جنوبی تقریبا در خصوص همه موضوعات مواضعی مشترک دارند گفت: ایران همواره تلاش کرده است که برای مسائل خود راه حل‌هایی بر مبنای مذاکره و با تاکید بر حقوق و منزلت مردم در پیش گیرد.

وزیر امور خارجه با اشاره به افراطی‌گری‌ها در منطقه گفت: راه مقابله با این تهدیدها مداخله خارجی نیست که در یمن جز کشتار وحشیانه مردم و از بین بردن تاسیسات نتیجه دیگر در بر نداشته است.

ظریف با اشاره به شرایط حاکم بر منطقه گفت: ما شاهد حضور نیروی قهریه هستیم و بمباران مناطق مسکونی به طور مداوم اتفاق می‌افتد و باید آتش بس منتهی به راه حل یمنی شود و برخی بتوانند این توهم را کنار بگذارند که نیروی قهریه می‌تواند مشکلات را حل کند.

کد خبر 294817

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha