رضا کربلایی: مردم تخلفات بانک‌ها را گزارش دهند تا پیگیری کنیم. ولی‌الله سیف رئیس‌کل بانک مرکزی با اعلام این خبر در پاسخ به سؤال خبرنگار همشهری از اخطار به ۴بانک خبر داد اما نامی از بانک‌های متخلف نبرد.

ولی الله سیف

همزمان بانك مركزي در بخشنامه‌اي 5بندي نسبت به تخطي برخي از بانك‌ها از مفاد ضوابط ابلاغي و رقابت ناسالم هشدار داد. به گزارش همشهري، هنوز مركب مصوبه شوراي پول و اعتبار درخصوص نرخ سود سپرده‌ها و وام‌هاي بانكي خشك نشده، برخي بانك‌ها اقدام به دور زدن بانك مركزي كرده‌اند و نه‌تنها به سپرده‌گذاران سود بالاتر از ميزان مصوب پرداخت مي‌كنند كه حتي براي پرداخت وام شروطي ازجمله سپرده‌گذاري بخشي از وام پرداخت شده را مبناي كار خود قرار داده‌اند. بانك مركزي در اين بخشنامه كه روز سه‌شنبه هفته گذشته ابلاغ شده، تأييد كرده است كه متأسفانه برخي از بانك‌ها و مؤسسات اعتباري غيربانكي از مفاد ضوابط ابلاغي اين بانك تخطي كرده و در بعضي موارد، رقابت ناسالم را مبناي تجهيز و تخصيص منابع خود قرار داده‌اند.

بخشنامه جديد بانك مركزي تأكيد دارد: نرخ سود علي‌الحساب تمام سپرده‌هاي سرمايه‌گذاري كوتاه‌مدت عادي (روزشمار)، چه قبل از تاريخ ابلاغ سياست‌هاي پولي و اعتباري نظام بانكي94 و چه بعد از آن افتتاح شده باشد، بايد 10درصد باشد. البته نرخ سود علي‌الحساب سپرده‌هاي سرمايه‌گذاري كه قبل از ارديبهشت امسال باز شده باشد، تغيير نمي‌كند، اما درصورت افتتاح و تمديد هرگونه سپرده سرمايه‌گذاري كوتاه‌مدت ويژه، نرخ سود علي‌الحساب قابل پرداخت 20درصد خواهد بود.

بانك مركزي با اشاره به تعيين نرخ سود 24درصد براي تسهيلات غيرمشاركتي بانك‌ها ازجمله مضاربه و نظاير آن تأكيد كرده است كه بانك‌ها حق ندارند اقدام به پرداخت تسهيلات به طرح‌هاي پيشنهادي با نرخ بالاي 24درصد كنند. بخشنامه روز سه‌شنبه بانك مركزي با تأييد اقدام برخي بانك‌ها در اعطاي وام مشروط ازجمله بلوكه كردن بخشي از تسهيلات اعطا شده به مشتريان، هشدار داده است از آنجا كه تسهيلات اعطايي در قالب عقود اسلامي، بايد در موضوع تسهيلات صرف شود، اين اقدام مغاير با روح قانون عمليات بانكي بدون ربا (بهره) بوده و ضمن وارد بودن اشكال شرعي، اقدام بانك‌هاي متخلف موجب بالا رفتن نرخ مؤثر سود تسهيلات و تخطي از نرخ‌هاي مصوب شوراي پول و اعتبار مي‌شود. بانك مركزي از بانك‌ها خواسته است دست از اين روش‌ها بردارند و حتي دستور داده تا در اسرع وقت نسبت به آزاد‌سازي‌ و استرداد وجوه بلوكه‌شده به تسهيلات گيرندگان اقدام كنند.

  • سيف بازهم به بانك‌ها هشدار داد

ولي‌الله سيف، رئيس‌كل بانك مركزي غروب روز دوشنبه هفته گذشته هم در جمع خبرنگاران در پاسخ به اين سؤال كه آيا بانك مركزي واريز وجه به حساب سپرده‌هاي 22درصدي را ممنوع كرده است، افزود: فردي كه حساب 22درصدي در يك بانك دارد، بانك نمي‌تواند منابع سپرده‌اي جديد را روي آن حساب اضافه كند، حداكثر نرخ سود براي سپرده 20درصد تعيين شده و فردي كه سپرده سرمايه‌گذاري بلندمدت دارد برگه‌اي در اختيار دارد و به همين دليل امكان افزايش يا كاهش آن وجود نخواهد داشت.

رئيس‌كل بانك مركزي در پاسخ به سؤال همشهري درباره تخلفات برخي بانك‌ها اظهار كرد: بانك مركزي در حال دريافت بازخوردهاي اجراي بسته سياستي پولي و اعتباري جديد است و از كساني كه با چنين توقعاتي از سوي بانك‌ها مواجه مي‌شوند، خواهش مي‌كنيم كه موارد را به بانك مركزي منعكس كنند.

کد خبر 297225

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha