مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲ شهریور ۱۳۸۶ - ۲۰:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان یک حفره غول‌آسا با عرض تقریبی یک میلیارد سال نوری در جهان یافته‌اند که به‌طور کامل خالی از هر ماده‌ای، چه تیره و چه غیر آن، است.

لاورنس رادنیک، استاد ستاره‌شناسی دانشگاه مینه‌سوتا در آمریکا و سرپرست این گروه تحقیقاتی در این باره گفت: نه تنها تا به حال کسی فضایی خالی به این بزرگی را پیدا نکرده بود، ما نیز انتظار پیدا شدن حفره‌ای با چنین ابعادی نداشتیم.

به نوشته دانشمندان کاشف این حفره کیهانی عظیم در "نشریه اخترفیزیک" ستاره‌شناسان سال‌هاست که متوجه شده‌اند که جهان دارای حفره‌هایی است که عمدتاً خالی از هر ماده‌ای هستند. اما اغلب آنها بسیار کوچکتر از حفره‌ای هستند که رادنیک و همکارانش یافته‌اند.

این گروه پس از بررسی داده‌های به دست آمده از " بررسی آسمانی NRAO VLA "به این  نتیجه رسیدند که در ناحیه صورت فلاکی جوی  (Eridanus) در جنوب غرب صورت فلکی شکارچی (Orion) شمار کهکشان‌ها به شدت افت می‌کند.

"بررسی آسمانی  NRAO VLA" امکان مشاهده حدود 82 درصد آسمان را به یمن استفاده از تلسکوپ "آرایه بسیار بزرگ "(VLA) مستقر در "رصدخانه نجومی رادیویی ملی" (NRAO) در نیومکزیکوی آمریکا می‌دهد.

رادنیک در این باره گفت:‌"ما از قبل می‌دانستیم که در این نقطه از آسمان چیزی متفاوت وجود دارد." هنگامی که ستاره‌شناسان شروع به تجزیه و تحلیل امواج ضعیف رادیویی یه نام مایکروویو پس‌زمینه کیهانی (CMB) – پرتوهای باقیمانده از زمان مهبانگ -  کردند، این ناحیه را "نقطه سرد" نامیده بودند.

داده‌ای این بررسی قبلی در سال 2004 بوسیله ماهواره Wilkinsons Microwave Anisotopy Probe - که در سال 2001  سازمان فضایی آمریکا آن را به فضا پرتاب کرد - جمع‌آوری شده بود.

رادنیک افزود:‌" گرچه این نتایج حیرت‌آور نیاز به تایید مستقل دارند، به نظر می‌رسد درجه حرارت پایین‌تر CMB در این ناحیه ناشی از حفره عظیمی خالی از هر نوع ماده در فاصله 6 تا 10 میلیارد سال نوری از کره زمین است."

اخترفیزیکدان فرانسوی ژاک دلابروی نیز در مورد این یافته گفت:‌"اینکه دو مشاهده جداگانه – نقطه سرد در بررسی مایکوویو پس‌زمینه کیهانی و افت تعداد کهکشان‌ها در بررسی آسمانی -  ناحیه مشابهی را نشان دادند، امری غیرعادی بود."

کد خبر 29780

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز